Verzekeringsmaatschappij Zurich Insurance heeft in Groot-Brittannië de hoogste boete ooit gehad wegens het verliezen van klantgegevens. De Britse Autoriteit Financiële Markten legde de verzekeraar een boete van 2,8 miljoen euro op wegens het verliezen van de privégegevens van 46.000 klanten. Zurich Insurance had geen "adequate systemen en controls" om het verlies van vertrouwelijke klantgegevens te voorkomen.
De gegevens van verzekerden, waaronder rekening- en creditcardgegevens, raakten in augustus 2008 verloren. Pas een jaar later ontdekte Zurich Insurance het verlies, waarop het klanten inlichtte. "Zurich UK heeft haar klanten ernstig in de steek gelaten. Het had geen toezicht op de outsourcing overeenkomst en geen volledige controle over de door Zurich SA verwerkte gegevens. Om het nog erger te maken, kwam Zurich UK pas een jaar later achter het dataverlies-incident", aldus Margaret Cole, directeur financiële misdrijven bij de Financial Services Authority (FSA).
Doordat de verzekeraar in de beginfase van het onderzoek al een schikking wilde treffen, kreeg het dertig procent korting. Anders had het bijna 4 miljoen euro boete moeten betalen. Eerder werden banken HSBC, Nationwide en Norwich Union al wegens het lekken van gegevens beboet.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.