Als het gaat om het beschermen van bedrijfsgeheimen, scoren vrouwen beter dan mannen, zo blijkt uit een recente social engineering-wedstrijd. De wedstrijd vond plaats tijdens de Defcon hackerconferentie en had allerlei grote ondernemingen als doelwit, waaronder BP, Microsoft, Google, Pepsi, Ford en Coca-Cola. In totaal werden 135 werknemers van Fortune 500 bedrijven ondervraagd, waarbij vijf mensen geen bedrijfsgegevens prijsgaven. Alle vijf waren vrouwen. Slechts één bedrijf gaf helemaal geen geheimen prijs, maar dat kwam omdat er geen echt persoon aan de lijn kwam.
Deelnemers aan de wedstrijd mochten geen gevoelige gegevens zoals wachtwoorden en social security nummers vragen, maar wel informatie die aanvallers zouden kunnen misbruiken, zoals besturingssysteem, virusscanners en gebruikte browsers. In het geval van BP leverde dat een schat aan informatie op. Ook was het toegestaan om slachtoffers bepaalde pagina's te laten bezoeken, wat in alle gevallen lukte. Verder bleek de helft van de ondervraagde bedrijven Internet Explorer 6 te gebruiken.
Vrouwen
Veel van de deelnemers wisten informatie los te peuteren door zich als een 'insider' voor te doen die een audit uitvoerde, of als consultant die een onderzoek hield. Volgens organisator Chris Hadnagy, presteerden de vijf vrouwen die niet meewerkten bovengemiddeld. "Binnen vijftien seconden hadden ze zoiets van 'dit voelt niet juist' en beëindigden ze het gesprek."
Veel collega's van de vrouwen deden het minder goed. "Ik denk dat vrouwen voorzichtiger zijn als er mannen betrokken zijn", merkt Hadnagy op. Minder dan de helft van de ondervraagde werknemers waren vrouw.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.