Een Amerikaanse burgerrechtenbeweging is een campagne tegen Google en directeur Eric Schmidt gestart, waarbij de topman als een 'evil' ijscoman wordt afgebeeld. Consumer Watchdog kocht advertentieruimte op het befaamde Times Square in New York, waar het onderstaande video liet zien. "We nemen Schmidt op de hak in het drukste gebied in het land, om het publiek bewust te maken van hoe Schmidt en Google het mis hebben als het om onze privacyrechten gaat", zegt Jamie Court, president van Consumer Watchdog.
In de video, genaamd 'Don't Be Evil', is Schmidt een ijscoman die stiekem kinderen bespioneert. Het doel van de campagne is dat burgers bij politici voor een "Do Not Track Me" lijst aankloppen. Google’s motto is “Don’t be evil,” maar uit recente acties blijkt dat de zoekgigant het spoor bijster is, zo laat de burgerrechtenbeweging weten. Het doelt dan op het Wifi-incident, waarbij er vertrouwelijke informatie van onbeveiligde draadloze netwerken werd opgeslagen. Maar ook het Buzz fiasco en de gesprekken over netneutraliteit laten zien dat privacy en burgerrechten niet de nummer één prioriteit van Google zijn.
Privacy
Tijdens een veelbesproken interview liet Schmidt weten dat als mensen iets hebben te verbergen, ze het in de eerste plaats maar beter niet kunnen doen. Als het aan de burgerrechtenbeweging ligt komt er een speciale lijst waar mensen kunnen aangeven dat ze niet door internetbedrijven gevolgd worden. De video wordt nu 36 keer per dag op een groot scherm op Times Square weergegeven. In het kader van privacy is het echter jammer dat Consumer Watchdog de YouTube video zonder "privacy-enhanced mode" heeft neergezet.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.