Driekwart van de smartphone-gebruikers leest niet de voorwaarden bij het downloaden van apps, waardoor privégegevens in handen van derden komen. Zo'n zeventig procent van de ondervraagde consumenten vindt het doorspelen van privégegevens echter geheel onacceptabel. "Consumenten zijn boos dat hun gegevens niet veilig zijn, maar willen zich niet beschermen", zegt Ciaran Bradley van AdaptiveMobile. "Het is vergelijkbaar met het boos worden op de mogelijkheid dat inbrekers toeslaan, maar wel publiekelijk aankondigen wanneer je van huis weg bent."
Volgens Bradley downloaden consumenten meer apps dan ooit tevoren, maar weten veel mensen niet dat hun locatie en andere gegevens door applicaties kunnen worden verzameld. "Dit is te vergelijken dat de helft van de bevolking niet weet dat ze hun voordeur op slot moeten doen." Daarbij hebben zowel telecomaanbieders als consumenten een verantwoordelijkheid, gaat Bradley verder.
Mike Hawkes van de Mobile Data Association merkt op dat consumenten en industrie slimmer moeten worden over de gegevens die apps delen. Een kwart van de 1024 ondervraagde consumenten ruilt graag de privégegevens voor een gratis app, maar driekwart betaalt liever meer als ze weten dat hun privacy beschermd is.
Angry Birds
Uit onderzoek blijkt dat populaire apps zoals Angry Birds, Jaws en Paper Toss toegang hebben tot land, stad, GPS-locatie en naam van de eigenaar, en in totaal de informatie met zeventien domeinen delen, waaronder adverteerders. iPhone-gebruikers zijn het meest onvoorzichtig, waarbij 65% niet eens weet dat gratis applicaties de privacy kunnen schenden. Windows-gebruikers zijn veel voorzichtiger, waarbij 29% een gratis app niet downloadt als dit de privacy in gevaar brengt.
Toch is privacy en veiligheid van smartphones voor veel gebruikers een lastig onderwerp. Zeventig procent weet niet hoe ze de beveiliging van de smartphone moeten instellen en ook het lezen van de gebruiksvoorwaarden komt maar zelden voor.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.