De beveiligingsindustrie faalt in het voorlichten van consumenten, wat niet de schuld van eindgebruikers is, aldus Terry Zink van het Microsoft Forefront Online Security anti-spam team. De meeste mensen weten dat virussen iets "naars" met de computer doen, maar de industrie gebruikt tegenwoordig de term malware. Daarnaast zijn de symptomen van een infectie helemaal niet zo duidelijk meer. "Mensen zullen uiteindelijk deze informatie tot zich nemen, maar de tijd dat dit duurt is gevaarlijk lang."
"Kan het zijn dat we als een industrie slecht de boodschap naar buiten brengen dat virussen niet langer meer opvallen en verborgen zijn? 15 a 20 jaar geleden wisten de meeste gebruikers niet eens wat een virus was en nu wel. Op dat gebied is dus zeker voortgang geboekt. Echter, de afgelopen vijf jaar is het probleem ontwikkeld en loopt de educatie nog steeds achter."
Details
Zink merkt op dat als de doorsnee gebruiker het nieuwe dreigingslandschap niet begrijpt, dit aan de beveiligingsindustrie ligt. "Ik begrijp niet de fijne details en nuances van mijn gezondheid, dat komt omdat ik dagelijks teveel te doen heb. Je moet de boodschap bij me naar binnen stampen. Als mensen niet begrijpen wat malware is en wat het doet, moeten we kijken hoe we de boodschap verpakken."
Door de automatische update functie van verschillende programma's zouden eindgebruikers wel vaker updates installeren. Toch zijn er nog altijd programma's die deze optie niet aanbieden. Daarnaast vinden veel gebruikers het updaten en herstarten van de computer vervelend. Een ander probleem is het gebruik van wachtwoorden. Nog altijd gebruiken teveel mensen hetzelfde wachtwoord voor meerdere websites of kiezen ze eenvoudig te herinneren wachtwoorden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.