image

Fraude met internetbankieren stijgt explosief

woensdag 13 oktober 2010, 17:53 door Redactie, 10 reacties

In de eerste zes maanden van dit jaar is de fraude met internetbankieren explosief gestegen, zo laat de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) weten. Bedroeg de schade in heel 2009 nog 1,9 miljoen euro, in de eerste helft van dit jaar staat de teller al op 4,3 miljoen euro. “Hoewel het gaat om een beperkte omvang, is dit een goede aanleiding om ook door middel van een campagne de strijd tegen dit fenomeen voort te zetten”, aldus Boele Staal, voorzitter van de NVB. De vereniging lanceerde vandaag een nieuwe campagne voor veilig internetten. Via Veiligbankieren.nl wordt voor phishing, malware, social engineering en katvangers gewaarschuwd. Daarnaast is er een interview met een voormalige cybercrimineel te vinden.

In Nederland bankieren circa tien miljoen mensen via internet. Het aantal incidenten met internetbankieren met schade steeg van 154 vorig jaar naar 514 in de eerste helft van 2010. In de meeste gevallen worden consumenten het slachtoffer van phishing. In de regel vergoeden banken de opgelopen schade, tenzij iemand onvoorzichtig en nalatig is geweest. "Banken doen er alles aan om bankieren, ook op internet, zo veilig mogelijk te maken. Ze moeten voldoen aan hoge veiligheidseisen. Ook consumenten kunnen hun steentje bijdragen," zegt Boele Staal in dit persbericht.

Katvangers
Naast het beveiligen van internetbankieren, werken de banken samen met politie om katvangers aan te pakken. "Binnen de regio Amsterdam-Amstelland waarschuwen wij al langere tijd voor de zeer vergaande gevolgen van het uitlenen van je bankrekening aan anderen, veelal tegen een vergoeding. Vaak gaat het daarbij om het wegsluizen van geld verkregen uit criminele activiteiten. Omdat met name jongeren denken op deze manier snel geld te kunnen verdienen, zijn wij de
campagne Laat je niet vastpinnen.nl enige tijd geleden gestart”, aldus Marc Schuuring van de politie Amsterdam-Amstelland.

Skimming
Er was ook positief nieuws, want de schade van skimming van betaalpassen, die vorig jaar 36 miljoen euro bedroeg is in de eerste helft van het jaar sterk afgenomen tot 11,8 miljoen euro. "Een goed resultaat van een gezamenlijke inspanning van banken, Currence en de detailhandel", besluit Boele Staal.

Reacties (10)
13-10-2010, 18:06 door Anoniem
Misschien wordt het tijd dat banken niet meer "banking anytime anywhere from any device" toepassen.

Ik ben een groot voorstander dat ik enkel kan bankieren vanaf mijn eigen PC, laptop en iPad. Dan kan er gephished worden wat men wilt, en hoef ik me enkel druk te maken ov Trojans, wormen en virussen welke mijn machine overnemen.
13-10-2010, 18:08 door Anoniem
Tsja... iedereen weet dat het lek is, maar gezien de 'voordelen' proberen de banken het toch te pushen tov. het ouderwetse papier... Kostenbesparing heet dat. Ik snap het... dat misbruik komt straks voor rekening van de rekeninghouder, want die heeft vast niet de juiste anti-virus-tool draaien zegt de bank...
13-10-2010, 20:02 door Anoniem
Meeste buitenlandse banken sturen automaties een email naar rekening houder zodra er een transactie van de bankrekening plaats gevonden heeft. Erg handig, want dan kan er direct actie worden ondernomen als de transactie niet herkend word door de rekening houder(s). Zeer goede en veilige setup setup.

gerard
13-10-2010, 20:24 door N4ppy
@18:06 en waar denk je dat dat phising gebeurt dan. Gokje thuis op de eigen pc. PEBKAC

@18:08 Elk systeem is lek. Vroeger werden brievenbussen leeg gehengeld. Is heel simpel een kwestie van kosten van fraude tegen kosten van bestrijden tegen elkaar afwegen. En daarnaast reputatie schade.
13-10-2010, 20:47 door Anoniem
Of de banken gaan weer werken met een simpele inbelverbinding. (Een voorbeeld was Girotel) In ieder geval een stuk veiliger dan Internetbankieren.
Opvallend daarbij is, dat de banken de gebruikers nooit de keus hebben gegeven of men wel overal en altijd wil kunnen bankieren via het internet.
En bij de overgang naar Internetbankieren, hebben de banken zich ook lang niet druk gemaakt over de veiligheid.
(Wie herinnert zich nog de beelden bij Kassa (?) waarbij het internetverkeer tussen de klant en de bank onversleuteld was, en dus leesbaar voor alles en iedereen.)

Misschien wordt het tijd om tijdelijk maar terug te gaan naar die "goeie oude tijd", totdat de banken hun zaakjes weer op orde gebracht hebben?
13-10-2010, 21:16 door Anoniem
Binnenkort lopen we met zen allen terug naar de bank, veiliger toch, meer werkgelegenheid?
Nu proberen banken de mensen thuis het werk te laten doen, papier kopen, inktcassetes andere..., kunnen ze zelf wat snoeien in hun personeelsbestand. Iedereen zijn/haar pc (lees U doet het werk voor ons).
In een 'gewoon' huishouden is er tegenwoordig best ééntje die thuis blijft om alles naar behoren in te vullen te begrijpen en in goed banen te leiden of is het een lijdensweg.
Ik heb gelukkig een verstandige vrouw die naast de instellingen van de wasmachine ook die van sommige pc's onder de knie heeft.
Een overdreven optie misschien, de kous met het geld in aan de schoorsteenmantel? Het brengt niets op maar je bent wel 200% zeker van wat er inzit.
Een afzonderlijk controle-orgaan op de gang van zaken op het Internet zou ook niet overdreven zijn dacht ik.
14-10-2010, 07:10 door Anoniem
Door Anoniem: Meeste buitenlandse banken sturen automaties een email naar rekening houder zodra er een transactie van de bankrekening plaats gevonden heeft. Erg handig, want dan kan er direct actie worden ondernomen als de transactie niet herkend word door de rekening houder(s). Zeer goede en veilige setup setup.

gerard
Zoiets als TAN by SMS ? ;-)
14-10-2010, 12:58 door Anoniem
@n4ppy

Phishing gebeurd niet alleen op mijn eigen machine, maar ook in de kroeg. Het is immers een vorm van sociale interactie.
Een Phisher beschikt echter niet over mijn machine, enkel over mijn inloggegevens als ik ben gevallen voor zijn Phishing truc.

Dus als een bank er voor kan zorgen dat ik enkel kan internetbankieren vanaf mijn machine (dat is wat anders dan met mijn MAC of IP nummer!) dan voorkom je een succesvolle Phishing aanval.

Deze technologie bestaat overigens als jaren, het herkennen van een gebruikersmachine op hardware niveau.
14-10-2010, 22:44 door Anoniem
HAHAHA en dan lees je de eerste reactie:
"banken niet meer "banking anytime anywhere from any device" toepassen"
om vervolgens te schrijven:
" enkel kan bankieren vanaf mijn eigen PC, laptop en iPad"
zet er nog een mobile device bij (mobiel, blackberry, etc) en je hebt at/ad ;-)

Het maakt denk ik allemaal weinig uit op welk device je 'internet bankiert'. Zorg ervoor dat je het veilig doet (https/slotje/pc up2date etc). Als je naar de bank gaat om geld te halen laat je toch ook niet iemand over je schouder meekijken (phising), je schreeuwd je gegevens toch ook niet door de bank (social media)....maar dan nog is het niet 100% veilig. Maar zoals al is opgemerkt, de sok heeft ook nadelen (stel dat je vrouw um in de was flikkert), de brievenbus kan leeggehaald worden.
19-10-2010, 08:02 door N4ppy
@anoniem 12:58
Als jouw PC is overgenomen door zeus oid dan is die machine niet te vertrouwen en dan maakt het niet uit desnoods zetten ze een agent op jouw machine en gaan ze in xyz land aan de slag en laten jouw PC de actie uitvoeren.

@22:44
Je kunt ook bij de ABN zelf gaan zitten daar liggen ook de paslezers klaar INCL skimmer. :)
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.