Door Anoniem: Blijkt dat mijn Ldg onze ict-er opdracht heeft gegeven om mijn passwordt te resetten zodat de accountant op mijn pc en onder mijn naam haar werk kon doen...
Mag dat?
Dat hangt er vanaf. Bij ons op het werk staat duidelijk in de voorwaarden dat een account strikt persoonlijk is. Mede daardoor is het ook absoluut niet toegestaan om jouw gegevens (tijdelijk) aan iemand anders te geven. Sterker nog, dat kan een reden voor ontslag zijn.
Voor zover mij bekend is er echter geen wet die zoiets regelt. Maar ik zou hoe dan ook klagen bij personeelszaken en/of de CSO (Chief Security Officer) want echt netjes vind ik het niet. Zeker niet als vervolgens blijkt dat er bijv. geld verdwenen is en dat wordt herleid naar jouw account (door het te melden dek je jezelf nog enigszins in).
Je mag ook best hierover je beklag doen bij je leidinggevende. Geef hem/haar te kennen dat je daar absoluut niet van gediend bent. Indien die accountant werk moet verrichten dan moet jouw leidinggevende er maar voor zorgen dat die accountant een eigen account krijgt met voldoende rechten. Meestal volgt dan het tegen-argument: "Ja, maar het aanvragen van een nieuw account duurde te lang" of iets van die strekking. Het beste is dat terug te kaatsen met: "En hoelang weet je al dat die accountant langs zou komen?". Dat zelfde komt ook vaak voor bij nieuwe collega's. Het aanvragen van een nieuw account duurt bijv. 5 werkdagen. Men weet al weken van te voren dat er een nieuwe collega komt. Wanneer wordt zijn/haar account aangevraagd? Juist, op de dag dat die nieuwe collega begint met werken.