vervelende toestand, helaas ben je lang niet de enige.
Punt is, wanneer jij of een contactpersoon zo'n mailtje opent, het 'spel' voor de spammer begint. Bij openen ga je zelf ook die rare berichten versturen (soms ook via MSN).
De snelste aanpak is denk ik om eerst je email-inbox nog een keer na lopen of je niet nog zo'n bericht hebt staan, en in dat geval verwijderen.
Vervolgens kun je Trend Micro Housecall een keer laten lopen (of een vergelijkbare online scanner). Voor de zekerheid dat er niet per ongeluk malware op je computer staat die verder gaat met 'spammen' vanuit jouw emailadres.
Het belangrijkste is om het
wachtwoord voor hotmail/livemail te vervangen, en jouw mail stopt als het goed is met onzin versturen.
(en aan je contactpersonen vragen hetzelfde te doen) ... zelfde mail hebben ontvangen en ook ik heb van u hun hetzelfde e-bericht ontvangen. Uiteraard heb ik die allemaal op ongewenst gezet en verwijderd/vernietigd.
Dat lijkt me onverstandig, je blokkeert dan ook alle normale mail van je contactpersonen. De emailservice wordt voor de gek gehouden, de spammer doet het lijken alsof het vanaf een legitiem adres komt.
Ik krijg dus HOTMAIL/LIVE niet te pakken en daarom is mijn volgende vraag op welk wijze kan ik deze hacker/provider juridisch aansprakelijk stellen.
Ik heb geen enkele mailtjes verstuurd! en ook deze contactpersonen sturen nooit ten nimmer op die wijze mails naar mij.
Gebruik je het betreffende mailadres eigenlijk als persoonlijke email of zakelijk? Maakt misschien een verschil in de afweging of je inderdaad verder gaat met een poging tot vervolging of niet.
Bij persoonlijk gebruik zou ik je aanraden het te laten bij het wachtwoord veranderen & contactpersonen in te lichten. Het kost meer tijd dan het waard is; zoals gezegd: velen hebben er last van inclusief Hotmail.
Ga er maar vanuit dat Hotmail binnen het mogelijke alles doet om dit soort vervuiling van hun emailservice tegen te gaan.
In het geval dat er schade is, omdat het bijvoorbeeld gaat om een bedrijfs-mailadres, dan kun je overwegen om hiervoor inderdaad politie en Hotmail verder te benaderen, evt. met hulp van een juridisch adviseur.
Maar als je het mij vraagt, is het in dat geval vooral een afweging van geleden schade en de kosten die je hebt om iemand aansprakelijk te krijgen.
Met een heel kleine kans dat er iets mee gedaan wordt & er een spammer gevonden wordt. Vaak gaat het om malware die via besmette computers van onschuldige internetgebruikers spam verstuurt.
Maar ik wil je niet een mening opdringen, meer weergave van wat voor mij de overweging zou zijn.
Dacht dat er een Nederlands meldpunt was voor spam en andere troep. Ga even zoeken voor je …