image

"Virusscanner onmisbaar voor Mac-gebruikers"

vrijdag 22 oktober 2010, 13:59 door Redactie, 27 reacties

Inmiddels zijn er vijfduizend malware exemplaren voor Mac OS X actief, waar er elke maand vijfhonderd bijkomen. Hoogste tijd voor een Mac OS X virusscanner, aldus het Spaanse Panda Security. De virusbestrijder merkt op dat Apple's platform niet alleen met specifieke malware te maken heeft, maar ook door 170.000 macro-virussen voor Windows wordt bedreigd.

"Mac security was iets dat we moesten oppakken. We denken dat dit het juiste moment is om een Mac-virusscanner uit te brengen, gegeven dat Apple wereldwijd voor verschillende redenen steeds populairder wordt, en nu het doelwit van hackers kan worden", aldus Ivan Fermon. "Hackers willen van hun activiteiten profiteren, daarom zijn er zoveel verschillende soorten malware. We ontvangen dagelijks 55.000 nieuwe dreigingen. Tot nu toe waren Apple-gebruikers geen doelwit voor hackers, aangezien het aantal potentiële slachtoffers in verhouding tot Windows zo klein was. Maar de markt is nu aan het veranderen", voegt Fermon toe.

Veiliger
De topman van het Spaanse anti-virusbedrijf merkt op dat als Apple een aandeel van zo'n 15% bezit, iets wat binnenkort het geval zou zijn, hackers het platform zullen aanvallen. "We durven zelfs te stellen dat Windows veiliger dan Mac is, simpelweg omdat Microsoft al vele jaren proactief aan beveiliging werkt. Aangezien Apple nog niet serieus bedreigd is, kan het meer lekken bevatten dan wij weten, die gebruikt kunnen worden om zero-day aanvallen uit te voeren, net als met Windows", gaat Fermon verder.

Hij krijgt bijval van IDC analist Chris Christiansen. "De meeste Mac-gebruikers vatten security te licht op. Sterker nog, de meesten zijn er trots op dat ze helemaal geen beveiliging gebruiken. Dat is een open deur die op een gegeven moment misbruikt wordt."

Reacties (27)
22-10-2010, 14:50 door _Peterr
Ja, duhh. "Wij van WC eend" verhaal. Zeker omzet nodig dat niet meer te halen is uit de Windows wereld.
Wel een heel erg Sales verhaal in een bericht. Valt me mee dat AdBlocker het niet heeft weggefilterd.
22-10-2010, 15:41 door Anoniem
"gewoon linux based systems gebruiken geen mac shit" probleem opgelost.
22-10-2010, 15:43 door P5ycH0
Draai al jaren zonder deze toestanden. Maar een kleine scan d.m.v. de trial versie is natuurlijk wel interessant..... Helaas, de download link werkt niet op hun site werkt niet.
EPIC FAIL.
22-10-2010, 16:10 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
22-10-2010, 16:20 door Anoniem
Tuurlijk zeggen ze dit om hun product aan Mac gebruikers te kunnen slijten. Zou wat zijn, "Mac heeft zowat geen virussen maar of je alsjeblieft wel hun antivirus wilt kopen."
22-10-2010, 16:49 door Anoniem
Door Anoniem: "gewoon linux based systems gebruiken geen mac shit" probleem opgelost.
Bedankt voor de tip. Heeeeel erg nuttig.
22-10-2010, 16:50 door Anoniem
5000 macro virussen voor Microsoft Office for MAC zeker?

AS
22-10-2010, 16:59 door Anoniem
De virusbestrijder merkt op dat Apple's platform niet alleen met specifieke malware te maken heeft, maar ook door 170.000 macro-virussen voor Windows wordt bedreigd.
Hadden we niet eerder kunnen lezen dat het Microsoft Office macro's betreft?

http://security.nl/artikel/34783/1/Macro-virussen_weer_bedreiging_voor_Mac.html

"(...) Office macro-virussen zijn een veelvoorkomend type malware." In Office 2008 verwijderde Microsoft VBA. "En het opnieuw toevoegen van deze feature betekent dat het openen van Office documenten risico's kan hebben"
(...)
Gebruikers van Office 2011 worden dan ook aan beveiligingsrisico's blootgesteld als ze Word en Excel-bestanden uitwisselen.
22-10-2010, 17:24 door SirDice
Door Anoniem: "gewoon linux based systems gebruiken geen mac shit" probleem opgelost.
Je vergeet voor het gemak even dat OS-X ook op unix is gebaseerd. Maar ja, met een marktaandeel van rond de 1% ben je een nog kleiner doelwit dan OS-X.
22-10-2010, 20:39 door Anoniem
Door SirDice:
Door Anoniem: "gewoon linux based systems gebruiken geen mac shit" probleem opgelost.
Je vergeet voor het gemak even dat OS-X ook op unix is gebaseerd. Maar ja, met een marktaandeel van rond de 1% ben je een nog kleiner doelwit dan OS-X.

En van mij mag die 1% ook blijven, hoe minder populair Linux is hoe beter het is voor zijn gebruikers. Minder rotzooi en minder gezeik. Oké het is alleen jammer voor Linux makers, maar ik lig er verder niet wakker van.
22-10-2010, 21:19 door Anoniem
Ja, hoe kleiner het doelwit, hoe lastiger mikken tenslotte. Maar volgens mij zit dat toch een beetje anders, het doelwit 'Mac' is behoorlijk groot, je wint alleen zo weinig punten...
22-10-2010, 23:39 door Anoniem
1% klopt echt geen zak van. Wat dacht je van 70% van de wereldwijde servers en 4% van de thuisgebruikers? Dat kleine doelwit verhaal slaat helemaal nergens op.
23-10-2010, 02:23 door Anoniem
Laat maar die nieuws berichten komen dat er een grote virus uitbrak is.
Of dat er zeer ernstige virussen zich verspreiden via op OS X. Dan pas
hoeven we te overwegen of alsnog een virusscanner willen hebben.
Maar voor nu hebben we geen nodig. Mac krijgt marktaandeel ja, maar niks te vergelijken met MS imo.
23-10-2010, 10:15 door nix_nix
Als je alleen software van de websites van fabrikanten ervan download en geen xxx codecs of andere sheit installeert kun je volgens mij al heel wat buiten de deur houden.
23-10-2010, 10:49 door sepke
Door Anoniem: 5000 macro virussen voor Microsoft Office for MAC zeker?

AS

Stoer zeg, je maakt je echt belachelijk door dit soort opmerkingen.
23-10-2010, 16:29 door Skizmo
Door sepke:
Door Anoniem: 5000 macro virussen voor Microsoft Office for MAC zeker?

AS

Stoer zeg, je maakt je echt belachelijk door dit soort opmerkingen.
De waarheid is hard...
23-10-2010, 20:55 door ej__
Door SirDice:
Door Anoniem: "gewoon linux based systems gebruiken geen mac shit" probleem opgelost.
Je vergeet voor het gemak even dat OS-X ook op unix is gebaseerd. Maar ja, met een marktaandeel van rond de 1% ben je een nog kleiner doelwit dan OS-X.

Wat was het ook al weer? 60% van de (web) server markt en geen virus bedreigingen? :D
lmnl.
25-10-2010, 09:25 door SirDice
Door ej__:
Door SirDice:
Door Anoniem: "gewoon linux based systems gebruiken geen mac shit" probleem opgelost.
Je vergeet voor het gemak even dat OS-X ook op unix is gebaseerd. Maar ja, met een marktaandeel van rond de 1% ben je een nog kleiner doelwit dan OS-X.

Wat was het ook al weer? 60% van de (web) server markt en geen virus bedreigingen? :D
lmnl.
Wat was het ook al weer? Nog geen 1% van de desktop markt? En zelfs dan al virus dreigingen?
25-10-2010, 10:12 door Mysterio
Zoals elke goede verkoper hebben ze een beetje gelijk. De vraag is of jij hun gelijk groot genoeg vind om het product te kopen. De gemiddelde MAC gebruiker kennende vindt hij van niet.
25-10-2010, 12:06 door ej__
Door SirDice:
Door ej__:
Door SirDice:
Door Anoniem: "gewoon linux based systems gebruiken geen mac shit" probleem opgelost.
Je vergeet voor het gemak even dat OS-X ook op unix is gebaseerd. Maar ja, met een marktaandeel van rond de 1% ben je een nog kleiner doelwit dan OS-X.

Wat was het ook al weer? 60% van de (web) server markt en geen virus bedreigingen? :D
lmnl.
Wat was het ook al weer? Nog geen 1% van de desktop markt? En zelfs dan al virus dreigingen?
Welke virusdreiging?
25-10-2010, 16:46 door SirDice
Door ej__: Welke virusdreiging?
Het is niet zo heel moeilijk om er een uit m'n mouw te schudden. Voor OS-X, Linux of BSD. Het is bedriegelijk eenvoudig. Het enige wat je hoeft te doen is een ontvanger zo ver te krijgen dat het uitgevoerd wordt.
25-10-2010, 17:39 door brol14
Door Anoniem: "gewoon linux based systems gebruiken geen mac shit" probleem opgelost.

Weer eentje tegen Apple, je weet niet wat je zegt met je flauwe kul.
25-10-2010, 17:47 door brol14
Wie gebruikt er nu Office voor Mac, echt niet nodig er zijn veel betere alternatieven zoals iWorks. Veel beter en werkt veel prettiger.
25-10-2010, 17:51 door brol14
Panda wilt nu ook geld verdienen van de Apple gebruikers, wat een zinloos gedoe van Panda met hun rommel.
25-10-2010, 18:28 door Witte Haai
Door Anoniem: 1% klopt echt geen zak van. Wat dacht je van 70% van de wereldwijde servers en 4% van de thuisgebruikers? Dat kleine doelwit verhaal slaat helemaal nergens op.
Maar die '70% van de wereldwijde servers' zijn geen zwakke, gemakzuchtige of onwetende digibeet-schakel's die zomaar hun wachtwoorden en enz weg geven.
26-10-2010, 23:12 door Anoniem
Afgezien van het "Wij van WC-eend"verhaal: laat men niet zo onnozel zijn dat MacOS, of Linux 'nooit' het doelwit zullen zijn van gespuis, ik heb op mijn MacOS in het zg. hoofdaccount toch maar een 'gratis' virusscanner gezet (waar ik van de "Mac-familie" de opmerking kreeg dat dit eigenlijk niet nodig was...)
Er is altijd wel ergens een gestoord iemand die het als een uitdaging ziet om - zowel een MacOS als een Linuxsysteem te kraken. Euphema
27-10-2010, 09:11 door brol14
Door Anoniem: Afgezien van het "Wij van WC-eend"verhaal: laat men niet zo onnozel zijn dat MacOS, of Linux 'nooit' het doelwit zullen zijn van gespuis, ik heb op mijn MacOS in het zg. hoofdaccount toch maar een 'gratis' virusscanner gezet (waar ik van de "Mac-familie" de opmerking kreeg dat dit eigenlijk niet nodig was...)
Er is altijd wel ergens een gestoord iemand die het als een uitdaging ziet om - zowel een MacOS als een Linuxsysteem te kraken. Euphema

ik heb op mijn MacOS in het zg. hoofdaccount toch maar een 'gratis' virusscanner gezet (waar ik van de "Mac-familie" de opmerking kreeg dat dit eigenlijk niet nodig was...)

Laat je in godsnaam niet bang maken, momenteel is er nog geen gevaar voor het OS X en gooi die troep van virusscanner er toch snel af, neem het ook van mijn aan een virusscanner is echt overbodig.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.