Veel van het advies dat beveiligingsexperts geven, zoals sterke wachtwoorden en het controleren van een gouden slotje, is tijd- en geldverspilling, aldus een vooraanstaand Microsoft onderzoeker. Volgens Cormac Herley is het prima te begrijpen waarom mensen geen sterke wachtwoorden gebruiken, geen phishingsites herkennen en certificaatwaarschuwingen negeren. Voor veel mensen zijn al die beveiligingsmaatregelen niet de moeite waard. Het wijzigen van wachtwoorden wordt dan als tijdverspilling gezien, merkt Herley op.
Volgens de hoofdonderzoeker bij Microsoft's Machine Learning Department negeren veel van de adviezen die beveiligingsexperts aan eindgebruikers geven niet alleen de echte dreigingen, maar zijn ook geldverspilling. "Voorkomen is beter dan genezen, maar als je niet precies weet hoeveel je van elk nodig hebt, wordt het natte vingerwerk."
Wachtwoord
Als voorbeeld kijkt Herley naar wachtwoorden. Een sterk wachtwoord maakt het lastig voor een aanvaller om een account te kraken, maar een sterk wachtwoord brengt ook kosten met zich mee. Het is onduidelijk of de voordelen van een sterk wachtwoord tegen de kosten opwegen, zo merkt hij op. Het volgen van beveiligingsmaatregelen kost namelijk tijd en moeite.
Zo mogen gebruikers geen wachtwoorden hergebruiken. Uit onderzoek blijkt dat de meeste internetgebruikers gemiddeld 25 met wachtwoorden beschermde accounts hebben. De meeste gebruikers gebruiken gemiddeld 6,5 wachtwoorden voor gemiddeld 3,9 websites. Het kiezen van een uniek wachtwoord kost een gebruiker 3,9 keer zoveel moeite, terwijl het voordeel lastig te kwantificeren is. Beveiligingsexperts moeten er dan ook rekening mee houden dat de tijd van een eindgebruiker ook een prijskaartje heeft, en dat veel maatregelen niet "gratis" zijn in te voeren.
Met 180 miljoen volwassen Amerikanen, zou een minuut per dag bij elkaar een kleine 16 miljard dollar kosten. Om de kenmerken van een phishingsite te kennen, zoals spelfouten, certificaatwaarschuwingen, HTTPS en de URL, zou een Amerikaanse internetgebruiker per jaar niet meer dan 2,6 minuten mogen besteden, anders wegen de kosten niet tegen het voordeel op. "De inspanning die we aan mensen vragen is echt, terwijl de schade waarvoor we ze waarschuwen bijna altijd theoretisch is." Als voorbeeld geeft Herley certificaatwaarschuwingen die in bijna alle gevallen false positives zouden zijn.
Lachen
Veel beveiligingsexperts moeten volgens Herley lachen om het surfgedrag van doorsnee internetgebruikers. Die spot toont juist aan dat het de experts zijn die geen idee hebben wat er speelt, zo laat hij weten. "Het is de taak van beveiligingsexperts om technologie te ontwikkelen die aan een behoefte voldoet. Als het dat niet doet, ga er dan niet om lachen. Misschien zijn sommige mensen op het web dom en lui, maar ze zijn wat ze zijn."
In plaats van dit te erkennen, blijven beveiligingsexperts mensen meer advies geven om wachtwoorden te wijzigen, URL's te controleren en op te passen voor phishingaanvallen. "Het spul heeft zichzelf de afgelopen veertig jaar opgehoopt, het gaat nooit weg", aldus Herley over beveiligingsadviezen. Onlangs publiceerde hij een rapport waaruit blijkt dat er een "gigantisch gat" zit tussen de kans op schade en de echte schade die online plaatsvindt. Veel cyberaanvallen zouden namelijk falen en niets opleveren.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.