Nederland is door het gebruik van de magneetstrip een walhalla voor skimmers, dat zegt Jeroen de Boer van Shell Downstream Services in een interview met Security.nl. De Boer, Global Payment Security & Compliance manager, spreekt tijdens de Infosecurity beurs op 3 en 4 november over de wapenwedloop tussen betalingsverwerkers en skimmers. Skimming is op dit moment voor alle oliemaatschappijen een probleem. Niet verwonderlijk gezien het aantal transacties. Shell alleen doet al 10 miljard transacties per jaar op zo'n 45.000 locaties. "En dat gaat over het algemeen goed, maar soms vindt er skimming plaats", aldus De Boer. Hij benadrukt dat skimming een wereldwijd probleem is, zowel voor banken, retailers als oliemaatschappijen. "We zien dat banken wereldwijd naar de chipkaart migreren, waarmee skimming veel moeilijker is."
Nederland is als één van de weinige landen daar nog steeds mee bezig. Dat verklaart ook waar Nederland zo'n populair skimland is. "We zien wel dat veel skimming uit het buitenland naar Nederland toekomt." Volgens De Boer lopen we op dit gebied achter bij veel andere Europese landen. De oorzaak ligt in de wet van de remmende voorsprong. "Nederland was vrij vroeg met veilige betalingen. Het Nederlandse betaalsysteem bestaat al vrij lang en was één van de eersten
met pin. En daar is veel door winkeliers en banken in geïnvesteerd. Het is niet makkelijk om dat te veranderen." Het gaat dan om het vervangen van de magneetstrip en bijbehorende kaartlezers.
Vervanging
Dat is eenvoudiger gezegd dan gedaan. Zo moeten alle bankpassen veranderd worden, wat tussen de tien a twintig euro per pas kost. "Dat is dan het hele proces, inclusief dat iemand de pas in een envelop doet." In Nederland zijn zo'n twintig miljoen passen in omloop, wat de gigantische kosten van zo'n operatie duidelijk maakt. En dat is nog zonder de kosten voor het vervangen van de kaartlezers die in de winkels staan. Een losse terminal bij de bakker kost ongeveer vijfhonderd euro. "Als je pech hebt en een tankstation neemt, kan het oplopen tot tienduizend euro per kaartlezer." Shell heeft bijvoorbeeld in Nederland meer dan 600 tankstations. Toonbankinstellingen en oliemaatschappijen volgen vooral de banken. Als die overgaan werkt men aan de acceptatie van de nieuwe kaarten.
Dipje
Het is een continue wedloop, aangezien de informatie op de kaarten waardevol zijn, proberen criminelen die steeds te achterhalen en aanwezige beveiliging te omzeilen. Banken verklaarden laatst dat het aantal skimming-incidenten aan het afnemen was. De Boer is echter niet overtuigd van de afname van het aantal incidenten. "Het is meer een migratie van skimming." De banken hadden eerst een groot probleem bij de geldautomaten. Toen die beter beveiligd werden, werden de kaartautomaten van de NS aangevallen. "We zien nu dat skimming zich verplaatst naar onder andere tankstations, omdat je daar vaak onbemande tankautomaten hebt." Skimming komt vaker voor bij onbemande dan bij bemande betaalterminals, aldus De Boer.
"Mijn gevoel is dat die vermindering in de eerste helft van dit jaar een dipje is, omdat criminelen van het ene naar het andere systeem zijn overgestapt en even moeten kijken hoe alles weer werkt." wat wij nu zien is dat ze hun zaakjes op orde beginnen te krijgen en de fraude weer begint toe te nemen." Cijfers over het aantal incidenten en schade blijven, net als bij andere bedrijven, geheim.
Voorzetmond
Om skimming tegen te gaan kwam de NS met een gepatenteerde oplossing die uit een soort lade bestaat. Deze oplossing zorgde ervoor dat er bij de NS geen enkel geval van skimming zich meer voordeed. De Boer is ook bezig met het kijken naar nieuwe voorzetmonden, maar die zijn erg kostbaar. De voorzetmond van de NS zou al meer dan duizend euro kosten. Daarnaast past de NS voorzetmond ook niet op alle type automaten. In 2013 komt de betaalpas met EMV chip, die een deel van het probleem moet oplossen. De Boer merkt op dat oliemaatschappijen niet tot die tijd stil blijven zitten. "Tot 2013 niets doen is geen optie. Criminelen hadden een miljoenen omzet op geldautomaten en bij de NS en die gaan nu ergens anders hun geld halen en wij zijn niet van plan om dat te financieren."
Volgens De Boer zijn criminelen zeer technisch begaafd. "Ze hebben veel mankracht en veel capaciteit om mooie producten te maken." Op dit moment worden er vooral voorzetmondjes voor een bepaald type betaalterminal gefabriceerd, die er met dubbelzijdig plakband op worden geplakt. Het voorzetmondje is voor de magneetstrip, terwijl men de pincode met een verborgen mini-camera filmt. Daarbij worden vooral Nokia onderdelen gebruikt, die in een voor gefabriceerde verpakking worden gestopt. Vervolgens plaatst men die met dubbelzijdig tape net boven de pinterminal. Wie zijn pincode goed afschermt loopt veel minder risico,
merkt De Boer op.
Zowel bedrijven als criminelen blijven nieuwe methoden ontwikkelen, waardoor er sprake van een echte wapenwedloop is. Door alle beveiligingsmaatregelen wordt er bijna geen pinapparatuur meer opengeschroefd. Een tijd geleden was er nog veel te doen over het "rukken" aan voorzetmondjes. Volgens De Boer kan een beetje rammelen helpen, maar moet men het wel met mate doen. "Een ander probleem wat je kunt hebben als je hem eraf trekt, is dat je bewijsmateriaal vernietigt dat de politie had kunnen gebruiken."
Morgen het tweede deel van het interview met Jeroen de Boer
Wil je meer informatie over het programma of je gratis aanmelden voor de Infosecurity beurs, ga dan naar Infosecurity.nl
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.