image

Juridische vraag: mag ik prijs van webwinkels vergelijken?

woensdag 3 november 2010, 09:02 door Arnoud Engelfriet, 5 reacties

Heb jij een uitdagende vraag over beveiliging, recht en privacy, stel hem aan ICT-jurist Arnoud Engelfriet en maak kans op zijn boek
"De wet op internet".

Arnoud is van alle markten thuis, maar vindt vooral in technische / hacking vragen een uitdaging. Vragen over licenties worden niet behandeld, aangezien die geen raakvlak met beveiliging hebben. De Juridische vraag is een rubriek op Security.nl, waar wetgeving en security centraal staan. Elk kwartaal kiest Arnoud de meest creatieve vraag, die dan zijn boek zal ontvangen.

Vraag: Mag je zonder toestemming product- en prijsinformatie van webshops overnemen en online publiceren om te vergelijken? Kelkoo.nl en Kieskeurig.nl werken met een overeenkomst waarbij de betreffende (web)winkel zichzelf moet aanmelden. Maar mijn vraag is van toepassing op (web)winkels die zichzelf niet (vrijwillig) hebben aangemeld of hebben ingestemd met de publicatie.

Antwoord: Ja, dat mag. Puur feitelijke informatie, zoals typenummers en prijzen van producten bij een webwinkel, zijn niet auteursrechtelijk beschermd. Je mag dus zeggen "de televisie van merk X met type THX1138 kost bij winkel A 399,95 en bij winkel B slechts 369,95".

Wel moet je bij dergelijke vergelijkingssites uitkijken dat de vergelijking wel eerlijk en objectief gebeurt. Het gaat nog wel eens fout bij bv. de verzendkosten of de BTW die de ene winkel wel en de andere winkel niet opneemt in de prijzen. (Het is wettelijk overigens verplicht om prijzen inclusief BTW te vermelden als consumenten er kunnen kopen.) Bij een oneerlijke vergelijking (dus winkel A mét verzendkosten en winkel B zonder) kan men wel eisen dat je een en ander aanpast. Ook moet je de prijzen regelmatig updaten.

Iets lastiger ligt het bij recensies die mensen kunnen toevoegen voor zo'n webwinkel. Het is altijd toegestaan recensies over bedrijven/ondernemers te verzamelen of te (laten) plaatsen, ongeacht het soort dienstverlening en ongeacht of het gerecenseerde bedrijf instemt met de vermelding of niet. Of je nu zzp’er bent of een BV met 800 medewerkers, men mag over je praten.

Een smadelijke of onjuiste recensie zul je moeten verwijderen, maar het is natuurlijk erg lastig om vast te stellen of daar sprake van is. Ik heb daar al eens wat tips over gegeven. Ik weet alleen geen echte oplossing: hoe voorkom je dat iemand zich valselijk voordoet als consument en zichzelf gaat ophemelen dan wel de concurrent gaat afkraken?

Arnoud Engelfriet is ICT-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. In 2008 verscheen zijn boek "De wet op internet".

Reacties (5)
03-11-2010, 09:18 door Anoniem
Op je laatste is natuurlijk wel ene oplossing. Maar dan zou je zelf een web winkel moeten zijn. Dat na product bestelling de consument de mogelijkheid heeft om een recensie over het product achter te laten, dan wel niet. Dan weet je zeker dat die persoon dat product aangeschaft heeft, of niet.
03-11-2010, 16:54 door Anoniem
Als de consumentenbond dat mag uitzoeken,waarom zou dan niet ieder individu dat mogen doen?.
03-11-2010, 18:14 door Anoniem
Er zou eventueel naast auteursrecht ook sprake kunnen zijn van databankrecht (alhoewel ik niet denk dat dat in dit geval van toepassing is). Verder denk ik niet dat de webwinkel verplicht is toe te laten dat je met een spider hun website ophaalt om de prijzen te achterhalen.
04-11-2010, 08:05 door Anoniem
Quote: "televisie van merk X met type THX1138"

Hoera voor de echte nerd advocaat!
Take four red capsules. In 10 minutes, take two more. Help is on the way.
04-11-2010, 11:59 door Syzygy
I just feel that I need something stronger. ;-)
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.