image

Column: Bedriegingen

maandag 6 mei 2002, 21:49 door Redactie, 14 reacties


KRO televisie, 14 april 2002 Nederland 1, Ook dat nog. In de aanloop naar
de verkiezingen wordt in een item door een reporter gevraagd naar meningen
en opinies van burgers. U kent dat wel. Razende reporter schiet loslopende
burgers aan en vraagt "Gaat u kiezen?" Het ferme antwoord van de vrouw die
bij die 25% van het electoraat hoort die boven de 60+ zijn: "Nee". "Dus u
gaat bewust niet kiezen?", de Ook-dat-nog reporter laat zich niet zomaar
afschudden. "Nee, want het zijn allemaal bedriegers en ik doe niet mee aan
bedriegingen."

Bedriegingen.

Grappig woord, bedriegingen. Het heeft een vleugje egoisme, een air van
fraude. De lucht zwanger van misbruik en de bedriegingen in aantocht. Dat
gevoel. Ieder voor zich en God voor ons allen. Vergelijk het een beetje
met het verschil tussen Paul Fentener van Vlissingen en Nina Brink. Nina
Brink verkocht, tegen alle regels en normen van goed fatsoen in, in 1999
voor 90 miljoen aandelen WorldOnline voor de beursgang. Volgens eigen
zeggen vond "de verkoop uitsluitend plaats om de financiele toekomst van
mijn familie veilig te stellen." Paul zegt daarintegen in een interview in
het NRC van 27 april: "Wat is het verschil tussen 25 en 50 miljoen?
Volgens mij niets. Dat is alleen maar een getalletje op een bankafschrift.
Je kan eigenlijk alle dingen die je in je leven wilt doen, net zo goed met
25 als met 50 miljoen realiseren. Daar heb je die extra 25 miljoen niet
voor nodig."

Bedriegingen.

Bert Bakker en Elly Plooij drukken elkaar tijdens een debat over het
vertrouwen van de internetgebruiker meerdere malen op het hart "vooral de
overheid niet te vertrouwen". Een insiders-grapje denk ik. Maar wel
tekenend voor het algehele gevoel van ontevredenheid dat er onder de
kiezers heerst. Want de kiezer wil dat er meer en vaker wordt afgerekend.
Accountability. De afrekencultuur. Dankzij afrekenen denkt de kiezer dat
deze het heft weer in handen kan nemen. Want de keizer denkt dat de
controle over het land weg is. Er zitten allemaal zwendelaars en dieven op
het pluche.

KRO televisie, 14 april 2002 Nederland 1, Ook dat nog. Gregor Frenkel
Frank spreekt. Hij laat het pikmeer-arrest nog eens de revue passeren. Het
pikmeer arrest dat ervoor gezorgd heeft dat ambtenaren die fouten maken in
de uitoefening van hun (aan de overheid voorbehouden) werkzaamheden niet
kunnen worden afgerekend op het resultaat. "Ik wil dat ambtenaren zich bij
het uitoefenen van hun functie aan de wet houden. Waarom is er geen wet
die het Pikmeer-arrest opheft? We hebben toch niets te vrezen van de
overheid? Of wel?"

Bedriegingen.

De verkiezingsprogramma's van de politieke partijen staan bol van de
veiligheidsverhogende voorstellen, maar waarom eigenlijk? Wat is de
achterliggende reden voor deze hang naar meer zekerheid en
risicobeperking? Is het "nodig"? Is "het volk" angstig en bang?
Ogenschijnlijk wel. En ogenschijnlijk is het volk zo bang dat we
afstevenen op een zelfde debacle als in Frankrijk. Angst is een slechte
raadgever. Een oude wijsheid die nog steeds opgaat. Net als 'Vertrouwen is
moeilijk gewonnen en snel verloren'.

Bedriegingen hebben alles te maken met valse beloftes. Lees het
partijprogramma van de lijst Pim Fortuyn er maar op na.

Deze column werd geschreven voor het bekend worden van de tragische dood van Pim Fortuyn. Redactie Security.nl

Reacties (14)
07-05-2002, 16:06 door Anoniem
"Bedriegingen hebben alles te maken met valse beloftes. Lees het partijprogramma van de lijst Pim Fortuyn er maar op na.

Deze column werd geschreven voor het bekend worden van de tragische dood van Pim Fortuyn. Redactie Security.nl"

Ook al is dit de mning van de columnist: dit lijkt me niet het moment om dergelijke negatief getinte opinies over een zojuist vermoorde politicus te plaatsen. Welke overwegingen hebben er meegespeeld om dit nu te plaatsen?

Dit valt me van jullie tegen...
07-05-2002, 16:42 door Anoniem
Originally posted by Unregistered
Ook al is dit de mning van de columnist: dit lijkt me niet het moment om dergelijke negatief getinte opinies over een zojuist vermoorde politicus te plaatsen.

Daar zijn wij het geheel mee eens.

Ongeacht of men wel of niet eens is met het gedachtengoed van een politicus laat de democratie de ruimte deze te ventileren. Dat is de kracht van onze samenleving.

Wat is gebeurd is een shock voor ieder welwillend mens.
09-05-2002, 02:43 door masselink
Originally posted by Virtal Technologies


Daar zijn wij het geheel mee eens.

Ongeacht of men wel of niet eens is met het gedachtengoed van een politicus laat de democratie de ruimte deze te ventileren. Dat is de kracht van onze samenleving.

Wat is gebeurd is een shock voor ieder welwillend mens.

Ik ben het er niet helemaal mee eens. Ik ben geen fortunist, maar vind het wel verschikkeijk wat er gebeurt is. De mening van de colimnist moet wel gehoord worden (helemaal als het van voor de moord is), ookal is de tijd nu volgens sommige mensen ongelukkig. ook dat is democratie en vrijheid.
09-05-2002, 08:59 door Anoniem
Originally posted by masselink
Ik ben het er niet helemaal mee eens. Ik ben geen fortunist, maar vind het wel verschikkeijk wat er gebeurt is. De mening van de colimnist moet wel gehoord worden (helemaal als het van voor de moord is), ookal is de tijd nu volgens sommige mensen ongelukkig. ook dat is democratie en vrijheid.

Ja, handig, je kan er geen weerwoord meer op verwachten.
09-05-2002, 09:10 door Anoniem
Originally posted by masselink
De mening van de colimnist moet wel gehoord worden

Het behoort trouwens niet tot de afdeling "colomnist" - en vertegenwoordigd een soort draaiboek voor 'n eenvoudig satirisch programma.

De redactie had dan beter een serieus stuk kunnen plaatsen i.p.v. kleuterig entertainment op een buitengewoon ongelukkig gekozen tijdstip.
09-05-2002, 16:49 door Anoniem
Originally posted by Virtal Technologies
De redactie had dan beter een serieus stuk kunnen plaatsen i.p.v. kleuterig entertainment op een buitengewoon ongelukkig gekozen tijdstip.

Is dit het begin van het einde van de wereld?
Of slechts het eind van vrijheid van meningsuiting?

na 11 September: Wim Kok -en vele anderen- zeggen dat je geen begrip of goedkeuring mag uiten over wat er gebeurd is.

na 6 Mei: Win Kok -en vele andere hyprocrieten- zeggen dat je niets slechts/kritisch mag of kan zeggen over het geen wat er gebeurd is.

Misschien moet je eens eerlijk tegen jezelf zijn, want als er iets niet klopt is het wel de zelf censuur die men door de maatschappij op gedrongen krijgt.
En aangezien ook de Heer Fortuyn niet op zijn mondje gevallen was -anders was hij ook niet zo ver gekomen- is het maar goed dat we in Nederland vrijheidsvan meningsuiting -nog- kennen.

Tenminste van wat daar nog over is, het is toch te gek voor woorden dat jouw mening op eens ingeschikt moet worden aan wat maatschappij in massa hysterie van je verwacht?
Misschien is de volgende stap wel het verbieden om te juigen en feesten als je voetbal club is -kennelijk- belangrijks wint.

Doet me denken aan de Taliban..... waar je ook niets mocht.
10-05-2002, 05:31 door Anoniem
Originally posted by Unregistered
Misschien moet je eens eerlijk tegen jezelf zijn, want als er iets niet klopt is het wel de zelf censuur die men door de maatschappij op gedrongen krijgt.

Begrippen als entertainment (satire) en meningsuiting zie ik toch wel los van elkaar.

Begrippen als 'begrip', 'meningsuiting', 'feesten' dat ik eveneens los van elkaar zie.

Ofschoon het niet veel gekker moest worden kregen ze in het in Rotterdam toch WEER voorelkaar: puur onfatsoen!

Rouwen, Respect en Medeleven tonen, Intro-Zuip-Feestje, Voetballen, Winnen, Feesten en Rellen in een (1) dag en een (1) nacht...

Rara wat klopt er in dat rijtje niet?

En dat is mijn mening. Gelukkig heeft iedereen inderdaad de vrijheid deze te geven.
10-05-2002, 13:34 door Anoniem
Originally posted by Virtal Technologies
Gelukkig heeft iedereen inderdaad de vrijheid deze te geven.

Is dat wel zo?
Harry Mens werd in Rotterdam uitgefloten, omdat zijn mening kennelijk niet conform "de eis" was.

Hopelijk dat recht op vrijheid van meningsuiting nu haar werkelijke betekenis gaat terug veroveren.

Amen.
10-05-2002, 14:13 door Anoniem
Originally posted by Unregistered
Is dat wel zo?
Harry Mens werd in Rotterdam uitgefloten, omdat zijn mening kennelijk niet conform "de eis" was.

Hopelijk dat recht op vrijheid van meningsuiting nu haar werkelijke betekenis gaat terug veroveren.

Hier ben ik het zeker met je eens! Geen twijfel over mogelijk.

Dat Harry Mens werd nagefloten valt net zo goed bij eerder genoemd rijtje onder de noemer 'rara wat klopt hier niet'.
10-05-2002, 15:49 door Anoniem
Mooi,

Leon toch weer een hoop reacties op een artikel van jou.
Het word dus gelezen, daar doe je het voor, toch?!


Henri
11-05-2002, 14:59 door Anoniem
Originally posted by Henri
Leon toch weer een hoop reacties op een artikel van jou.
Het word dus gelezen, daar doe je het voor, toch?!
Das een goeie vraag. Schrijf ik dit alleen maar om iedereen wat te lezen te geven, of omdat ik mijn eigen mening wil verkondigen? Ben ik een zendeling - of een slecht draaiboeken schrijver?
11-05-2002, 20:01 door Anoniem
Originally posted by Leon
Das een goeie vraag. Schrijf ik dit alleen maar om iedereen wat te lezen te geven, of omdat ik mijn eigen mening wil verkondigen? Ben ik een zendeling - of een slecht draaiboeken schrijver?


Omdat je niets beters te doen hebt, dan mensen te prikkelen, en daar voldoening uithaalt?

MAW ultieme ego boost...... (beter als sex?)
11-05-2002, 20:29 door Anoniem
Originally posted by Unregistered
ultieme ego boost...... (beter als sex?)
in ieder geval beter dan géén sex :)
13-05-2002, 14:14 door Anoniem
Originally posted by Leon
Das een goeie vraag. Schrijf ik dit alleen maar om iedereen wat te lezen te geven, of omdat ik mijn eigen mening wil verkondigen? Ben ik een zendeling - of een slecht draaiboeken schrijver?

Sorry? Je schrijft een stuk en je weet niet waarvoor? Wat doet dat dan hier op security?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.