Google plaatst bepaalde "hard-coded" links bovenaan zoekresultaten en benadeelt zo gebruikers en concurrenten, zo beweert onderzoeker Ben Edelman. De zoekgigant zegt dat het de zoekresultaten niet aanpast, maar dat is volgens Edelman niet waar. Zo verschijnen de eigen Google Finance en Health diensten bovenaan de resultaten. "Hoe kan het dat Googles minder populaire diensten zo goed geplaatst worden?", vroeg de onderzoeker zich af.
Hij ontwikkelde een diagnostisch procedure om het aanpassen van de zoekresultaten te identificeren en ontdekte dat dit bij tal van opdrachten het geval is. Google heeft meerdere keren onbevooroordeelde resultaten beloofd, hoewel het één keer toegaf dat het de eigen links bovenaan plaatst.
De eerste link in de zoekresultaten krijgt 34% van al het zoekverkeer, terwijl de nummer twee minder dan 17% krijgt. "Als deze cijfers ook voor Googles hard-coded links gelden, dan pakt Google elke keer als het een eigen link bovenaan plaatst eenderde van de beschikbare clicks voor zichzelf."
Edelman is bang dat Google "onjuiste voorstelling van zaken" tegenover gebruikers, uitgevers, adverteerders, investeerders en toezichthouders heeft gegeven. Door de verschillende opmerkingen van Google werknemers over het manipuleren van zoekresultaten te vergelijken, "kan ik alleen concluderen dat de beloften van Google niet waar zijn. Als dat zo is, moet Google de valse verklaringen intrekken en een rectificatie publiceren."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.