De Amerikaanse Federal Trade Commission heeft een raamwerk geïntroduceerd dat gebruikers tegen monitoring door internetbedrijven en adverteerders moet beschermen. Het "do not track" mechanisme dat de toezichthouder wil, zal zeer waarschijnlijk een permanente instelling in de browser worden, zodat consumenten aan kunnen geven of ze het verzamelen van gegevens over hun online surfgedrag toestaan of niet. "Net als een cookie", aldus de privacywaakhond.
"De FTC wil ervoor zorgen dat de groeiende informatiemarktplaats wordt gebouwd op een raamwerk dat privacy, transparantie, bedrijfsinnovatie en consumentenkeuze bevordert. We denken dat dit ook hetgeen is dat de meeste Amerikanen willen", zegt FTC voorzitter Jon Leibowitz.
Bescherming
In het rapport dat de FTC publiceerde staat dat de industrie te traag met zelfregulatie is geweest en nog altijd geen bescherming voor consumenten biedt. Het gepresenteerde raamwerk zou de last voor zowel consumenten als bedrijven moeten verminderen. Naast de aanbevelingen waarschuwt Leibowitz dat de toezichthouder maatregelen neemt tegen bedrijven die de privacy van consumenten schenden. "Met name als er kinderen en tieners zijn betrokken."
De toezichthouder merkt op dat websites en bedrijven hun handelen wel in het privacybeleid bespreken, maar dat dit vaak lange juridische stukken zijn, die consumenten vaak niet lezen of niet begrijpen als ze het wel doen. "Huidig privacybeleid vormt een te grote last voor de consument in het beschermen van zijn privacy." Daarnaast moeten consumenten kunnen kiezen of en wat er over hen verzameld wordt, en niet na het lezen van complexe stukken die vaak lastig te vinden zijn.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.