Volgens de Britse consumentenorganisatie Which bedonderden AVG en Symantec consumenten die het abonnement van hun beveiligingssoftware willen upgraden. Klanten ontvangen regelmatig tijdens de abonnementsperiode e-mails en pop-ups met kortingen om het bestaande product te upgraden. Gaat men echter op de aanbieding in, dan gaat het nieuwe abonnement op dat moment in, ook al was het oude abonnement nog niet afgelopen. Daardoor schiet men er soms maanden bij in.
"Als klanten upgraden, begint het nieuwe abonnement als ze het upgrade product installeren en activeren", aldus een reactie van Symantec tegenover Which. Het beveiligingsbedrijf verdedigt de praktijk door te stellen dat upgrades aanvullende features en betere bescherming bieden. Ook AVG gebruikt een soortgelijke tactiek.
Misleidend
Panda en McAfee hanteren echter andere regels, waarbij het abonnement pas ingaat nadat het vorige is afgelopen. "Symantec en AVG bieden een verwarrende en misleidende anti-virus upgrade service", zegt Sarah Kidner van Which.
"Als consumenten de kans krijgen om met korting te upgraden, is het normaal voor ze om te verwachten dat hun nieuwe licentie ingaat als de bestaande eindigt." De consumentenorganisatie vraagt de beveiligingsindustrie dan ook te stoppen met deze praktijk of om consumenten beter te waarschuwen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.