Het aangekondigde privacybeleid van Google, waarbij het privégegevens in één profiel gaat verzamelen, toont volgens critici dat het bedrijf ondanks de eigen slogan wel degelijk 'evil' is. Google gaat prat op de slogan, die stelt 'don't be evil'. Mensen die door de nieuwe plannen geschrokken zijn, hadden dit echter lang kunnen zien aankomen, stelt beveiligingsexpert Ira Winkler.
Hij gaf drie jaar geleden een presentatie over Google, dat de verzamelde informatie uiteindelijk geconsolideerd zou worden, ondanks de privacygevolgen die dit met zich mee zou brengen. De presentatie van Winkler had als onderwerp "Is Google Evil?". Toen en nu stelt Winkler dat het antwoord nee is. "Het is een bedrijf. Het bestaat om waarde te creëren en doet dat door persoonlijke informatie te gebruiken die consumenten zelf afstaan."
Volgens Winkler heeft het consolideren van de informatie ernstige privacygevolgen. "Maar het bedrijf dat dit doet is niet evil. Bedrijven doen wat ze binnen de wet kunnen om het meeste uit hun middelen halen." Van bedrijven wordt verwacht dat ze op welke manier mogelijk waarde creëren. "Dat is niet meer evil dan een leeuw die de zwakste gazelle opjaagt en verscheurt."
Advertenties
Google begint zich wel steeds meer in ons persoonlijke leven op te dringen, of het nu via de zoekmachine, Gmail of Google+ is, merkt Winkler op. "Google heeft informatie over je vriendenkring, niet alleen dat je die mensen kent, maar wat je relatie met ze is." Via Google Calendar kan de zoekgigant gemaakte afspraken zien, terwijl Google Maps toont waar iemand naar toe gaat. Voorheen waren dit losse diensten, maar straks wordt alles gecombineerd.
Dit zou tot betere advertenties moeten zorgen, maar onheil ligt op de loer, gaat Winkler verder. Advertenties kunnen straks zeer persoonlijk en zelfs gênant worden. Daarnaast klinkt het wel degelijk evil als een bedrijf mensen onder valse voorwendselen verleidt tot het gebruik van hun diensten.
Savanne
Google zal volgens Winkler kleine concessies aan het beleid doorvoeren om aan beleidsmakers tegemoet te komen. Maar dat is niet voldoende. "Als Google zich echt aan het "Don't be Evil" mantra wil houden, moet het op de laatste actie terugkomen en wetgeving steunen die voorkomt dat andere bedrijven soortgelijke veranderingen doorvoeren. In tegenstelling tot leeuwen op de savanne, zijn de ergste impulsen van een bedrijf wel in toom te houden."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.