Overheden en financiële dienstverleners stellen over het algemeen bij hun digitale dienstverlening het gemak van hun gebruikers centraal, maar gemak is een vijand van beveiliging. Dat stelt promovenda Nicole van der Meulen, die vrijdag aan de Universiteit van Tilburg promoveert. Volgens haar zijn de overvloed, beschikbaarheid en digitale toegankelijkheid van persoonsgegevens een vruchtbare bodem voor criminelen. Het risico op identiteitsdiefstal is daardoor de laatste jaren gegroeid.
Grootschalig gebruik van elektronische dienstverlening is een doel voor zowel de publieke als de private sector omdat het kan leiden tot administratieve lastenverlichting, verhogen van efficiency en ‘klantvriendelijkheid.’ Maar dit gemak vergroot ook het risico op identiteitsdiefstal omdat criminelen ook gemakkelijker toegang kunnen verwerven tot bijvoorbeeld een bestaande bankrekening.
"Bij Nederlandse banken is voor internetbankieren echter een betere balans gevonden tussen gemak en veiligheid", aldus Van der Meulen. Volgens haar moeten beveiligingsrisico’s tijdens het besluitvormingsproces serieus genomen worden, om zo de kans op financiële identiteitsdiefstal te verkleinen.
Meldplicht
Doordat criminelen steeds geavanceerdere methoden gebruiken, hebben (ad hoc) beleid, zoals voorlichtingscampagnes en een meldplicht bij datalekken, slechts een beperkte invloed op het terugdringen van de problematiek, aldus Van der Meulen. Zij beveelt daarom aan om de nadruk, door zowel de publieke als de private sector, deels te verplaatsen van risicomanagement naar risico reconciliation: ofwel naast het beheersen van risico’s ook beter aanvaarden dat zij bestaan en de nodige (financiële) gevolgen hebben voor slachtoffers.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.