image

Column: Blame The Victim

vrijdag 17 december 2010, 09:38 door Peter Rietveld, 16 reacties

Begin in een van de vele Wikileaks-discussies eens over de verantwoordelijkheden van het Amerikaanse leger voor het slecht beveiligen van diplomatieke stukken. Dan krijg je vaak het “Don’t Blame The Victim”-argument terug: je mag het slachtoffer niet de schuld geven. De dader heeft het immers gedaan, niet het slachtoffer. Tja, spreek dat maar eens tegen. En dat doet dan ook niemand. Toch is het daar tijd voor.

Het Department of Defense (DoD) is namelijk niet het slachtoffer en Wikileaks niet de dader. Iemand die toegang heeft tot de berichten heeft op z’n gemakkie de boel gekopieerd. Dat is een lek in de beveiliging, hoe je het ook wendt of keert. Wikileaks is slechts het platform, of het kopieerapparaat zoals Arjen Kamphuis op sargasso haarfijn en zeer overtuigend uit de doeken doet. De gelekte documenten hadden net zo goed naar de sectie Stiekum in Moskou of van de Taliban kunnen gaan en dan had niemand geweten van het lek. De dader is een Amerikaanse militair, het slachtoffer het Amerikaanse State Department. Zo eenvoudig is het. De rest is een rookgordijn, om de discussie over de inhoud van de gelekte berichten te overstemmen.

Laten we dit rookgordijn opheffen. Dat is eigenlijk heel simpel.

Het DoD heeft de taak de boel te bewaken; de VS inclusief de stukken van een ander department. Het State Department is hier het primaire slachtoffer, haar interne bedrijfscommunicatie ligt op straat en het DoD heeft als ingehuurde bewaker gefaald. Verschuil je je achter het moralistische Don’t Blame The Victim, dan pleit je de bewaker vrij. Dat is misleidend en contraproductief. Beveiliging gaat niet over moralisme, maar over professionaliteit. En die is tekort geschoten.

Dit moralisme wordt wel bijzonder cynisch als je ziet dat een groot deel van de ITSec industrie de US Army te hulp schiet (of haar mond houdt) uit commerciële overwegingen. De US Army zal, met haar nieuwe taken rond cyberwar, de inlichtingendienst opvolgen als grootse afnemer van consultancyuren en -producten. Zo ontstaat het beeld dat de belangrijkste spelers in de beveiligingsindustrie (‘de specialisten’) tegen Wikileaks zijn, en de mensen die voor Wikileaks pleiten een stelletje wereldvreemde scriptkiddies. Wat ze natuurlijk, uitzonderingen daargelaten, niet zijn.

Het DoD heeft gefaald in één van haar primaire taken, het beschermen van de VS, in een gebied waarin ze torenhoge ambities heeft, het digitale domein. En dat is bijzonder ernstig. Deze blunder goedpraten maakt de kans dat het Amerikaanse leger van de gemaakte fouten leert een stuk kleiner. Straks wordt het Internet bewaakt en gereguleerd door een partij die nu toont de essentiële zaken niet te begrijpen, bijgestaan door deskundologen die geen enkele moraal hebben en op afroep komen liegen. Als ze zich niet bewust zijn dat ze liegen, zijn ze niet deskundig. Beseffen ze wel dat ze liegen, dan zijn ze niet betrouwbaar. Het ziet er dan ook naar uit dat OpenLeaks, de aangekondigde opvolger van Wikileaks, en Cryptome, de nog steeds actieve voorloper, ook de komende jaren de beschikking zullen hebben over bendes interessant leesvoer.

Laatste 10 columns


Meer columns van Peter Rietveld.
Reacties (16)
17-12-2010, 10:07 door Zeurkool
Vanaf het begin zei ik dit al, maar ja, ik ben minder beroemd :D
17-12-2010, 11:35 door Syzygy
Mooi stukje Peter

Chapeau
17-12-2010, 13:24 door blondie1970
Jammer dat de waarheid geen voorpagina' s vult... :-(
17-12-2010, 13:57 door Anoniem
De linkse activist Assange strijd niet voor openheid of transparantie ; maar probeert de VS zoveel mogelijk schade toe te brengen ( of het beleid van de VS te ondermijnden onder het mom van transparantie) door het onverantwoord vrijgeven van gestolen documenten.

Zo gaf Assange in een interview met Der Spiegel zelf toe dat het zijn doel was om het politieke draagvlak voor de oorlog in Afghanistan te ondermijnen en snoefde hij dat hij het prachtig vond om smeerlappen te vermorzelen (“I enjoy crushing bastards”).

Die bastards zijn niet de Taliban of al Qaeda, die leraren de oren afsnijden omdat ze het wagen les te geven aan meisjes, maar de GI’s van het Amerikaanse leger. Daarom onthulde Assange documenten die o.a. onthulden hoeveel tijd helikopters nodig hadden om luchtsteun te verlenen aan bases die door de Taliban werden aangevallen en allerlei soorten operationele details.

Niemand hoeft de illusie te koesteren dat het Assange en consorten erom te doen is om het aantal burgerdoden in Afghanistan te verminderen of om de politiek te bewegen tot een effectievere strategie in die oorlog. Zijn vurige wens is dat Amerika zich onverrichterzake uit Afghanistan terugtrekt.

Assange is er op uit om het vergaren van informatie door de Amerikaanse inlichtingendiensten en de diplomatieke dienst ernstig te frustreren.

Velen vergeten dat Assange en co. exponenten zijn van wat in de jaren zeventig bekend stond als “Nieuw Links”. Nieuw links neemt aanstoot aan elke vorm van buitenlandse politiek waarmee het Westen en met name Amerika opkomt voor de eigen belangen. Of het nu met militaire dan wel diplomatieke middelen geschiedt. Nieuw links is tegen het idee van de westerse beschaving an sich.
17-12-2010, 15:22 door Anoniem
Amerika is Afghanistan binnengevallen onder het mom van de strijd tegen het terrorisme en bevrijding van de bevolking (net als in Irak), maar het gaat alleen maar om de knikkers. Maar in de pers/journaals/etc wordt er alleen maar gesproken over dat er weer iemand "van al qaeda" is gedood of dat er weer bomaanslagen zijn gepleegd. Van de vele doden en gewonden die, vooral door Amerikaans toedoen, vallen hoor je normaliter nooit iets, tenzij iemand eens een filmpje op een videosite zet.

Als iemand dan eens documenten heeft die duidelijk het tegendeel bewijzen van wat er steeds maar verteld wordt is het internet de aangewezen plaats om deze te plaatsen. Immers, wat er eenmaal opstaat krijg je er nooit meer vanaf. Wat dat betreft heeft Wikileaks zijn waarde als publicatieplatform maar eens bewezen, maar dat was al voordat deze documenten werden geopenbaard.

Wikileaks is ook niet begonnen om Amerika een voet dwars te zetten dus de 1e alinea uit je betoog slaat nergens op.

En linkse partijen nemen geen aanstoot aan westerse buitenlandse politiek, ze nemen aanstoot aan imperialisme. En Amerika is nog altijd bezig met imperialisme.
17-12-2010, 16:20 door sjonniev
Als je je auto niet op slot zet ben je ook strafbaar...
17-12-2010, 20:39 door Anoniem
Goed stuk. Je stelt dat de gegevens net zo goed naar Moskou of de Taliban hadden kunnen gaan zonder dat iemand het in de gaten had.
Het zou me verbazen als die informatie daar al niet lang was. Met deze gebrekkige beveiliging zou het me zelfs niet verbazen als de AIVD de berichten al lang heeft gelezen.
17-12-2010, 22:33 door Anoniem
Door sjonniev: Als je je auto niet op slot zet ben je ook strafbaar...

Nee, dan ben je niet strafbaar, maar d'r valt je wel wat te verwijten.
18-12-2010, 03:56 door Anoniem
Door Anoniem:
Door sjonniev: Als je je auto niet op slot zet ben je ook strafbaar...

Nee, dan ben je niet strafbaar, maar d'r valt je wel wat te verwijten.

Als je als bewaker je werkt niet doet, ben je nalatig. Als dat leidt tot een ongeval, ben je aansprakelijk.
18-12-2010, 10:24 door spatieman
kort gezegt.
de gehele US regering is een gigantisch zielig hoopje corrupte shit die er op los liegt om waar dan ook oorlog te voeren, uit naam van de US veiligheid, en dat terwijl het eigen volk, de centen veel harder nodig heeft.
19-12-2010, 00:31 door Sihoko
Eerst mogelijke betrokkenheid bij het StuxNet virus dat veel bedrijven schade opleverde, niet in het minst Siemens. Vervolgens mogelijke FBI betrokkenheid bij het inbouwen van backdoors in BSD IPsec. Vervolgens een zooitje maken van de beveiliging van geheime informatie en achterr de schermen stevige druk uitoefenen op vervolging van Assange als gezicht van Wikileaks....... Hoe diep kun je vallen?
19-12-2010, 20:31 door Anoniem
'Zo gaf Assange in een interview met Der Spiegel zelf toe dat het zijn doel was om het politieke draagvlak voor de oorlog in Afghanistan te ondermijnen en snoefde hij dat hij het prachtig vond om smeerlappen te vermorzelen (“I enjoy crushing bastards”).'

Hij heeft groot gelijk.

'Nieuw links is tegen het idee van de westerse beschaving an sich.'

Misschien dat jij het begrip beschaving nog eens moet gaan opzoeken. Het lanceren van oorlogen, op basis van leugens, en in strijd met internationaal rechts, heeft weinig met beschaving vandoen.
20-12-2010, 12:12 door Mysterio
Het is niet echt een klassiek goed - fout verhaal hè? Wat nou als we er van uitgaan dat alle partijen fout zijn? Dat maakt het opeens een stuk helderder. Dat de Taliban en al Qaeda fout zijn is niet zo heel moeilijk te bevatten. Dat het goed is om het regiem van dat soort groepen onderuit te halen komt er ook nog wel in. Maar dat de partijen die dat doen niet per definitie goed zijn is toch lastiger.

We geloven graag in heldenrollen. Voor menig extreme moslim is dat een bebaarde Talibanner die tanks opblaast, voor menig kapitalist is dat de GI die de bebaarde Talibanner neerschiet en voor een groot aantal mensen is dat Assange die misstanden laat zien. Want, zo zeggen mensen, wikileaks is een neutraal medium wat objectief laat zien wat er werkelijk gebeurd.

Natuurlijk, maar wat weten we nu echt van de motieven van Assange? Laten we er vanuit gaan dat ook hij fout is. Dat voorkomt het trauma wanneer zijn motieven openbaar worden gemaakt. Ook Assange zal af en toe liegen. Ook Assange heeft baat bij gekleurde berichtgeving. Wikileaks bestaat op grond van schokkende berichtgeving. Neutraal? Ik betwijfel het.

Wikileaks laat zien dat we allemaal smeerlappen zijn. Maar is zelf niet beter.
20-12-2010, 18:37 door bibh54
Dit is een goed stuk, met een benadering die in het algemene gekakel over Wikileaks tot mijn verbazing geheel afwezig is. Het zou m.i. geen slecht idee zijn (redactie schrijver zelf) om een dergelijke zinswijze onder de algemene aandacht, bijv. de grote landelijke dagbladen, te brengen.
Wat ik op mijn eigen PC belangrijke informatie vind kan iemand ook zo meenemen, maar hij/zij heeft er niets aan: het is versleuteld. En zo brisant als het nu door de Amerikaanse militair gekaapte en door Wikileaks gepubliceerde materiaal is het mijne toch echt niet.
Inderdaad, het is in de eerste plaats een zeer laakbare fout van de beheerders van het materiaal, zoals de schrijver terecht opmerkt.
23-12-2010, 21:06 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
11-07-2011, 13:25 door Anoniem
Door Anoniem:
De linkse activist Assange strijd niet voor openheid of transparantie ; maar probeert de VS zoveel mogelijk schade toe te brengen ( of het beleid van de VS te ondermijnden onder het mom van transparantie) door het onverantwoord vrijgeven van gestolen documenten.

Zo gaf Assange in een interview met Der Spiegel zelf toe dat het zijn doel was om het politieke draagvlak voor de oorlog in Afghanistan te ondermijnen en snoefde hij dat hij het prachtig vond om smeerlappen te vermorzelen (“I enjoy crushing bastards”).

Die bastards zijn niet de Taliban of al Qaeda, die leraren de oren afsnijden omdat ze het wagen les te geven aan meisjes, maar de GI’s van het Amerikaanse leger. Daarom onthulde Assange documenten die o.a. onthulden hoeveel tijd helikopters nodig hadden om luchtsteun te verlenen aan bases die door de Taliban werden aangevallen en allerlei soorten operationele details.

Niemand hoeft de illusie te koesteren dat het Assange en consorten erom te doen is om het aantal burgerdoden in Afghanistan te verminderen of om de politiek te bewegen tot een effectievere strategie in die oorlog. Zijn vurige wens is dat Amerika zich onverrichterzake uit Afghanistan terugtrekt.

Assange is er op uit om het vergaren van informatie door de Amerikaanse inlichtingendiensten en de diplomatieke dienst ernstig te frustreren.

Velen vergeten dat Assange en co. exponenten zijn van wat in de jaren zeventig bekend stond als “Nieuw Links”. Nieuw links neemt aanstoot aan elke vorm van buitenlandse politiek waarmee het Westen en met name Amerika opkomt voor de eigen belangen. Of het nu met militaire dan wel diplomatieke middelen geschiedt. Nieuw links is tegen het idee van de westerse beschaving an sich.



Heel eng ben jij
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.