Computerbeveiliging - Hoe je bad guys buiten de deur houdt

Digital Copyright/Auteursrecht

20-12-2010, 16:05 door Syzygy, 7 reacties
Ik heb een vraag over het Auteursrecht op documenten en met name digitale documenten.
We houden het even binnen de Nederlandse Wet (omgeving)

Zoals de wet zegt mag je dus niet zonder toestemming iemands werk verspreiden dan wel kopiëren.
Prima, duidelijke zaak.

Nou koop ik een boek, ik lees dat en als ik het uit heb geef ik dat aan een 3e persoon (al dan niet tegen een vergoeding), dat mag !

Nu het zelfde geval met een digitaal document.

Ik koop op het Internet een Digitaal Document (zeg even een pdf, bijvoorbeeld een set Testexamens met copyright), ik lees het (gebruik het) maar daarna heb ik het niet meer nodig, dus ik geef (mail) het aan een 3e persoon en delete het bij mijzelf.
( of ik print het uit en geef het weg , 1 malig)

Zou dat ook mogen, en zo ja hoe kunnen ze dat controleren??
Een boek is een boek en een kopie van een boek (A4 velletjes) zie je zo dat het een kopie is maar bij digitale data ligt dat even anders.

Ik vind het wel een leuk onderwerp, wat denken jullie !!!!!!!!!!
Reacties (7)
20-12-2010, 16:34 door Mysterio
http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/22266/

Ja, inderdaad wel een grappig onderwerp, maar ik vrees dat er weinig ruimte voor discussie is. De link hierboven stelt dat weggeven mag. Echter kopiëren mag alleen voor eigen gebruik. Dus technisch gezien mag je geen kopie maken en die mailen, maar wel het originele bestand. Wat lastig is, want in feite verstuur je altijd een kopie van het bestand.
20-12-2010, 16:47 door Syzygy
Door Mysterio: http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/22266/

Ja, inderdaad wel een grappig onderwerp, maar ik vrees dat er weinig ruimte voor discussie is. De link hierboven stelt dat weggeven mag. Echter kopiëren mag alleen voor eigen gebruik. Dus technisch gezien mag je geen kopie maken en die mailen, maar wel het originele bestand. Wat lastig is, want in feite verstuur je altijd een kopie van het bestand.

Precies, je begrijpt het volkomen, maar daar gaat het juist om WAT IS ORIGINEEL als het om een download gaat (hetgeen ook weer opzich een kopie is)
21-12-2010, 09:19 door Mysterio
Hmmm... voor zover ik weet bestaat er niet zoiets wat er voor zorgt dat je documenten niet meer kunt kopiëren. Je hebt dus gelijk, want een origineel is er niet echt. Anders dan met een boek, haal je het bestand niet van de server wanneer je het koopt, het blijft daar vrolijk staan.

Ik weet het niet, ik denk dat de uitgever van het betreffend document daar vast over heeft nagedacht en waarschijnlijk erop vertrouwd dat jij je houdt aan de regels.
21-12-2010, 09:33 door cjkos
Door Mysterio: http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/22266/

Ja, inderdaad wel een grappig onderwerp, maar ik vrees dat er weinig ruimte voor discussie is. De link hierboven stelt dat weggeven mag. Echter kopiëren mag alleen voor eigen gebruik. Dus technisch gezien mag je geen kopie maken en die mailen, maar wel het originele bestand. Wat lastig is, want in feite verstuur je altijd een kopie van het bestand.

Onder de link verkopen staat:
" Elk product met auteursrechtelijk beschermde werken daarop dat via legale weg in uw bezit is gekomen, mag u weer (tweedehands) doorverkopen, weggeven of uitlenen aan anderen. "


Onder de kop websites:
" Auteursrecht en naburige rechten zijn niet anders zodra er sprake is van websites en andere online mogelijkheden."

Hieruit kun je dus afleiden dat, zolang je zelf geen 'kopie' houdt je dit door kunt verkopen/weggeven.

Overigens proberen ze dit bij bijvoorbeeld eBooks iets anders te regelen. Volgens de algemene voorwaarden is deze mogelijkheid bij DRM uitgesloten, maar volgens de wet zou dit wel degelijk tot de mogelijkheden moeten behoren.

Waar ik moeite mee blijf houden is het volgende, heeft overigens weinig met bovenstaande te maken:

"Auteursrecht is er om ervoor te zorgen dat auteurs (dat zijn niet alleen schrijvers, maar ook bijvoorbeeld schilders, dichters, componisten en fotografen) alles wat zij maken kunnen (laten) exploiteren en zo geld kunnen verdienen met hun werk. Net als ieder ander. Behalve deze financiële mogelijkheden van het auteursrecht, zorgt dit recht er ook voor dat de maker, de auteur, zeggenschap houdt over zijn creaties. In veel gevallen moeten anderen hem namelijk om toestemming vragen als ze zijn werk(en) willen gebruiken."

En vervolgens trekken ze het auteursrecht op tot 70 jaar NA de dood van de auteur. Dit is misschien wel het belachelijkste onderdeel van het hele auteursrecht. Het is ook discriminatie, iemand die op 20 jarige leeftijd een giga hit heeft en 80 jaar wordt kan maar liefst 150 jaar genieten van zijn rechten. Iemand die ook op zijn 20ste een gigahit heeft, maar bijvoorbeeld op 25jarige leeftijd omkomt bij een ongeluk of whatever slechts 75 jaar. Waarvan 70 jaar vooral zijn familie.

Wat mij betreft mag dat best wel korter worden.
21-12-2010, 09:51 door Mysterio
Hieruit kun je dus afleiden dat, zolang je zelf geen 'kopie' houdt je dit door kunt verkopen/weggeven.

En dat is dus precies wat niet te controleren is. Via e-mail stuur je per definitie een kopie en met een USB stick (of zo) zou je kunnen knippen en plakken, wat een verplaatsactie is. Het is wat mistig omdat je niets in je vingers hebt. Geef jij de USB stick weg, dan ben je iets aan het weggeven, maar mail jij het bestand door, dan maak je een kopie en zou je jouw bestand kunnen verwijderen.

Die eerste actie, de kopie maken, die mag in feite al niet, want de kopie maak je niet voor eigen gebruik.
21-12-2010, 10:29 door Syzygy
en vergeet niet het maken van een backup is ook al een kopie (want het origineel behoud je ook) dus wettelijk eigenlijk verboden ;-) ook al is het voor eigen gebruik.

Er is hier dus een vreselijk grijs gebied dat zo goed als niet te controleren is.

Als ik van iemand, privé, een "gebruikt" exemplaar koop, krijg ik daar geen bon bij dus kan ik ook nooit bewijzen dat ik te goeder trouw het document in bezit heb. Daarnaast heb ik tevens NIET de garantie dat hij het origineel gedelete heeft ook al is dat is mijn zorg niet.
21-12-2010, 16:48 door cjkos
Door Mysterio:
Hieruit kun je dus afleiden dat, zolang je zelf geen 'kopie' houdt je dit door kunt verkopen/weggeven.

En dat is dus precies wat niet te controleren is. Via e-mail stuur je per definitie een kopie en met een USB stick (of zo) zou je kunnen knippen en plakken, wat een verplaatsactie is. Het is wat mistig omdat je niets in je vingers hebt. Geef jij de USB stick weg, dan ben je iets aan het weggeven, maar mail jij het bestand door, dan maak je een kopie en zou je jouw bestand kunnen verwijderen.

Die eerste actie, de kopie maken, die mag in feite al niet, want de kopie maak je niet voor eigen gebruik.

In feite koop je dan ook geen kopie, aangezien je geen kopie mag geven of verkopen. Als je het zo beredeneerd zou je online dus niets kopen op het moment dat er op een server een versie voor je klaarstaat. Je kan dus redeneren dat met het verwijderen van je link om te downloaden (enkele dagen tot een jaar geldig) dit het origineel was dat door het bedrijf verwijderd wordt waarmee jouw exemplaar het origineel wordt.

Maar je moet niet vergeten dat je zelf wel een kopie voor jezelf mag maken, behalve van software. Dus in feite mag je het volgens mij dan ook doorverkopen zolang je zelf maar niets houdt zodat je het alsnog opnieuw kunt installeren.

het bedrijf kan het wel degelijk controleren met behulp van activering. Maar het is inderdaad moeilijk door de laptop die overal geplaatst kan worden.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.