Mozilla heeft de eerste versie van de privacy iconen onthuld die internetgebruikers straks waarschuwen voor wat er met hun gegevens op het web gebeurt. De iconen maken duidelijk of de verstrekte gegevens alleen voor het opgegeven doel gebruikt worden, of dat er misschien een addertje onder het gras zit. Ook zijn er iconen die waarschuwen dat verstrekte gegevens mogelijk verkocht worden, hoe lang de data bewaard blijft en dat de website in kwestie gegevens doorspeelt aan adverteerders. Verder is er een icoon dat aantoont hoe websites omgaan met het afstaan van gegevens aan opsporingsdiensten.
Aza Raskin, het creatieve genie van Mozilla, ontwikkelde de iconen. Het idee erachter is dat websites de iconen straks op hun privacybeleid "plakken", zodat gebruikers eenvoudiger kunnen zien wat er met hun gegevens gebeurt. "Waarom zou een bedrijf zo'n icoon in hun privacybeleid tonen? Waarom zouden ze de privacy iconen helemaal niets gebruiken?" zijn twee vragen die Raskin stelt. Dat is volgens hem ook het grootste probleem waar de iconen mee te maken hebben. Toch is dit geen systeem waarbij alleen goede websites de privacy iconen laten zien en slechte websites helemaal niet.
Waarschuwing
Websites zouden zich al op privacybeleid proberen te onderscheiden. En als de iconen een groot succes worden, dan wordt de associatie dat een goede website een icoon moet hebben erg sterk. "De afwezigheid van een privacy icoon wordt dan een waarschuwing als je je ergens voor aanmeldt", merkt Raskin op. Volgens hem is het bijna onmogelijk voor mensen om de afwezigheid van iets op te merken. "Mensen merken een afwezigheid meestal niet op, alleen een aanwezigheid."
Mozilla heeft nog niet besloten om de privacy iconen in Firefox te integreren, maar het is mogelijk dat de browser straks automatisch het privacybeleid van bezochte websites controleert of er wel privacy iconen aanwezig zijn. Is dat niet het geval, dan kan Firefox de gebruiker een negatief icoon laten zien.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.