Privacy - Wat niemand over je mag weten

Gefeliciteerd - jouw IP-adres is geselecteerd in jouw stad

31-12-2010, 13:24 door Dev_Null, 15 reacties
Toen een dit artikel las ergens online, viel mijn oog op deze (zeer irrirate vorm) van Adobe Flash Based bannering, advertentie:

GEFELICITEERD - jouw IP ADRESS is geselecteerd in jouw stad

Hoever gaan telemarketiers en andere privacy en online surf habbit rovers tegenwoordig?

Wat is jullie mening over "IP-Adres gebaseerde marketing"
Reacties (15)
31-12-2010, 13:50 door Anoniem
"Wat is jullie mening over "IP-Adres gebaseerde marketing" "

Gewoon een scam, of denk je dat anderen binnen jouw stad niet worden 'geselecteerd', of dat ze uberhaupt kijken in welke stad je woont ?
31-12-2010, 14:20 door cjkos
Dit is een bekende vorm van in mijn ogen domme reclame.
Net als:
Gefeliciteerd u bent de 1000000ste bezoeker.

De eerste keer lijkt het leuk, maar na een jaar vraag je je toch af hoe slim ze moeten zijn als je dat dag in dag uit te lezen krijgt.

Ik zie dit soort reclames als gewoon een vorm van reclame.
31-12-2010, 14:27 door quikfit
U bent een "mogelijke" winnaar.....
31-12-2010, 14:53 door Bitwiper
Komt meer voor, zie http://au.answers.yahoo.com/question/index?qid=20100607075538AAkFnzE

Verder lijkt me dit vergelijkbaar met het oud-papier-type "U heeft een prijs gewonnen!" dat soms in de brievenbus valt. Oftewel er wordt heus geen onderscheid gemaakt tussen huis/IP adressen, iedereen krijgt hetzelfde te zien.

Het doel in dit geval is dat men er op klikt (gezien het aantal medelanders dat meedoet aan de Postcodeloterij kon deze aanpak wel eens erg verleidelijk blijken). Wat er dan gebeurt is onzeker, zal wel ergens uitmonden in het scala clickvertising (pay per click advertising) via scams tot drive-by exploits.

Overigens is jouw IP-adres slechts een onderdeel van informatie -over jou- waar een adverteerder over beschikt op het moment dat de advertentie wordt getoond op je PC. Meestal geeft dat IP adres slechts een ruwe indicatie over de plek waar je je bevindt - tenzij het om het publieke IP adres van een WiFi access point dat ooit door iemand aan een locatie is gekoppeld.

N.b. ik heb geen account op bijv. http://wigle.net/, weet iemand of je daar op basis van een publiek IP-adres een locatie kunt bepalen, danwel een andere site waarop dat terug te vinden is?

Terzijde, het toelaten van derden op je WiFi netwerk kan makkelijk tot gevolg hebben dat je IP adres (mits dat een vast IP adres is natuurlijk) "op de kaart" wordt gezet. Maar ook als je zelf (of een huisgenoot) op een website jouw adres invult kan er natuurlijk ergens een koppeling tussen je IP-adres en je huisadres worden vastgelegd die kan gaan "zwerven".
31-12-2010, 16:08 door spatieman
klik je op die link, moet je je telefoon nummer achter laten, en je email adres.
En, als iemand eens zo lollig is geweest en heeft je telefoon nummer (thuis nummer) achter gelaten bij zo'n gast.
dan ben je dus zwaar de lul.
02-01-2011, 13:06 door spatieman
Bitwiper..
ja, het is mogelijk, om op basis van je IP adres, zelf een woonplaats te achterhalen.
gebeurd genoeg op (fake) dating sites.
blabla dames uit (jou plaats) zoeken, whatever dan ook ..
02-01-2011, 15:45 door Anoniem
Door spatieman: klik je op die link, moet je je telefoon nummer achter laten, en je email adres.
En, als iemand eens zo lollig is geweest en heeft je telefoon nummer (thuis nummer) achter gelaten bij zo'n gast.
dan ben je dus zwaar de lul.

Dat heeft iemand ooit bij mij gedaan.
Kreeg 1 telefoontje voor een mobiele telefoon aanbieding.

Ik zei mijn kosten zijn 5 euro per maand.
Was ik toch niet interessant genoeg, nooit meer wat van gehoord.

Zwaar de l.... valt dus wel mee.
03-01-2011, 01:48 door Anoniem
Check maar eens: http://www.geobytes.com/IpLocator.htm?GetLocation
03-01-2011, 08:25 door Syzygy
Wat denk je hiervan:

IP6, iedereen een vast public IP adres gekoppeld aan je sofinummer

ALLEMAAL VOOR JULLIE VEILIGHEID !!

(ga nou niet verder neuzelen over café's en andere publieke gelegenheden, gewoon voor thuis bedoel ik)

Toen ik het bedacht draaide mijn maag om, als de regering dit maar niet leest !
03-01-2011, 10:03 door Anoniem
"Wat denk je hiervan: IP6, iedereen een vast public IP adres gekoppeld aan je sofinummer "

Lachwekkend, want lang niet iedere PC is gekoppeld aan 1 persoon. Daarnaast heb je geen controle over je IP adres, en sommige providers willen die nog weleens wijzigen. Daarnaast vraag ik mij af hoe je dat wilt regelen bij meerdere PC's die via NAT een publiek IP adres delen ;)
03-01-2011, 11:38 door Dev_Null
Daarnaast vraag ik mij af hoe je dat wilt regelen bij meerdere PC's die via NAT een publiek IP adres delen ;)

Das toch simpel ;-)
1. Je - inmiddels - ingespoten rfid-chip bevat - naast je sofinummer - ook je eigen unieke IPvX netwerknummer (lees unique globaal mens identificatie nummer)
2. Pc, Mobieltje, Laptop of ander internet-toegangs device heeft bluetooth / wifi antennes
3. Pc leest je vingerafdruk, irisiscan
4. Via wifi/bluetooth word je rfid chip draadloos uitgelezen en voila

Je kunt zo maar, altijd en overal met je eigen IPvX nummer online :-)
Anders nog iets?


En nu niet gaan zitten leuteren dat dit technisch niet mogelijk is...
03-01-2011, 12:00 door Syzygy
Door Anoniem: "Wat denk je hiervan: IP6, iedereen een vast public IP adres gekoppeld aan je sofinummer "

Lachwekkend, want lang niet iedere PC is gekoppeld aan 1 persoon. Daarnaast heb je geen controle over je IP adres, en sommige providers willen die nog weleens wijzigen. Daarnaast vraag ik mij af hoe je dat wilt regelen bij meerdere PC's die via NAT een publiek IP adres delen ;)

Ik schrijf: (ga nou niet verder neuzelen over café's en andere publieke gelegenheden, gewoon voor thuis bedoel ik)
Nee hoor jij moet even laten zien dat je weet wat natten is en dhcp.
Lees eerst eens iets voordat je reageert.
Dev Null begrijpt het tenminste, lees ook zijn commentaar !


Lachwekkend, want lang niet iedere PC is gekoppeld aan 1 persoon.
Daar is wel iets op te vinden: Modems in bridge mode , PC met public IP adres , iedereen eerst inloggen via proxy bij ISP met IP adres, login en password.gekoppeld (niet dat dat waterdicht maar het gaat hier om privacy, of het opheffen daarvan))

Daarnaast heb je geen controle over je IP adres, en sommige providers willen die nog weleens wijzigen.
Wat schrijf ik in die ene regel !!!!!!!! Iedereen een VAST IP adres, hetgeen wereldwijd makkelijk te dekken is met IP6

Daarnaast vraag ik mij af hoe je dat wilt regelen bij meerdere PC's die via NAT een publiek IP adres delen ;)
Via een modem in bridge mode

Toen ik het schreef was ik al bang voor een reactie zoals deze maar je hoopt toch elke keer weer dat mensen lezen en enige cognitieve vaardigheden hebben ontwikkeld maar zoals ik in mijn nieuwjaarsboodschap meldde: ook jij heb recht op je uitglijer, waarvan akte.

Het gaat dus niet om de techniek, het gaat om de mogelijkheid tot het afkavelen van onze privacy.

Dev Null stelt en probleem aan de kaak en ik denk er over na.
Ik ben op het Internet niet meer dan een IP adres net zo als ik bij de staat en de gemeente niet meer ben als een Sofinummer.
Naast de postcode loterij zit ik dus te wachten op de IP loterij en de Sofiloterij.
03-01-2011, 13:30 door Anoniem
Ehh dames heren NAT bestaat niet meer dalijk met IP v6
03-01-2011, 14:20 door Syzygy
Door Anoniem:
Ehh dames heren NAT bestaat niet meer dalijk met IP v6

Wel als je in je broek plast ;-)

IP6 door je modem heen niet maar als je IP6 wilt NATTEN naar IP4 wel als NAT-PT (RFC 2766 and RFC 2765)
dus eigenlijk je hebt gelijk, want we gaan bridgen !!!

Als je even de techniek loslaat en je denkt na over wat ik schreef is die oplossing niet zo gek. (voor de regering dan)

Ieder zijn eigen IP, net als Sofinr..
Inloggen met je IP bij een ISP, vervolgens wordt je DHCP IP vervangen door jouw IP en dan lekker alles monitoren wat je doet.
Geen IP is geen Internet.

eng hè
03-01-2011, 15:20 door xy22
Door Syzygy:
Door Anoniem:
Ehh dames heren NAT bestaat niet meer dalijk met IP v6

Wel als je in je broek plast ;-)

IP6 door je modem heen niet maar als je IP6 wilt NATTEN naar IP4 wel als NAT-PT (RFC 2766 and RFC 2765)
dus eigenlijk je hebt gelijk, want we gaan bridgen !!!

Als je even de techniek loslaat en je denkt na over wat ik schreef is die oplossing niet zo gek. (voor de regering dan)

Ieder zijn eigen IP, net als Sofinr..
Inloggen met je IP bij een ISP, vervolgens wordt je DHCP IP vervangen door jouw IP en dan lekker alles monitoren wat je doet.
Geen IP is geen Internet.

eng hè

idd niet erg lekker.
Maar, [regeringdoe es niet meelezen modus aan ;)] in een deel van Europa is het zo dat je ook voor prepaid geregistreerd wordt. Dus naam & adres in de winkel afgeven bij het kopen van een sim-kaart. Je zou m anders zo, a la ETA, kunnen gebruiken om anoniem te 'bombellen'. [/regeringdoe es niet meelezen modus uit].

En zo zijn er nog wel meer geintjes, waarmee we hier in NL nog niet eens echt slecht zitten. Ben bang dat we steeds meer moeten vergelijken om nog happy te blijven, dan maar stemmen van t voorjaar.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.