Dit jaar zullen marketeers zich onder andere sterk maken voor de cookielobby en de lobby voor de Europese Privacy Richtlijn. Dat liet Henry Meijdam, voorzitter van de Dutch Dialogue Marketing Association (DDMA), tijdens de nieuwjaarsborrel weten. De DDMA reageerde erg fel op het plan van de overheid om cookies te verbieden. De belangenbehartiger kwam ook met het Privacy Waarborg. Een keurmerk waarmee organisaties de consument en hun relaties kunnen laten zien hoe er met persoonsgegevens in het toesturen van reclame wordt omgegaan.
Daarnaast maken de marketeers zich ook zorgen over een brief van de Europese artikel 29 Werkgroep. Daarin werden verschillende Europese online advertentienetwerken gevraagd hoe ze van plan zijn om de aanbevelingen over online behavioral advertising op te volgen. De Europese privacywaakhond concludeert in haar rapport dat toestemming voor cookies via de browser onvoldoende is. En pleit voor een opt-in via een actieve handeling van de webbezoeker.
"Dit terwijl de Europese Commissie in haar toelichting bij het wetsvoorstel juist aangeeft dat browsersettings in combinatie met heldere informatie voldoende is", aldus DDMA. "Het is niet de eerste keer dat een toezichthouder zich actief in de interpretatie van een wetsartikel mengt. Hetgeen leidt tot grote onzekerheid bij marktpartijen." DDMA’s Europese koepel vergaderde eind december over het onderwerp. Ondanks alle druk op gericht adverteren en cookies is de sector toch optimistisch over het komende jaar.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.