image

Email-marketing: methode of inhoud

dinsdag 4 juni 2002, 12:40 door Redactie, 0 reacties

In rechtszaken met betrekking tot emailmarketing betrof het tot nu toe altijd de vraag of de inhoud al dan niet als misleidend viel aan te merken. Nu dient in Amerika een zaak waarbij de methode van benaderen centraal staat: opt-in of opt-out.

Monsterhut wordt aangeklaagd vanwege het ongevraagd verzenden van mail met reclameboodschappen. Het bedrijf moet nu bewijzen dat het hiervoor toestemming had van de geadresseerden, met andere woorden: dat de gebruikte emailbestanden bestaan uit opt-in adressen.

De rechtszaak is interessant omdat de Europese Unie op het punt staat een besluit te nemen over wetgeving omtrent spam en de opslag van privacygevoelige informatie. In de discussie hierover is de kwestie opt-in/opt-out maatgevend.

In Nederland wordt door brancheorganisaties verschillend gereageerd. Het IAB (Interactive Advertising Bureau) pleit voor de opt-in regeling omdat voor hen de privacy van de gebruiker voorop staat. DMSA daarentegen reageert teleurgesteld op de geplande maatregelen omdat deze de ontwikkeling van emailmarketing in Europa zullen belemmeren. De organisatie is van mening dat een opt-in of opt-out het probleem niet zal verhelpen. Voor het tegengaan van spam vertrouwt DMSA op de zelfregulerende werking van de branche en het nationale afmeldsysteem DMSA-Infofilter.

Zie ook:

ecommercetimes.com

Emerce

Nog geen reacties
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.