Een dag na het plan van Mozilla voor een 'Do Not Track'-functie, heeft Google een extensie voor Chrome uitgebracht die gebruikers tegen ongewenst volgen door adverteerders beschermt, maar de duivel zit in de details. Dat zegt privacyexpert Christopher Soghoian. De Amerikaanse Federal Trade Commission liet eind vorig jaar weten dat er een speciaal cookie moest komen, waarmee eindgebruikers konden aangeven dat ze niet gevolgd wilden worden. Microsoft kondigde een paar dagen later aan dat Internet Explorer 9 van een "opt-in" mechanisme zou worden voorzien, dat "vele vormen" van ongewenste tracking identificeert en blokkeert.
Zondag kwam Mozilla met het plan voor een Do Not Track HTTP header. Een header zou eenvoudiger te gebruiken zijn dan een cookie. Daarnaast is een header niet afhankelijk van de gebruiker of het laden van lijsten met advertentienetwerken. Zowel browsers als websites moeten de header implementeren om het te laten werken.
Tot grote verbazing van Giorgio Maone, maker van de Firefox-uitbreiding NoScript, zal hiervoor een nieuwe header worden gebruikt, in plaats van de “X-Do-Not-Track” header die eerst was voorgesteld. Firefox plugins NoScript en AdBlocker lanceerden onlangs aan de hand van deze header een 'volg-mij-niet'-experiment.
Google
Terwijl Mozilla nog over de uitwerking nadenkt, ontwikkelde Google de 'Keep My Opt-Outs'-extensie. Een extensie voor gebruikers "die zich ongemakkelijk voelen met personalisatie van advertenties die ze op het web zien", aldus Google.
Volgens de zoekgigant heeft de extensie als nadeel dat gebruikers advertenties te zien krijgen die minder relevant en divers zijn. Het kan er ook voor zorgen dat websites minder winstgevende advertenties kunnen laten zien. Daarom blokkeert Google ook geen advertenties, zo laat de zoekgigant weten.
Details
Soghoian bracht de geschiedenis van Do No Track in kaart, dat voor het eerst al in 2007 werd genoemd. Lange tijd bleef het stil, totdat Google met een opt-out browseruitbreiding voor het eigen advertentienetwerk kwam. Dat inspireerde Soghoian om de populaire Targeted Advertising Cookie Opt-Out (TACO) add-on te ontwikkelen. Daarmee konden internetgebruikers aangeven niet gevolgd te willen worden. Uiteindelijk bevatte TACO meer dan 100 opt-out cookies.
In plaats van cookies werd ook meerdere malen het plan geopperd om een speciale header te ontwikkelen, wat uiteindelijk tot de X-Do-Not-Track header leidde. De techniek hierachter is volgens Soghoian simpel. Waar het om gaat is hoe advertentienetwerken hiermee omgaan als ze de header ontvangen.
"Als de industrie (of de FTC, commercie en het congres) het over de header-gebaseerde aanpak eens worden, zal er waarschijnlijk een intense lobby van de industrie plaatsvinden om te bepalen wat bedrijven moeten doen als ze header ontvangen", merkt Soghoian op. "Ze willen zoveel mogelijk gegevens als mogelijk bewaren, zelfs als ze de header ontvangen. Daarom zit de duivel in de details, en helaas zullen deze details aan veel congresleden en de pers voorbijgaan."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.