Nederlanders vinden het beschermen van online privacy hun eigen verantwoordelijkheid, zo blijkt uit onderzoek van 'personenzoekmachine' 123People.nl. Bijna 60% van de Nederlanders geeft aan dat de gebruiker zélf verantwoordelijkheid draagt voor de bewaking van zijn online privacy. Voor de rest legt de Nederlandse internetter deze taak neer bij private ondernemingen, zoals blogplatformen, sociale netwerken en databases, of zoekmachines en de overheid.
"Wij Nederlanders zijn door de aanwezigheid van het sociale netwerk Hyves en de enorme gretigheid in het fenomeen sociaal netwerken online zeer bedreven in de omgang met internet en social media. Daarom verbaast het mij dat uitermate veel Nederlanders toch nog bang zijn voor hun online privacy", zegt woordvoerder Remco Janssen.
Handelswaar
Hoewel Nederlanders massaal, al dan niet openbare, profielen aanmaken op sociale netwerksites als Hyves, Facebook en Twitter vindt negentig procent van de Nederlandse ondervraagden dat de persoonlijke reputatie en de privacy op internet gevaar lopen. Opvallend genoeg zegt echter 28% van de respondenten de profielen niet gesloten te willen houden voor de buitenwereld of voor zoekmachines, waardoor kwaadwillenden nog altijd inbreuk kunnen maken op hun privacy.
“De explosie van gratis content en services zoals sociale netwerksites, zoekmachines en blogs heeft er voor gezorgd dat persoonlijke informatie handelswaar is geworden", aldus marketingdirecteur Bernhard Hoetzl. "Maar zogenaamd gratis online diensten zijn niet goedkoop, en de meeste mensen beginnen daar nu de consequenties van in te zien."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.