image

Vader Laura Dekker krijgt digitale beveiligingscursus

maandag 7 februari 2011, 14:48 door Redactie, 32 reacties

De vader van Laura Dekker, het meisje dat bezig is om de jongste wereldomzeiler ooit te worden, kan weer veilig op internet. Onlangs werd bekend dat zowel de laptop van Laura als van haar vader regelmatig het doelwit van aanvallen zijn. Reden voor Certified Secure om vader Dick Dekker te helpen met het beveiligen van zijn laptop en de aanvallers de wind uit de zeilen te nemen.

Veel beveiligingsproblemen ontstaan doordat gebruikers niet bekend zijn met de risico's op internet of niet weten hoe ze deze het hoofd kunnen bieden. Net als bij zeilen gelden er voor online surfen een aantal basisregels. Tijdens de digitale beveiligingscursus werd Dekker door de experts van Certified Secure uitgelegd hoe eenvoudig het voor aanvallers is een laptop over te nemen en wat hier tegen te doen is.

Klikgedrag
Gebruikers moeten vooral het roer omgooien als het gaat om "klikgedrag". Aanvallers proberen via misleidende pop-ups, banners en zoekresultaten gebruikers met malware te infecteren. Ook het openen van ongevraagde e-mailbijlagen kan al voldoende zijn om besmet te raken. Eén van de belangrijkste adviezen die gebruikers vaak negeren is het installeren van beveiligingsupdates. Vader Dekker kan dankzij de cursus met een gerust hart zijn laptop gebruiken, zonder bang te hoeven zijn dat aanvallers informatie stelen of de communicatie met dochter Laura verstoren.

Het idee om de familie Dekker te helpen is afkomstig van stagiair Job de Jong. Certified Secure besloot de familie Dekker te helpen omdat de zeilreis van Laura aantoont hoe belangrijk het is om kennis en vaardigheden te hebben. Of het nu op het water, of op het internet is.

Reacties (32)
07-02-2011, 15:19 door Martijn2
Hij zou eerder een paar tikken moeten krijgen, je dochter van 14 alleen laten zeilen... belachelijk.
07-02-2011, 15:24 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
07-02-2011, 15:25 door Anoniem
En Certified Secure ook dank voor de mini cursus computer beveiliging in dit artikel!
07-02-2011, 15:29 door Anoniem
Door Peter V:
Door Martijn2: Hij zou eerder een paar tikken moeten krijgen, je dochter van 14 alleen laten zeilen... belachelijk.
Jij hebt er ook maar weinig van begrepen zeg!

Ooit gehoord dat iemand een tik uitdelen het misdrijf van mishandeling is?

keyboard tikken, een boze emailtje ofzo
07-02-2011, 15:35 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
07-02-2011, 15:42 door Sheriffnl
ik vind het een geweldige onderneming en enorm gewaagd tegelijk. Wij kennen de historie van dit gezin maar gedeeltelijk, maar het lijkt mij dat als je dochter met dit voorstel komt, je als ouder jezelf zeker gaat afvragen of ze hier wel klaar voor is, en op die vraag is nooit een duidelijk antwoord te geven.

Tot nu toe vind ik dat ze het geweldig doen! Ik kan me in die situatie dan ook goed voostellen dat een hacker van je laptop midden op de open zee, het laatste is waar je aan denkt. Verder heeft zij zich wel degelijk goed voorbereid hoor!

en echt alleen is ze eigenlijk nooit. ze word door de scheepvaart en media dusdanig in de gaten gehouden dat er haast geen mogelijkheid is voor calamiteiten. daarnaast heeft deze meid straks een geweldige levenservaring achter de rug die niemand haar af kan pakken.

Ik kan hier ook een pessimistisch verhaal gaan schrijven, maar laten we dit keer eens uitgaan van het goede ;)
07-02-2011, 15:43 door Sheriffnl
Door Krakatau: ... en drie schepen tot zijn beschikking: de karvelen Pinta, Niña en het vlaggenschip de kraak Santa María, en negentig man bemanning.

Kun je nagaan hoe onbevangen zij de wereld gingen verkennen. Laura weet nu al meer dan al die negentig man TOEN ;)
07-02-2011, 15:54 door Wim ten Brink
Nee, het is meer dan alleen een poging om het wereld-record te behalen. Voor een meisje als Laura is het een kwestie van uitblinken in een topsport, net zoals veel andere tieners dat graag doen. Het klinkt eenvoudig om in zo'n wastobbe drie oceanen over te steken maar doe het haar maar eens na! Dat record is gewoon een leuk extraatje.
Maar goed, daar gaat het hier niet om. Ik zie een slim initiatief van een bedrijf dat Laura en haar vader op deze manier "sponsort" en daar veel positieve reacties voor terug hoopt te ontvangen. Plus de benodigde publiciteit. Wat dat betreft, slimme zet! Het valt mij tegen dat niet meer bedrijven zo openlijk aan deze zeiltocht meewerken.
Aan de andere kant, stel dat Laura's boot zinkt en ze verdrinkt... Dan heb je als sponsor dus meegewerkt aan de dood van zo'n jong meisje en dat is behoorlijke anti-reclame. Ik kan mij dan ook voorstellen dat sponsors niet echt staan te springen om geld te storten...
07-02-2011, 15:57 door SirDice
Door Krakatau: Ik bedoel: vergelijk het Laura materieel en haar voorbereiding maar eens met bv. Christoffel Columbus, die in 1484 bij het hof van Johan II een verzoek indiende tot steun voor een expeditie naar Indië via het westen, echter pas na jaren wachten kreeg hij uiteindelijk op 17 april 1492 de koninklijke goedkeuring, en drie schepen tot zijn beschikking: de karvelen Pinta, Niña en het vlaggenschip de kraak Santa María, en negentig man bemanning.
In die tijd dacht men ook dat de aarde plat was!
07-02-2011, 16:01 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
07-02-2011, 16:03 door Martijn2
Door Hugo:
Door Martijn2: Hij zou eerder een paar tikken moeten krijgen, je dochter van 14 alleen laten zeilen... belachelijk.
Lekker makkelijk he, vanuit je luie stoel kritiek hebben op mensen die wel iets bijzonders doen in hun leven.
Ik heb al met meerdere onderzoeken geholpen naar vaccinaties van bepaalde ziektes. Maar dat is natuurlijk niet bijzonder. Op een bootje de wereld rond gaan, dat verdient de headlines.
07-02-2011, 16:12 door SirDice
Door Martijn2: Op een bootje de wereld rond gaan, dat verdient de headlines.
Wel als je nog maar 14 bent.
07-02-2011, 16:13 door Wim ten Brink
Door Martijn2:
Door Hugo:
Door Martijn2: Hij zou eerder een paar tikken moeten krijgen, je dochter van 14 alleen laten zeilen... belachelijk.
Lekker makkelijk he, vanuit je luie stoel kritiek hebben op mensen die wel iets bijzonders doen in hun leven.
Ik heb al met meerdere onderzoeken geholpen naar vaccinaties van bepaalde ziektes. Maar dat is natuurlijk niet bijzonder. Op een bootje de wereld rond gaan, dat verdient de headlines.
Nee, dat is inderdaad niet bijzonder want er zijn honderdduizenden, mogelijk miljoenen mensen die zich bezig houden met het zoeken naar geneesmiddelen. Kom maar terug als je ook daadwerkelijk met een nuttig vaccin kunt komen dat ook werkelijk iets geneest zonder bijwerkingen. :-)
Maar goed, doe je best en je komt in aanmerking voor de Nobel-prijs. Dat zal Laura niet lukken in die tobbe...
07-02-2011, 16:17 door Jacob Boersma
In die tijd dacht men ook dat de aarde plat was!

Niet waar, zie bijvoorbeeld http://en.wikipedia.org/wiki/Myth_of_the_Flat_Earth
07-02-2011, 16:27 door NumesSanguis
Mensen die zo tegen de zeiltocht zijn:
Eigenlijk zijn jullie gewoon zielige mensen :P
Jullie liggen er ook niet wakker van als er weer zoveel mensen in Afrika of welk land dan ook dood gaat, maar als iemand haar droom werkelijkheid wil maken, maar de kans bestaat er dat ze zou kunnen dood gaan, dan zijn opeens de rapen gaar. Zien jullie ook niet in dat je geen leven hebt als je druk maakt om dat meisje, waar je verder helemaal niks mee te maken hebt?
Het is natuurlijk wel vervelend dat iemand anders wel zijn/haar droom vervult, terwijl dat jou nooit gelukt is of überhaupt hebt gehad. Alleen dat is toch meer een beperking van jezelf?

ps. Dit is niet beledigend bedoeld, ik hoop alleen dat je hierdoor realiseert dat je je eigenlijk druk maakt om niks.
07-02-2011, 16:28 door Anoniem
Door Martijn2:

Ik heb al met meerdere onderzoeken geholpen naar vaccinaties van bepaalde ziektes. Maar dat is natuurlijk niet bijzonder. Op een bootje de wereld rond gaan, dat verdient de headlines.

Die bijwerkingen bij het Mexicaanse Griep-vaccin heeft wel degelijk de headlines gehaald.
07-02-2011, 17:38 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
07-02-2011, 18:11 door Syzygy
Jongens het gaat hier om een sportieve prestatie en dan maakt het niet uit of ze 14 is of 84.
Er is voldoende apparatuur aan boord om de zaak in de gaten te houden en in te grijpen als dat nodig is.
Ze ondervindt er in ieder geval geen geestelijke en lichamelijke schade van.

In tegenstelling tot dit het volgende:
De iets ouderen onder ons kunnen zich wellicht nog wel de jonge turnstertjes uit het vormalig Oostblok herinneren die enkel decennia geleden onverslaanbaar waren. Door gebrek aan goede controle kon men niet hardmaken (al kun je dat fysiek wel duidelijk zien) dat deze tieners onder de anabole en groeihormonen zaten en daardoor krachten ontwikkelden die niet normale zijn voor iemand van die leeftijd met die lichaamsbouw. In die leeftijdsklasse, en dan nog met meisjes ook, knoeien met dat soort preparaten heeft dus wel schadelijke gevolgen voor later.
07-02-2011, 18:44 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
07-02-2011, 20:13 door Anoniem
Altijd dat sturen op gemiddelden. Uitblinken moeten we, en Laura wil graag uitblinken. Als iedereen nu ook eens gaat doen waar hij goed in is en probeert daar nog beter in te worden dan komt het allemaal wel goed. Mensen niet zo zeuren en een dikke plus voor Laura en Certified Secure.
07-02-2011, 21:39 door NumesSanguis
Door Krakatau:
Ik vind echt dat dit soort decadente pogingen tot zelfverwerkelijking verboden zouden moeten worden. Dat kind moet gewoon naar school gaan en verder haar mond houden. Welk kind tenslotte droomt er niet van om iets 'groots' te doen? Normaliter worden dergelijke kinderlijke dromen niet gehonoreerd en wordt het kind volwassen, zodat het - als het dat nog steeds wenst - zijn of haar droom waar kan maken. Meestal gebeurt dat niet omdat het immers een kinderlijke droom was.

Maar tegenwoordig, met die Guinness World Records gekte, vinden mensen (ouders vooral) een legitimatie om kinderen de kans te geven hun kinderlijke dromen na te jagen, zodat zij (maar vooral hun ouders) zich kunnen profileren als de (ouders van de) jongste die ooit dat of dat bereikt heeft. Kom nou toch! Als een kind op jonge leeftijd een groot talent blijkt te bezitten, voor muziek bijvoorbeeld, is stimulatie van dat kind om op vroege leeftijd al veel te bereiken daarin, nog te overzien. Dan gaat het om een talent dat bij vroege ontwikkeling tot grotere hoogten zal groeien. Echter iets najagen alleen maar om de jongste te zijn die dat specifieke iets heeft gepresteerd? Dat is decadentie ten top en derhalve verwerpelijk! En zou verboden moeten worden!

"verboden zouden moeten worden", "haar mond houden", zijn niet echt bepaald uitspraken van een vrij land. Het is jou keuze als jij je kinderen op deze manier wil opvoeden, al is dit denkpatroon niet meer de modernste om het zacht uit te drukken.
Wat jij bestempeld als kinderlijke droom zou voor haar zo'n ervaring kunnen zijn dat het haar hele karakter kan veranderen in een vrijer denkend persoon die tenminste echt iets te weten komt van de wereld dan het alleen uit boeken te lezen. Zij heeft dan ook de mogelijkheid om de rest van haar leven hierop verder te baseren en anders was het in ieder geval een mooie ervaring.
Waarom moet het zo gaan als het vroeger ging? Ik ben toch gelukkiger met de denkbeelden van nu.

Waarom bepaal jij dat iets wat op vroege leeftijd moet gebeuren wel gestimuleerd moet worden en iets dat ook later kan uitgesteld moet worden? Al geef ik je wel gelijk dat er ouders zijn die het inderdaad doen voor het profileren als "ouders van ..." en dat is jammer.
07-02-2011, 21:55 door Jacob Boersma

Ik vind echt dat dit soort decadente pogingen tot zelfverwerkelijking verboden zouden moeten worden. Dat kind moet gewoon naar school gaan en verder haar mond houden.

"Reasonable people adapt themselves to the world. Unreasonable people attempt to adapt the world to themselves. All progress, therefore, depends on unreasonable people." - George Bernard Shaw
07-02-2011, 22:19 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
08-02-2011, 00:28 door Anoniem
Waarom is er geen Linux op de computer van het meisje? Haar computer is dan veel en veel minder kwetsbaar, en hij kan af en toe als er een internetverbinding is, op afstand worden bijgehouden. Het komt mij voor dat er een onverantwoordelijk groot risco genomen wordt door haar met een Windowscomputer de oceaan op te laten gaan.

Erik Jan
08-02-2011, 07:47 door Syzygy
Dagelijks staan er kinderen om 4 uur op om voordat ze naar school gaan nog even 2 uur te gaan zwemmen omdat ze, is gebleken, talent hebben om in deze tak van sport iets te kunnen bereiken. Vaak speelt dit 5 - 6 dagen per week.
Als je meer dan 10 uur per week aan een bepaalde sport besteed spreekt men al over topsport.
Jonge jongetjes met voetbal talent worden al van hun 7e jaar na schooltijd begeleid door topclubs. School is daarbij erg belangrijk maar elke dag trainen ook. Persoonlijk ken ik wat van die jonge sporters in diverse sporten die potentie hebben om hoog te scoren in hun latere leven maar voorop staat altijd dat ze er zelf plezier in hebben.
Topsport is 365 dagen per jaar trainen om op een paar momenten te excelleren.
Over deze jonge "helden" hoor je nooit iets totdat ze een record breken, dat is hun glorie voor soms wel 10 tot 15 jaar keihard trainen.
Hetzelfde geldt voor dit meisje.

en voor wie de schoen past ....

In plaats van dat jullie dit kind haar glorie moment gunnen staan jullie aan de zijn te schreeuwen en te miepen dat het allemaal niet mag en kan waarschijnlijk omdat jullie zelf al vlak na je geboorte ingekakt zijn en je hele leven nooit enige vorm van competitie hebben gekend. (buiten de grootste jankerd van de Benelux te worden) Ik train zelf al 30 jaar minimaal 5 x per week op een redelijk niveau en schroom enige competitie nog steeds niet, Kom een keer van die bank af en ga eens wat doen en ervaar in de verte wat het zo'n sporter voor gevoel geeft en vermenigvuldig dat eens met 10000 x , je weet niet wat je mist.
08-02-2011, 08:44 door Anoniem
Allemaal media aandacht, en die 14 jarig mowet in de banken zitten.
Niet iedereen heeft een rijke pappie die je op 14 jarige een boot koopt.
Sick naar mijn idee, je dochter laten gaan in je upppie, die ouders zijn geen kind waard.
En dan onder de media moto ga jij de wereld rond want dan laat je zien wat je kan op 14jarige leeftijd.
Een kind moet beschermd worden door de ouders en niet aan de lot overgelaten worden.
SIck meer kan ik er niet van maken.
08-02-2011, 10:00 door Wim ten Brink
Door Anoniem: Waarom is er geen Linux op de computer van het meisje? Haar computer is dan veel en veel minder kwetsbaar, en hij kan af en toe als er een internetverbinding is, op afstand worden bijgehouden. Het komt mij voor dat er een onverantwoordelijk groot risco genomen wordt door haar met een Windowscomputer de oceaan op te laten gaan.

Erik Jan
Goede vraag. Maar het betreft een laptop die voor standaard gebruikers-doeleinden wordt gebruikt, zoals een beetje internetten, tekstverwerken, ontspanning en dergelijke. Hoewel dit alles ook met Linux kan is voor onervaren computeraars een Windows systeem gewoon veel eenvoudiger in gebruik.
Daarnaast is er kennelijk bewust ingebroken op die systemen door een hacker. Daar zal Linux ook geen bescherming tegen kunnen bieden.
Maar de meest belangrijke reden dat ze Windows gebruikt? Ze moet haar huiswerk erop maken!. En de software die ze daarvoor nodig heeft draait misschien niet eens op Linux... Probeer de diverse scholen in Nederland -en hun softwareleveranciers- maar te overtuigen dat ze hun lesmateriaal meer platform-onafhankelijk moeten maken!
08-02-2011, 10:24 door Anoniem
Precies. laten we eens een actie beginnen om alle scholen op opensource te krijgen. Dan werkt het tenminste en het bespaart heel wat kosten. Maar ja, dan moet er ook nog even iemand zorgen dat alle educatieve software op opensource werkt. Mijn zoontje mocht laatst op school scratch installeren om mee aan zijn projectje te kunnen werken, dat vond ik al heel ruimdenkend van school ;-).
08-02-2011, 11:53 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
08-02-2011, 21:06 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
10-03-2011, 00:25 door Anoniem
Ik vind het belachelijk dat een meisje van 14 zomaar van school kan wegblijven, om in een zeilboot de wereld af te reizen. Als een kind van die leeftijd school verzuimt, staat binnen de kortste keren de leerplichtambtenaar op de stoep. Waarom niet bij dat arrogante kind van een Laura? Een slecht voorbeeld voor andere kinderen en frustrerend voor kinderen, wier ouders niet zo fortuinlijk zijn en hun kind dus geen zeilboot kunnen geven.
Die ouders zouden uit de ouderlijke macht geheven moeten worden, het zijn m.i. geen ouders. Dit hoort strafbaar te zijn. Wat een irritant kind trouwens die Laura, mijn haren gaan er recht van overeind staan. Van mij mag ze geboycot worden, dan is die flauwekul gauw afgelopen. Dat ik hieraan nog woorden vuil maak is me eigenlijk al te veel. Gewoon negeren zulke irritante persoontjes die zo nodig in het middelpunt van de belangstelling willen staan.
Ik heb mijn punt gemaakt en ik hoop nooit meer iets over die Laura te horen!
Catharina
10-03-2011, 12:48 door Wim ten Brink
Door Anoniem: Ik vind het belachelijk dat een meisje van 14 zomaar van school kan wegblijven, om in een zeilboot de wereld af te reizen. Als een kind van die leeftijd school verzuimt, staat binnen de kortste keren de leerplichtambtenaar op de stoep. Waarom niet bij dat arrogante kind van een Laura? Een slecht voorbeeld voor andere kinderen en frustrerend voor kinderen, wier ouders niet zo fortuinlijk zijn en hun kind dus geen zeilboot kunnen geven.
Domme opmerking! Waarom denk je nou dat ze een laptop bij zich heeft? Ze blijft helemaal niet van school weg! Haar school vaart gewoon met haar mee via de laptop! Net als haar schoolboeken en ander lesmateriaal! Via de laptop krijgt ze huiswerk-opdrachten en kan ze met een leraar in contact komen om zo alsnog de nodile scholing te krijgen. Als je echt denkt dat ze ronddobbert zonder te leren heb je het toch echt mis!
Dit was ook een van de redenen dat Jeugdzorg naar de rechter stapte en de rechter het gewoon toestong: Haar school was gewoon geregeld door een laptop waarmee ze het onderwijs kan blijven volgen.
En als je denkt dat dit speciaal voor haar is opgezet: weer mis. Er zijn veel kinderen in ziekenhuizen of die om gezondheidsredenen niet naar school kunnen gaan. Voor al die kinderen is er een alternatieve scholing opgezet via de computer zodat ze toch normaal onderwijs kunnen volgen.

Oh, het is simpel om zo te mopperen zoals je doet, maar als je niets weet van de werkelijke situatie dan maak je je behoorlijk belachelijk met dit soort flauwekul-opmerkingen...
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.