Een 60-jarige man uit het Zuid-Hollandse Wijngaarden is 33.000 euro kwijtgeraakt nadat hij op een phishingmail reageerde. De man ontving maandag een e-mail van ABN Deutsche Bank waar hij een betaalrekening heeft. "Daarin stond te lezen dat internetcriminelen het op onze rekening hadden gemunt. Daarom zou onze bankpas zijn geblokkeerd. Ik moest wat gegevens invullen om de boel weer te activeren", zo laat de man tegenover het Reformatorisch Dagblad weten.
Vertrouwen
Vervolgens wordt de man gebeld door een vrouw die zich als een medewerker van de bank voordoet. Zij vertelt dat de e.dentifier voor het internetbankieren opnieuw moet worden ingesteld. De man geeft de nummers die in de display verschijnen nietsvermoedend door. In totaal blijft hij 45 minuten met de vrouw aan de lijn.
"Op dat moment belde de echte bank op onze vaste lijn", zegt de man. "Ze waarschuwden dat er in korte tijd vier keer 3000 euro en nog eens 21.000 euro in één keer van onze bankrekening was overgemaakt naar andere rekeningnummers.”
De man zegt dat hij geen moment vermoedde dat er iets niet in de haak was. "Het klonk allemaal zo vertrouwd. Ik vertel ons verhaal als waarschuwing. Het zou heel vervelend zijn als iemand opnieuw het slachtoffer werd."
Schade
Het slachtoffer laat niet weten of hij het geld ook van de bank heeft teruggekregen. Hij zou in ieder geval door de phishingaanval niet aan de grond zitten. Over het algemeen zijn politie en banken terughoudend met het noemen van schadebedragen.
Onlangs werd er bij een inwoner uit het Friese Menaldumadeel 22.500 euro afgeboekt. Bij een phishingaanval die afgelopen kerst in Engeland plaatsvond, verloor een vrouw 1,2 miljoen euro.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.