Het World Wide Web Consortium (W3C) heeft Microsofts inzending voor een internetprivacy standaard deze week geaccepteerd en gepubliceerd. Het gaat om maatregelen die het ongewenst online volgen van consumenten moeten voorkomen. Het betekent niet het einde van advertenties en banners. "Een universeel mechanisme moet niet de voordelen van gericht adverteren ondermijnen, waaronder het betalen van gratis online content en het bieden van gepersonaliseerde advertenties die veel consumenten willen", zo stelt Microsoft.
De Web Tracking Protection van W3C, gebaseerd op IE9's Tracking Protection functionaliteit is dan ook een goede stap voorwaarts, zegt Microsoft topman Dean Hachamovitch. Volgens de softwaregigant is W3C het aangewezen forum voor de discussie over de technische implementatie van de standaard. Het gaat uiteindelijk om een browser-header die de website laat weten dat de gebruiker niet gevolgd worden.
Om ervoor te zorgen dat websites ook stoppen met monitoren als ze deze header ontvangen, is het belangrijk dat andere partijen ook aan de discussie meedoen, zoals contentaanbieders, advertentienetwerken, zoekmachines, beleidsmakers en privacyexperts. "We kijken ernaar uit om via de W3C met de gemeenschap aan een gezamenlijke standaard voor internetprivacy te werken. Het helpt consumenten die browsers gebruiken die dit ondersteunen", besluit Hachamovitch.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.