image

Microsoft zet standaard voor internetprivacy

zondag 27 februari 2011, 19:41 door Redactie, 5 reacties

Het World Wide Web Consortium (W3C) heeft Microsofts inzending voor een internetprivacy standaard deze week geaccepteerd en gepubliceerd. Het gaat om maatregelen die het ongewenst online volgen van consumenten moeten voorkomen. Het betekent niet het einde van advertenties en banners. "Een universeel mechanisme moet niet de voordelen van gericht adverteren ondermijnen, waaronder het betalen van gratis online content en het bieden van gepersonaliseerde advertenties die veel consumenten willen", zo stelt Microsoft.

De Web Tracking Protection van W3C, gebaseerd op IE9's Tracking Protection functionaliteit is dan ook een goede stap voorwaarts, zegt Microsoft topman Dean Hachamovitch. Volgens de softwaregigant is W3C het aangewezen forum voor de discussie over de technische implementatie van de standaard. Het gaat uiteindelijk om een browser-header die de website laat weten dat de gebruiker niet gevolgd worden.

Om ervoor te zorgen dat websites ook stoppen met monitoren als ze deze header ontvangen, is het belangrijk dat andere partijen ook aan de discussie meedoen, zoals contentaanbieders, advertentienetwerken, zoekmachines, beleidsmakers en privacyexperts. "We kijken ernaar uit om via de W3C met de gemeenschap aan een gezamenlijke standaard voor internetprivacy te werken. Het helpt consumenten die browsers gebruiken die dit ondersteunen", besluit Hachamovitch.

Reacties (5)
28-02-2011, 00:52 door Anoniem
What's next? Demmink die advies geeft over hoe misbuik te voorkomen? Joritsma die een les geeft over wat te doen tegen corruptie en fraude? De firma Inbrekert&Co die uw huis wel even van een alarm komen voorzien?

Dit is een zeer slechte ontwikkeling, want MS + privacy zijn tegenstrijdige belangen zoals nu al te lezen is. De privacy gaat zo ver.... dat het persoonsgerichte reclame niet mag ondermijnen. Welke privacy spreken we dan nog over? Geen dus. Weg met deze rotzooi en de club die dit als standaard heeft gekozen kan eigenlijk ook opgeheven worden. Dit is geen ISO die we moeten willen.
28-02-2011, 06:58 door Syzygy
"Een universeel mechanisme moet niet de voordelen van gericht adverteren ondermijnen, waaronder het betalen van gratis online content en het bieden van gepersonaliseerde advertenties die veel consumenten willen",
Ja want je wil natuurlijk niemand tegen de schenen schoppen.

Wat wij als consumenten willen is een bordje NEE NEE "op ons modem" net als op de deur.

Als ik een TV wil kopen ga ik zelf wel naar de webpagina van dat merk.
Vervolgens naar wat winkels om te checken waar ik voordelig uit ben voor het zelfde apparaat.
En dan klaar zijn.
En niet een (digitale) verkoper achter me aan om te kijken waar ik nog meer ga shoppen !!
28-02-2011, 09:12 door Anoniem
Hey Syzygy, VPN ftw? :D
Adverteren ze aan het verkeerde adres :P
Dat is trouwens de enige functie die ik zo 1,2,3 zie als ik hier naar kijk. Het maakt tenslotte niet uit of je wel/niet via een proxy/VPN surftje wanneer je eigen e-mail gebruikt bij het invullen van een formulier.
Dat e-mail adres hebben ze toch wel.
... Of ik begrijp het verkeerd.
28-02-2011, 10:14 door anoniem lafbekje
Het gaat uiteindelijk om een browser-header die de website laat weten dat de gebruiker niet gevolgd WIL worden.

ergo, opt-out
28-02-2011, 10:59 door spatieman
MS en IE en privacy, sure.....
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.