Gmail-gebruikers kunnen binnenkort veel persoonlijkere advertenties verwachten, doordat Google naar leesgedrag en inhoud van de berichten gaat kijken, zo heeft de zoekgigant laten weten. Het aantal advertenties dat de gratis maildienst aan gebruikers toont gaat wel naar beneden. "Slechte advertenties kunnen mensen irriteren. We proberen deze advertenties terug te dringen, en degene die je wel te zien krijgt zinvoller te maken."
Google filtert al berichten met features als de Priority Inbox, dat naar bepaalde signalen kijkt om te bepalen welke berichten belangrijk voor gebruikers zijn. Het gaat deze functie ook toepassen voor advertenties, door naar de inhoud van berichten te kijken. "Als je veel berichten over fotografie of camera's krijgt, kan een aanbieding van een lokale fotowinkel interessant zijn."
De zoekgigant benadrukt dat de advertenties in Gmail volledig geautomatiseerd zijn. "Geen mensen lezen je berichten en geen berichten of persoonlijke identificeerbare informatie wordt met adverteerders gedeeld." De advertenties binnen Gmail zijn via de instellingenpagina uit te schakelen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.