Verschillende experts waarschuwen voor spear phishing-aanvallen nadat aanvallers bij een grote Amerikaanse e-mailaanbieder miljoenen e-mailadressen hebben gestolen. De diefstal bij Epsilon werd snel opgemerkt, toch zijn de klantgegevens van 50 van de 2500 klanten gestolen, zo liet het bedrijf gisteren weten. De lijst is zeer interessant voor spammers en phishers. Door zich voor te doen als het bedrijf waar het slachtoffer stond ingeschreven, is het mogelijk om overtuigende phishingaanvallen uit te voeren.
"Phishing scams zijn de grootste zorg bij deze aanval. Hackers kunnen valse e-mails sturen waarin ze zich voordoen als je bank, apotheek, hotel of andere bedrijven die klant van Epsilon waren", zegt Amol Sawarte van Qualys. Hij krijgt bijval van Rod Rasmussen, CTO van Internet Identity. Ook hij verwacht een toename van aanvallen, net als bij soortgelijke incidenten. Eerder vonden er aanvallen bij e-mailaanbieder SilverPop en webwinkel Play.com plaats. Een deel van de klanten werd toen met phishingaanvallen bestookt.
Anup Ghosh van Invincea waarschuwt internetgebruikers dat e-mail geen betrouwbare vorm van communicatie is, omdat een e-mail eenvoudig te vervalsen of te spoofen is. Volgens Andrew Storms van nCircle moeten consumenten vanwege het incident nog waakzamer zijn dan normaal, en twee of drie keer nadenken voordat men op een link klikt, ook al is het van een bekend bedrijf.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.