image

Mozilla: Google verkwanselt privacy voor advertenties

maandag 18 april 2011, 10:53 door Redactie, 10 reacties

Mozilla twijfelt of Google ook een Do Not Track-functie in de Chrome browser zal inbouwen, aangezien de zoekgigant de enige is die dit nog niet gedaan heeft. Firefox en Internet Explorer laten gebruikers via Do Not Track bepalen of ze wel of niet door websites gevolgd mogen worden. Apple zal de functie binnenkort aan Safari toevoegen, maar bij Google is het een ander verhaal. "Het is vrij duidelijk voor me dat het Chrome team buigt voor de druk van Googles advertentiemodel en dat is echt zonde. Ik had gehoopt dat ze iets onafhankelijker zouden zijn", zegt Mozilla topman Asa Dotzler.

Netscape
Hij is echter niet verrast en ziet de geschiedenis zich herhalen. Jaren geleden tijdens de lancering van Mozilla 1.0 deed een soortgelijke situatie voor. De browser van Mozilla beschikte over een pop-up blocker om "alle vervelende pop-up advertenties te blokkeren die de bruikbaarheid van het web vernietigde", merkt Dotzler op. AOL/Netscape stond op het punt Netscape 7.0 te lanceren, dat een verpakte versie van Mozilla 1.0 was.

Het Netscape browserteam was niet onafhankelijk en viel onder het AOL/Netscape Web Properties team, dat weer voor de meeste AOL websites verantwoordelijk was. Al die websites verdienden geld met advertenties. De pop-up blocker werd dan ook in Netscape 7 uitgeschakeld, wat voor vernietigende recensies zorgde. Het browserteam besloot snel een nieuwe versie met pop-up blocker te lanceren, maar die beschikte over een lijst van AOL/Netscape/Time-Warner websites die wel pop-up advertenties mochten laten zien.

Advertenties
Een zelfde situatie speelt nu met Google Chrome en Do Not Track, gaat Dotzler verder. "Dit is dubbel erg, omdat de hoofdontwikkelaar van Chrome een voormalige hoofdontwikkelaar van Firefox was, en destijds met ons bij AOL/Netscape tegen dit soort idioterie vocht."

De Mozilla topman benadrukt dat ze met ze allen faalden om Netscape te overtuigen dat de gebruikers belangrijker waren dan de advertentie-inkomsten. "Ik verwacht dat hetzelfde bij Google gebeurt. Maar ik weet zeker dat hij het geprobeerd heeft."

Reacties (10)
18-04-2011, 11:02 door Syzygy
De Mozilla topman benadrukt dat ze met ze allen faalden om Netscape te overtuigen dat de gebruikers belangrijker waren dan de advertentie-inkomsten.

Op bepaalde posities is het financieel belang nou eenmaal groter.
De kachel moet tenslotte ook nog roken als het even kan !!
18-04-2011, 11:07 door Mysterio
Ja, duh! Mozilla is dus uit 'gemodderworsteld' met Microsoft en gaat nu Google bekogelen? En dan ook nog eens een keer met 'nieuws' wat we allemaal al weten. Google leeft van informatie. De kern van Google is informatie aanbieden en verzamelen, natuurlijk gaat de browser van Google niet tegen de kern van Google in.

Dat zou zoiets zijn als IE op je MAC installeren. Dat doe je niet.
18-04-2011, 12:21 door Anoniem
Maak allemaal niks uit, want het do-not-track gebeuren is een wassen neus.
Als een bezochte website de do-not-track headers negeerd heb je er zoizo niks aan.
18-04-2011, 12:49 door Wim ten Brink
Maar even duidelijk zijn: dit is FUD van Mozilla! Ga naar https://chrome.google.com/webstore/detail/hhnjdplhmcnkiecampfdgfjilccfpfoe en daar kun je de Chrome "Do Not Track" add-in downloaden. Gemaakt door Google!!

Waarom is Mozilla dus op deze manier de boel aan het neppen? Tja, de concurrentie met Internet Explorer is nu in een pat-situatie geraakt. En zowel IE als FireFox merken hoe Chrome hard opkomt als de nieuwste, populaire browser. Straks met Chrome OS hebben gebruikers al voldoende aan een kale computer met alleen dit nieuwe besturings-systeem en kunnen ze doen wat ze willen dankzij de mogelijkheden van Cloud Computing! En dat is waar de desktop markt naartoe dreigt te gaan.

Microsoft heeft een besturings-systeem en kan daaraan hun browser blijven koppelen, zelfs al zou Chrome een belangrijk aandeel in de PC markt overnemen. Maar Mozilla heeft geen eigen besturings-systeem voor hun eigen browser. Ze zijn afhankelijk van andere besturings-systemen en de code is net niet flexibel genoeg om alle OS'en te blijven ondersteunen. Er gaat een strijd losbarsten om de mobiele devices-markt zoals tablets en mobieltjes. Het lukt Mozilla niet om met succes op die markt te komen. En dat terwijl Microsoft, Google en Apple in deze markt al heel veel macht hebben. Mozilla is een dwerg tussen deze drie reuzen...
18-04-2011, 16:37 door Wim ten Brink
Door Anoniem: Maak allemaal niks uit, want het do-not-track gebeuren is een wassen neus.
Als een bezochte website de do-not-track headers negeerd heb je er zoizo niks aan.
Dan snap je niet hoe "Do-Not-Track" werkt. Wat het doet is het blokkeren van 3rd-party cookies op een website. Dus als je b.v. nu.nl bezoekt en die site bevat een plaatje van advertentie.nl dan kan normaal gesproken advertentie.nl meteen ook een cookie op jouw systeem plaatsen. De DNT blokkeert dit cookie zodat een andere methode gekozen moet worden. Het cookie van nu.nl blijft dan nog wel gewoon bestaan maar als je daarna een andere site bezoekt waar advertentie.nl ook een plaatje heeft staan, dan ziet advertentie.nl niet meteen dat je eerst nu.nl hebt bezocht, want het cookie is er niet. Overal waar je dan komt word je gezien als een nieuwe bezoeker en hebben ze dus niets aan de geschiedenis die ze zo opbouwen.
Okay, dan kunnen ze dus je IP adres gebruiken. Ook dat is overigens niet al te efficient omdat veel mensen achter een proxy zitten of binnen een bedrijfs-netwerk bladeren. Als je een compleet bedrijf van 50 man achter een enkel IP-adres hebt zitten die allemaal overal rondbrowsen dan is de geschiedenis die je zo verzamelt ook nutteloos.
Het cookie is nodig om iedere bezoeker een unieke code te geven zodat je hem kunt volgen over het Internet. Dat wordt geblokkeerd en is dus niet te negeren. Andere methodes om bezoekers te volgen bestaan wel, maar zijn minder betrouwbaar, dus minder doelgericht...
19-04-2011, 11:14 door SirDice
Door WorkshopAlex:
Door Anoniem: Maak allemaal niks uit, want het do-not-track gebeuren is een wassen neus.
Als een bezochte website de do-not-track headers negeerd heb je er zoizo niks aan.
Dan snap je niet hoe "Do-Not-Track" werkt. Wat het doet is het blokkeren van 3rd-party cookies op een website.
Ik vrees dat jij diegene bent die niet begrijpt hoe "Do-not-track" werkt.

http://donottrack.us/
19-04-2011, 12:42 door Wim ten Brink
Door SirDice:
Door WorkshopAlex:
Door Anoniem: Maak allemaal niks uit, want het do-not-track gebeuren is een wassen neus.
Als een bezochte website de do-not-track headers negeerd heb je er zoizo niks aan.
Dan snap je niet hoe "Do-Not-Track" werkt. Wat het doet is het blokkeren van 3rd-party cookies op een website.
Ik vrees dat jij diegene bent die niet begrijpt hoe "Do-not-track" werkt.

http://donottrack.us/
Nogmaals, "Do Not Track" kun je blokkeren door third-party cookies te blokkeren. Dat browsers in de header ook nog een "Do Not Track" entry plaatsen heeft geen meerwaarde. Het staat nog steeds toe dat third-party cookies worden geplaatst om zo de bezoeker een unieke code te geven die gevolgd kan worden.
De realiteit is dat de header-oplossing een complete wassen neus is zolang de adverteerders gewoon wereldwijd kunnen opereren en de regelgeving zich alleen tot bepaalde landen beperkt.

De Google add-in doet overigens meer dan deze cookies blokkeren, maar daarvoor moet je het zelf maar nalezen. Ze zijn al bezig met die zelf-regulering. Maar het blokkeren van 3rd-party cookies is al behoorlijk effectief. De header heeft alleen zin bij organisaties die bereid zijn om zich hieraan te houden...
19-04-2011, 13:01 door Anoniem
Door WorkshopAlex: Maar even duidelijk zijn: dit is FUD van Mozilla! Ga naar https://chrome.google.com/webstore/detail/hhnjdplhmcnkiecampfdgfjilccfpfoe en daar kun je de Chrome "Do Not Track" add-in downloaden. Gemaakt door Google!!

Waarom is Mozilla dus op deze manier de boel aan het neppen? Tja, de concurrentie met Internet Explorer is nu in een pat-situatie geraakt. En zowel IE als FireFox merken hoe Chrome hard opkomt als de nieuwste, populaire browser. Straks met Chrome OS hebben gebruikers al voldoende aan een kale computer met alleen dit nieuwe besturings-systeem en kunnen ze doen wat ze willen dankzij de mogelijkheden van Cloud Computing! En dat is waar de desktop markt naartoe dreigt te gaan.

Microsoft heeft een besturings-systeem en kan daaraan hun browser blijven koppelen, zelfs al zou Chrome een belangrijk aandeel in de PC markt overnemen. Maar Mozilla heeft geen eigen besturings-systeem voor hun eigen browser. Ze zijn afhankelijk van andere besturings-systemen en de code is net niet flexibel genoeg om alle OS'en te blijven ondersteunen. Er gaat een strijd losbarsten om de mobiele devices-markt zoals tablets en mobieltjes. Het lukt Mozilla niet om met succes op die markt te komen. En dat terwijl Microsoft, Google en Apple in deze markt al heel veel macht hebben. Mozilla is een dwerg tussen deze drie reuzen...
FUD? Onzin.

Wat beweert Mozilla: Google wil geen 'do no track' functionaliteit inbouwen in de browser.

1) De plugin die jij aangeeft is niet een 'do not track' plugin, er wordt nml geen header gezet dat de gebruiker niet wil worden getracked. Wat de plugin wel doet is een aantal opt-out cookies zetten voor een beperkt aantal advertentie netwerken. Dat heeft weliswaar een zelfde doel, maar is een totaal andere techniek met andere consequenties.

2) De plugin is niet ingebouwd in de browser (het is een plugin), de user moet extra moeite doen om deze te installeren.

Met andere woorden: het is een plugin en doet iets anders dan een do not track header zetten. Het is dus onzin om daarom te beweren dat Mozilla FUD verspreidt, laat staan de boel nept.
19-04-2011, 13:50 door SirDice
Door WorkshopAlex: Nogmaals, "Do Not Track" kun je blokkeren door third-party cookies te blokkeren.
Mee eens maar dat heeft helemaal niets te maken met de "Do-not-track" functionaliteit waar hier over gesproken wordt.

De realiteit is dat de header-oplossing een complete wassen neus is zolang de adverteerders gewoon wereldwijd kunnen opereren en de regelgeving zich alleen tot bepaalde landen beperkt.
Ook daar ben ik mee eens maar toch, er zijn advertentiebedrijven die overwegen om het te ondersteunen. Men is zelfs bezig om er een wettelijke verplichting van te maken.
19-04-2011, 15:42 door Wim ten Brink
Door Anoniem: Wat beweert Mozilla: Google wil geen 'do no track' functionaliteit inbouwen in de browser.

1) De plugin die jij aangeeft is niet een 'do not track' plugin, er wordt nml geen header gezet dat de gebruiker niet wil worden getracked. Wat de plugin wel doet is een aantal opt-out cookies zetten voor een beperkt aantal advertentie netwerken. Dat heeft weliswaar een zelfde doel, maar is een totaal andere techniek met andere consequenties.

2) De plugin is niet ingebouwd in de browser (het is een plugin), de user moet extra moeite doen om deze te installeren.

Met andere woorden: het is een plugin en doet iets anders dan een do not track header zetten. Het is dus onzin om daarom te beweren dat Mozilla FUD verspreidt, laat staan de boel nept.
De plug-in van Google hanteert een eigen systeem om tracking te blokkeren. Google kiest dus voor een alternatieve methode om tracking uit te zetten. Ze kiezen voor een duidelijke zelf-regulering en daarnaast is de code voor deze plug-in ook nog eens open-source, met de code op https://code.google.com/p/chrome-opt-out-extension/ zodat je precies kunt zien hoe Google de "Do Not Track" implementeert. (Namelijk door 3rd-party cookies aan te passen van de geregistreerde adverteerders zodat 3rd-party cookies verder normaal werken.)

Heeft een "Do-not-Track" header wel zin? Niet als adverteerders zich er niets van aan trekken. Google heeft in ieder geval nog een lijst van adverteerders die zich aan hun "Do-Not-Track" register houden en of je nou "Do-Not-Track" via de header of een cookie doorgeeft, dat maakt naar mijn mening weinig uit.

En of je nou via een speciale menu-optie of een add-in de "Do-Not-Track" moet aanzetten vind ik ook maar een klein verschil. Google is er in ieder geval wel degelijk mee bezig! De bewering dat Google buigt voor de adverteerders-markt vind ik dus zeer misleidend, maar dat is wel wat Mozilla beweert.

Op Wired (https://code.google.com/p/chrome-opt-out-extension/) kun je nog eens nalezen over hoe Google denkt over dit "Do-Not-Track" principe. Zo is onduidelijk wat er nou wel en niet wordt verstaan onder "tracking" en er is nog geen enkel netwerk dat zich wat aantrekt van deze nieuwe header. Maar netwerken hebben zich al wel verbonden om de opt-out cookies van Google te respecteren!
En misschien is het gebrek aan support van Google wel mede om adverteerders niet tegen het zere been te schoppen. Maar ze zijn wel verder in het blockeren van tracking dan Mozilla. Want Mozilla blokkeert nog helemaal niets, want niemand die al luistert naar die header...
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.