Al 113 miljoen internetgebruikers hebben in één maand op "vergiftigde" afbeeldingen in Google geklikt, die uiteindelijk op websites met nep-virusscanners uitkomen. Het betreft een goed georganiseerde campagne door cybercriminelen, die duizenden gehackte websites gebruiken voor het hosten van de afbeeldingen en redirects, en de gehackte pagina's weer naar elkaar laten linken.
Volgens anti-virusbedrijf Trend Micro heeft de campagne in één maand tijd 300 miljoen hits hits van 113 miljoen bezoekers opgeleverd. De virusbestrijder heeft een kleine vijfduizend gehackte servers geïdentificeerd die voor de aanvallen zijn ingezet. Windows-gebruikers waren voor 92,5% van alle hits verantwoordelijk, gevolgd door Mac-gebruikers met 7,3%. "Opvallend genoeg kwamen 55.084 hits van PlayStation consoles en 12.376 hits van iPads", zegt onderzoeker Nart Villeneuve.
""Deze campagne demonstreert wederom hoe effectief blackhat SEO-technieken zijn in het doorsturen van verkeer naar kwaadaardige websites", gaat Villeneuve verder. Volgens de onderzoeker zal de campagne ondanks het lage aantal verkochte nep-virusscanners nog steeds een behoorlijk bedrag voor de cybercriminelen erachter opleveren.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.