Ik blijf de vergelijking nogal verregaand vinden, maar oke.
Ik ga overigens wel akkoord met je oplossingen ivm wij vragen idpv constant reclame door je strot geduwt te krijgen, maar helaas denkt de business nog altijd dat reclame DE oplossing is, ongevraagd of ongepast.
De reactie "GVD weeral die klootzakken van bedrijf xyz dat reclame door m'n strot duwt, ik koop absoluut niets van dit bedrijf", is bij weinig mensen de standaard, en dus blijft en masse 'spammen' van reclame effectiever als alleen gevraagde reclame.
En als je even de scams als voorbeeld neemt, van de 1 of 2 miljoen dat ze er sturen, zal er toch wel minstens 1 persoon zijn die erdoor verleid wordt. (cijfers kunnen hier mis zijn, ik doe maar een gokje, het is maar als principe voorbeeld)
Ook het feit dat het binaire 'flyers' zijn, 1's and 0's, die (bijna) oneindig kopieerbaar zijn, maakt het spammen van reclame nog 'beter' aangezien de kosten per copy dan zeer minimaal zijn.
Probeer eens een reclame campagne op dezelfde schaal met papieren flyers te doen en het prijskaartje zal fenomenaal zijn.
de huidige manier van hoe wij misbruikt worden is ongewenst en niet doelmatig.
de vraag moet van ons komen; ik zoek dit en dat, geef mij opties.
voor een adverteerder veel interessanter, want wij zoeken dan echt iets, ze maken een kans.
ook zouden ze ons kunnen vragen een lijst bij te houden met onze interesses waarvoor we opties zouden willen zien.
Principieel heb je hier zeker een punt, maar helaas zou dit betekenen dat elke gebruiker zelf moet interageren met deze reclame bedrijv(en), en dit is waar het schoentje knelt.
Mensen die op het web gaan doen net moeite om de reclame WEG te houden (adblock, e.d.) laat staan dat ze bij wsl meerdere bedrijven een (zeer lange) lijst zouden overlopen over waarover ze eventueel wel reclame willen krijgen.
Dit betekend dat je niet alleen moet doorgeven wat al je persoonlijke voorkeuren zijn ivm merk / product, maar ook waar en wanneer je online bent, dus zou je een on-line profile moeten maken met al die voorkeuren, en dan nog laten weten wanneer JIJ het bent zodat ze je alleen de reclame die jij wou door je strot kunnen duwen.
Dan zou je een plugin/programma voor deze reclame brol moeten hebben, of tijdens het surfen even langs hun webpage gaat en laat weten dat jij het vanaf nu terug bent, en niet je grootmoedertje.
En elke keer als iemand in marketing het wiel heruitvind en de categorieen herverdeeld, je deze hele lijst (of zelfs alleen de changes) opnieuw zou moeten doorlopen, en dan moet je hier dus ook over verwittigd worden, etc etc
Allemaal veel te omslachtig, vraagt teveel tijd van de persoon.
Als iets echt interresant is voor de meeste mensen, dan werkt de gewone nieuwsbrief (e-mail) met nieuwe producten en/of reclames van bestaande bij winkel X meer dan goed genoeg.
Eenmaal, tweemaal per week geinformeerd worden over eventuele koopjes, gebundeld in die 1e pagina die je net zokort bekijkt als je zelf wil, is toch voldoende volgens mij.
Maar dus doen ze de dingen op globale schaal, iedereen het door de strot duwen, en op basis van de informatie die ze toch eventueel over je weten (dmv webpage die je bezoekt, je query voor de searchengine, ....) proberen ze de reclame toch doelgerichter te maken, het proces toch iets of wat efficienter maken.
Hoe legaal de manieren zijn waarop zij dit doen ga ik niet aanraken, dat laat ik over aan engelfriet.
Maar mijn persoonlijke mening .... is dat een isp voor mij vergelijkbaar is met een pakjesdienst.
Zij vervoeren mijn pakketje van punt A naar punt B.
En wat ze moeten weten is hoe groot en hoe zwaar het ding is, en vanwaar en naarwaar zij het moeten vervoeren, en misschien ook wanneer ik het net geleverd zou willen zien (urgent/not)
Als zij anonieme statistieken gebruiken om hun trajecten te optimaliseren, of om hun service te optimaliseren, dan kan ik dat perfect begrijpen en moedig ik dat ook aan, service verbeteren is alleen maar positief.
Wat ik echter NOOIT zou accepteren is dat deze pakjesdienst de inhoud van mijn pakje, de reden voor het verzenden, en eventueel mijn connectie naar het bestemmingsadres MOET weten om de prijs te bepalen.
Een pakketje van 3 kg met maten 10*10*10 kost zoveel, papier lood of zoutkorrels, als grap of voor het werk, naar mijn geliefde of naar mijn baas, doet allemaal NIETS tot de prijs toe.
En dat is helaas wel hoe het er vandaag de dag in de telecom business aan toe gaat.
Sms bijvoorbeeld, 160 karakters, 140 bytes groot, 5 eurocent per sms in zeer goedkope gevallen, betekend dat je ongeveer 7489 sms'jes nodig hebt voor 1mb die je dan 374.49 euro kost. (a)
Spraak daarentegen is 5kbit (640 bytes) tot 13 kbit (1664 bytes) per seconde is persistent en realtime, wat allemaal de eisen voor de carrier verhoogd. (b)
Dit zou neerkomen op ongeveer 4.6 tot 11.9 keer zoveel data als sms, en volgens logica zou het dus ook zo duur moeten zijn.(c)
Maar wie in godsnaam zou nog een gsm gebruiken als je per minuut 13.7 tot 35.6 euro zou moeten neertellen ? (d)
Moesten onze isp's deze tarieven handhaven zou http://www.google.com/webhp?hl=all (12,6 KB (12.901 bytes)) opvragen je meer dan 4.5 euro kosten en zou een film van 700 mb je 262143 euro kosten.(e) (f)
Het zou allezinds de piraterij van films en muziek tegengaan xD
(a) 1024 * 1024 / 140 = 7489.82
7489.82 * 0.05 = 374.49
(b) 5 * 1024 / 8 = 640
13 * 1024 / 8 = 1664
(c) 640 / 140 = 4.5714
1664 / 140 = 11.8857
(d) 4.57 * 60 * 0.05 = 13.71
11.88 * 60 * 0.05 = 35.64
(e) 12901 / 140 * 0.05 = 4.6075
(f) 700 * 1024 * 1024 / 140 * 0.05 = 262144