Heb jij een uitdagende vraag over beveiliging, recht en privacy, stel hem aan ICT-jurist Arnoud Engelfriet en maak kans op zijn boek
"De wet op internet".
Arnoud is van alle markten thuis, maar vindt vooral in technische / hacking vragen een uitdaging. Vragen over licenties worden niet behandeld, aangezien die geen raakvlak met beveiliging hebben. De Juridische vraag is een rubriek op Security.nl, waar wetgeving en security centraal staan. Elk kwartaal kiest Arnoud de meest creatieve vraag, die dan zijn boek zal ontvangen.
Vraag: Een paar dagen terug is de site van onze gamingclan aangevallen. Eerst werden we gehackt, en toen we dat hersteld hadden kregen we een grootschalige ddos-aanval. Zo grootschalig dat onze provider er zelf offline van ging. Deze heeft vervolgens ons contract beëindigd, met een beroep op de Algemene Voorwaarden waarin staat dat wij geen overlast mogen veroorzaken.
Antwoord: Hackpogingen en ddos-aanvallen zijn helaas schering en inslag bij gamingclans, zo heb ik gemerkt. Veel hosters zijn er dan ook niet happig op om zulke sites te hosten, want zij krijgen de rommel over zich heen. Ik ken diverse hosters die expliciet gamingsites/clansites hebben verboden in hun algemene voorwaarden. Dat mag op zich, je bent als hoster niet verplicht om met wie dan ook zaken te doen.
Je moet alleen wel een bevoegdheid hebben in je voorwaarden om een bepaalde categorie klanten te weigeren. Als je aanbiedt iedereen te hosten behalve pornosites, dan kun je een gamingsite er niet zomaar afschoppen als ze al een abonnement hebben afgesloten. (Een pornosite natuurlijk wel, want die is genoemd.) De opgegeven reden is natuurlijk onzin: de klant veroorzaakt geen overlast, dat zijn derden die ruzie hebben met de klant. Heel misschien zou dit op kunnen gaan als de hoster kan bewijzen dat de ruzie of ddos-aanval is uitgelokt. Maar "je bent een gamingclan dús lok je ddos-aanvallen uit" overleeft de giecheltoets echt niet.
In zeer uitzonderlijke gevallen kan een hoster ook zonder expliciete bevoegdheid een contract opzeggen. Voortzetting moet dan "redelijkerwijs niet meer van hem gevergd kunnen worden", zoals de wet (art. 6:248 BW) het formuleert. Maar dat is niet hetzelfde als "jullie site geeft gedoe" of zelfs maar "ik word offline gegooid door een ddos-aanval op jullie". Er moet echt geen andere optie meer zijn dan opzeggen.
Ik zou dus zeggen dat de klant de opzegging niet hoeft te accepteren. Pas bij herhaalde grootschalige aanvallen waar de hoster ondanks alle denkbare (redelijke) maatregelen continue van offline gaat, mag hij het contract verbreken. In die situatie zou de hoster ongeveer failliet gaan als hij de klant met zijn gamingsite aanhoudt, en dat kan redelijkerwijs niet geëist worden.
Arnoud Engelfriet is ICT-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. In 2008 verscheen zijn boek "De wet op internet".
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.