De brancheorganisaties voor online adverteerders en marketeers betreuren dat de Tweede Kamer met een cookieverbod heeft ingestemd. Websites moeten straks ondubbelzinnige toestemming hebben voordat ze cookies mogen plaatsen. Of deze toestemming straks per website of per cookie gevraagd moet worden is vooralsnog onduidelijk. De branchepartijen maakten bezwaar tegen het vragen van ondubbelzinnige toestemming, omdat deze eis niet in lijn is met de Europese implementatie van de toestemmingsvereiste voor cookies en tot oneerlijke concurrentie zou leiden.
Volgens de adverteerders is een eenmalige toestemming zoals de indieners van het amendement stellen, technisch niet mogelijk. "Daardoor moeten consumenten toch steeds toestemming geven voor het plaatsen van cookies hetgeen negatieve gevolgen heeft voor het gebruiksgemak van internet." Als oplossing werken de brancheorganisaties aan een volg-me-niet register.
Achterstand
" Het feit dat deze wet niet conform de Europese richtlijn gestemd is maar geamendeerd kan desastreuze gevolgen hebben voor onze industrie. Dit hing al meer dan een jaar in de lucht. We moeten nu alle zeilen bijzetten om bij implementatie van de wet te zorgen dat Nederland niet volledig op achterstand komt binnen Europa en de surfervaring van gebruikers niet dramatisch daalt", zegt Joris van Heukelom, voorzitter IAB Nederland.
Volgens Milica Antic van SOLV advocaten is het aangenomen amendement van het cookieverbod "onduidelijk, ondoordacht, onnodig, onzinnig en schadelijk." Antic merkt op dat het merkwaardig is dat de indieners van het amendement zo hardnekkig blijven volhouden "aan volstrekt onjuiste wettelijke uitgangspunten. En met welk doel? Privacy bescherming van de consument. Maar het amendement schiet zijn doel voorbij."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.