image

Windows XP nog 1000 dagen houdbaar

dinsdag 12 juli 2011, 11:28 door Redactie, 28 reacties

Nu Windows XP nog duizend dagen wordt ondersteund, is het volgens Microsoft de hoogste tijd om op Windows 7 over te stappen. "Zou het niet mooi zijn als de gloriedagen voor eeuwig duurden? Maar de werkelijkheid is dat trofeeën stoffig raken, records worden gebroken en dat wat nodig was om tien jaar geleden de beste te zijn, niet meer voldoet aan huidige standaarden. Dingen worden beter, sneller. En uiteindelijk is het tijd om van iets goeds naar iets veel beters over te stappen", aldus Microsoft's Stephen Rose.

Op 8 april 2014 zal Microsoft de ondersteuning van Windows XP volledig stoppen, wat betekent dat patches en beveiligingsupdates niet meer verschijnen. "Pc's met Windows XP zullen kwetsbaar voor beveiligingsdreigingen zijn", merkt Rose op. Daarnaast zullen veel andere softwareontwikkelaars ook stoppen met de ondersteuning van XP, wat tot meer complexiteit en beveiligingsrisico's kan leiden.

Toch zijn er volgens Microsoft nog altijd meer dan 200 miljoen computers die op Windows XP draaien. "Windows XP heeft ons goed gediend, maar sinds de tien jaar dat het uitkwam, is de wereld veranderd. Het is tijd om Windows XP met pensioen te laten gaan en op Windows 7 over te stappen", gaat Microsoft's Erwin Visser verder.

Reacties (28)
12-07-2011, 11:35 door meinonA
O... Nog 3 jaar te gaan! ;)
12-07-2011, 11:58 door peanuty
Door meinonA: O... Nog 3 jaar te gaan! ;)
ja, klinkt toch heel anders dan MS eerst liet doorschemeren.
12-07-2011, 12:07 door Anoniem
Wat een onzinverhaal. Dankzij de Vista flop kunnen we Win XP nog gebruiken tot april 2014, juist geen enkele reden om van iets zeer goeds over te stappen van naar "hoogste tijd" Win 7, dat maar tot 13.1.2015 wordt onderhouden. Daarnaast een fatsoenlijke bijdetijdse browser als Firefox of Opera gebruiken, en geen lamlendige verouderde IE8 shit. Happy veilige XP gebruiker tot minimaal april 2014.
12-07-2011, 13:26 door peanuty
Door Anoniem: Wat een onzinverhaal. Dankzij de Vista flop kunnen we Win XP nog gebruiken tot april 2014, juist geen enkele reden om van iets zeer goeds over te stappen van naar "hoogste tijd" Win 7, dat maar tot 13.1.2015 wordt onderhouden.

tijden veranderen...
12-07-2011, 13:43 door Anoniem
Oftewel weer het bekende bangmakerij en verkoop praatje.
Ik gebruik naast Xp ook Windows 7 [op laptop] nou en die heeft toch ook al vele,vele updates gehad ondanks dat het volgens Microsft zo veilige O.S. zou zijn!
Ik word er vaak een beetje misselijk van dat gezeik van die gasten het is gewoon pure commercie en niks anders,laten ze dan maar eens echt een veilige en privacy bewuste O.S. ontwerpen,oeps domme gedachte want dan blijft iedereen het waarschijnlijk nog langer gebruiken als dat nu al met XP het geval is en dan verkoop Microsft geen nieuwe O.S. meer om de zoveel jaar.
12-07-2011, 14:01 door Anoniem
@Anoniem 12:07
Ik denk dat je bedoelt dat er tot 2015 nog nieuwe features bij kunnen komen. Security updates blijven doorgaan tot tien jaar na de release (normaal gesproken).

0101
12-07-2011, 14:03 door Anoniem
Ik had niet zo de indruk dat Vista echt een flop was, doch veel mensen begrepen de veranderingen en nieuwe instellingen volgens mij niet.
Hier draaide die Vista zonder problemen op één van de pc's...
Ik werk nu al geruim tijdje met Win7 en als je uw configuratie daar wat naar je hand zet, vergeet je XP wel.
MicroSoft heeft ook tal van handige sites met tekst en uitleg over het besturingssysteem en andere.
Een kleine greep uit de talrijke handige sites:

http://technet.microsoft.com/nl-be/default.aspx

http://www.microsoft.com/download/en/default.aspx

http://support.microsoft.com/fixit/

http://www.microsoft.com/silverlight/

http://technet.microsoft.com/nl-be/sysinternals/default(en-us).aspx

Have Fun!
12-07-2011, 14:31 door Patio
Als ze zo doorgaan met dreigen raken ze nog veel meer klanten kwijt dan eerst al gevreesd werd. Het wordt tijd (was het eigenlijk allang) voor een opfrissing van de ouderwetse bedijfsfilosofie. Veel smartphones doen het op beveilingsgebied nog beter dan Windows ooit zal doen.
12-07-2011, 14:37 door Anoniem
worden beter, sneller.

Ja, alsof Windows 7 zoveel sneller is dan Windows XP... Vertel dat maar tegen een Pentium 4 met 2GB geheugen.
12-07-2011, 14:48 door Anoniem
Mac is besteld :-)
12-07-2011, 15:20 door peanuty
Door Anoniem:
worden beter, sneller.

Ja, alsof Windows 7 zoveel sneller is dan Windows XP... Vertel dat maar tegen een Pentium 4 met 2GB geheugen.

Ja, is sneller.
Bij jou niet? Dan moet je even naar je configuraties kijken ;-)
12-07-2011, 15:29 door Spiff has left the building
Door Anoniem, 14:01 uur: Ik denk dat je bedoelt dat er tot 2015 nog nieuwe features bij kunnen komen. Security updates blijven doorgaan tot tien jaar na de release (normaal gesproken).
Waarop baseer je dat precies?
Microsoft’s lifecycle-policy zegt wat anders:

Beveiligingsupdate-ondersteuning wordt geleverd in de algemene ondersteuningsperiode en in de verlengde ondersteuningsperiode, maar die verlengde ondersteuningsperiode is niet op elk product van toepassing.

Voor Vista en Win7 is de verlengde ondersteuningsperiode slechts van toepassing op de Business/ Professional en Enterprise edities. Alleen voor XP is die verlengde ondersteuning ook op de niet-Professional edities van toepassing.

Zie:
Microsoft’s lifecycle-policy:
http://support.microsoft.com/gp/lifepolicy
http://support.microsoft.com/gp/lifeselectwin
XP:
http://support.microsoft.com/lifecycle/?p1=3221
Vista:
http://support.microsoft.com/lifecycle/?p1=11734
Vista Business:
http://support.microsoft.com/lifecycle/?p1=11707
Win7:
http://support.microsoft.com/lifecycle/?p1=14498
Win7 Pro:
http://support.microsoft.com/lifecycle/?p1=14481

N.B.
Merk trouwens op dat niet alleen de ondersteuning voor XP per 8-4-2014 afloopt,
en die voor Win7 niet-Pro naar verwachting per 13-1-2015,
maar dat de ondersteuning voor Vista niet-Business zelfs al stopt per 10-4-2012 (!!)
12-07-2011, 15:55 door svenvandewege
@Spiff: Is het niet zo dat service packs ook een rol spelen in die life cycle? Windows Vista sp1 zal denk ik gestopt worden per 2012, maar Vista sp2 toch nog niet? Net als Windows 7 SP1 (of straks W7 Sp2) nog wel langer zullen doorlopen dan 2015.
12-07-2011, 16:14 door Anoniem
Door Anoniem: Ik had niet zo de indruk dat Vista echt een flop was, doch veel mensen begrepen de veranderingen en nieuwe instellingen volgens mij niet.
Hier draaide die Vista zonder problemen op één van de pc's...
Ik werk nu al geruim tijdje met Win7 en als je uw configuratie daar wat naar je hand zet, vergeet je XP wel.
MicroSoft heeft ook tal van handige sites met tekst en uitleg over het besturingssysteem en andere.
Een kleine greep uit de talrijke handige sites:

http://technet.microsoft.com/nl-be/default.aspx

http://www.microsoft.com/download/en/default.aspx

http://support.microsoft.com/fixit/

http://www.microsoft.com/silverlight/

http://technet.microsoft.com/nl-be/sysinternals/default(en-us).aspx

Have Fun!

Het was en is inderdaad een flop in de zakelijke markt(Vista). Maar dat snapt een thuisgebruiker zoals jij toch niet aan je reactie te lezen.
12-07-2011, 16:36 door peanuty
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik had niet zo de indruk dat Vista echt een flop was, doch veel mensen begrepen de veranderingen en nieuwe instellingen volgens mij niet.
Hier draaide die Vista zonder problemen op één van de pc's...
Ik werk nu al geruim tijdje met Win7 en als je uw configuratie daar wat naar je hand zet, vergeet je XP wel.
MicroSoft heeft ook tal van handige sites met tekst en uitleg over het besturingssysteem en andere.
Een kleine greep uit de talrijke handige sites:

http://technet.microsoft.com/nl-be/default.aspx

http://www.microsoft.com/download/en/default.aspx

http://support.microsoft.com/fixit/

http://www.microsoft.com/silverlight/

http://technet.microsoft.com/nl-be/sysinternals/default(en-us).aspx

Have Fun!

Het was en is inderdaad een flop in de zakelijke markt(Vista). Maar dat snapt een thuisgebruiker zoals jij toch niet aan je reactie te lezen.


Thuisgebruiker? In jou tekst lijkt het een soort scheldwoord.
Hmm.. wanneer jij zakelijk zou zijn, zou jij niet op zo'n manier antwoorden....
12-07-2011, 16:51 door Anoniem
Door Anoniem: @Anoniem 12:07
Ik denk dat je bedoelt dat er tot 2015 nog nieuwe features bij kunnen komen. Security updates blijven doorgaan tot tien jaar na de release (normaal gesproken).

0101
Van de site van Microsoft.com:
Windows XP Home Edition release 31-12-2001 Algemene ondersteuning verlopen 14-4-2009
Uitgebreide ondersteuning verlopen 8-4-2014
Windows 7 Home Premium release 22-10-2009 Algemene ondersteuning verlopen 13-1-2015
Uitgebreide ondersteuning verlopen N.V.T.
N.V.T. houdt volgens mij in: geen veiligheidsupdates na 13.1.2015, dan zul je volgens MS wel aan "hoogste tijd" Win 8 toe zijn. Allemaal marketing $$$ geneuzel. Ik schaf XP geen dag eerder af dan 8.4.2014.
12-07-2011, 17:02 door Anoniem
Door svenvandewege: @Spiff: Is het niet zo dat service packs ook een rol spelen in die life cycle? Windows Vista sp1 zal denk ik gestopt worden per 2012, maar Vista sp2 toch nog niet? Net als Windows 7 SP1 (of straks W7 Sp2) nog wel langer zullen doorlopen dan 2015.
Ik denk dat het inderdaad om Vista zonder ServicePack's gaat, idem voor 2K & XP, verder niet nagekeken, maar behalve dat er vast nog wel een zgn. Roll-Up-ServicePack voor zowel Vista als XP komt, kan je nu nog, in eerste instantie met de hand, Windows 98 updaten...

Wat zeg ik? Je kan zelfs DOS 6.22 nog updaten!!! Bewijs (& eindelijk geef ik toch het geheim prijs):

http://support.microsoft.com/kb/117600

Ilja. _\\//
12-07-2011, 17:25 door Spiff has left the building
Door svenvandewege: @Spiff: Is het niet zo dat service packs ook een rol spelen in die life cycle? Windows Vista sp1 zal denk ik gestopt worden per 2012, maar Vista sp2 toch nog niet? Net als Windows 7 SP1 (of straks W7 Sp2) nog wel langer zullen doorlopen dan 2015.
De ondersteuning voor Windows loopt tot het einde van de algemene ondersteuningsperiode (of tot het einde van de verlengde ondersteuningsperiode voor de Business/ Professional en Enterprise edities),
óf tot 24 maanden na het uitbrengen van de laatste servicepack, afhankelijk van welke van die perioden het laatst eindigt.

Vista SP2 is van 2009, en kan daarom de ondersteuningsperiode voor Vista niet verlengen.
Win7 SP1 is van 2011, en kan daarom de ondersteuningsperiode voor Win7 niet verlengen.
Verschijnt er tegen het aflopen van de ondersteuningsperiode nog een servicepack, dan verlengt dat de ondersteuning tot 24 maanden na de uitgiftedatum van dat servicepack.

Naast bovengenoemde bronnen van 15:29 uur,
zie ook:
http://support.microsoft.com/lifecycle/#tab1
http://support.microsoft.com/lifecycle/#tab2
http://support.microsoft.com/lifecycle/#tab3
http://support.microsoft.com/gp/lifepolicy
http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows/products/lifecycle
12-07-2011, 17:52 door svenvandewege
@Spiff: Dankjewel. had XP dan een langere life cycle dan Vista Of 7 hbben, of is er een uitzondering gemaakt. Want SP3 voor XP is volgens mij in 2009 uitgekomen. 2 jaar later (2011) wordt xp sp3 nog steeds ondersteunt. 2014 is zelfs 5 jaar na het uitbrengen van het laatste service pack.
12-07-2011, 18:00 door Spiff has left the building
@ svenvandewege:

De lifecycle van XP is inderdaad zeer afwijkend, zo'n lange ondersteuning ook voor de niet-Pro versies.
De precieze achtergrond daarvan ken ik niet (anderen hier wellicht?), maar het feit dat Vista niet aansloeg en dat veel bedrijven zich afhankelijk hadden gemaakt van XP zal daarbij wellicht een rol hebben gespeeld.
12-07-2011, 18:26 door Ivanhoe
Door Spiff: De lifecycle van XP is inderdaad zeer afwijkend, zo'n lange ondersteuning ook voor de niet-Pro versies.
De precieze achtergrond daarvan ken ik niet (anderen hier wellicht?), maar het feit dat Vista niet aansloeg en dat veel bedrijven zich afhankelijk hadden gemaakt van XP zal daarbij wellicht een rol hebben gespeeld.
Ik denk inderdaad dat dit te wijten is aan het bedrijfsleven.

Voor de nadenkende particulier met een goed werkend XP-systeem, zal End-Of-Life op 8 April 2014 betekenen, dat Windows 8 afgewacht gaat worden. Dat doe ik tenminste.
Dan kan het best zijn, dat XP ´gatenkaas´ is t.o.v. Windows 7, maar de meeste rottigheid komt op je systeem door dom te internetten. Met een beetje voorzorg (beperkte rechten account, Firefox/NoScript en Sandboxie) valt de ´onveiligheid´ van XP best nog wel mee.
12-07-2011, 18:30 door Anoniem
"Pc's met Windows XP zullen kwetsbaar voor beveiligingsdreigingen zijn",
Zijn ze dat nu niet? Als dat zo is moet ik maar snel downgraden naar Windows XP !
12-07-2011, 21:47 door spatieman
Wat zij Bill Gates ooit nog eens ?
W95 veiligste OS ooit..(FAIL dus)
W98 veiligste OS ooit..(FAIL dus)
W98SE veiligste OS ooit..(FAIL dus)
WME veiligste OS ooit..(UBER FAIL dus)
W2000 veiligste OS ooit..(hmm,fail ??)
WXP veiligste OS ooit..(fail? )
Wvista veiligste OS ooit..(fail fail fail)
W7 veiligste OS ooit..(FAIL dus)
13-07-2011, 04:01 door Anoniem
Door spatieman: Wat zij Bill Gates ooit nog eens ?
W95 veiligste OS ooit..(FAIL dus)
W98 veiligste OS ooit..(FAIL dus)
W98SE veiligste OS ooit..(FAIL dus)
WME veiligste OS ooit..(UBER FAIL dus)
W2000 veiligste OS ooit..(hmm,fail ??)
WXP veiligste OS ooit..(fail? )
Wvista veiligste OS ooit..(fail fail fail)
W7 veiligste OS ooit..(FAIL dus)


Daarom zijn ze nu ook bezig aan Windows 8 :-)

Steeds weer een "nu nog veiliger o.s."

Ik heb Windows7 gewoon even als testmachine lopen, en nog de gratis test versie van toen hij uit kwam.
Beetje aangepast naar wens en de activatie omzeilt voor test doeleinden
Als ik kijk dan vind ik persoonlijk Windows7 alleen maar Bagger.
Sommige dingen zijn moeilijk te vinden, andere al bijna helemaal niet.
Dan de nep UAC beveiliging waar je niks mee op schiet veroorzaakt alleen maar ellende.
Dan vind ik XP tot op heden hun beste O.S.

Maar goed alles draait gewoon om geld terwijl als ze WindowsXP langer zouden supporten zouden ze daar hun geld ook aan kunnen verdienen. Naar mijn idee hadden ze ook wat update's of addon's kunnen aanbieden om het er allemaal wat mooier of strakker mee te laten uitzien. Met heel veel dingen moeten mensen nu omschakelen en meestal willen mensen dat niet. If it ain't broke, don't fix it

Ben nu al een paar jaar over op Linux en dat was ook iets omschakelen maar als ik het nu vergelijk met XP of Win7
dan vind ik Linux toch makkelijkere dus Lang leve Linux.

Vele geven Linux niet eens een kans en denken dat het allemaal moeilijk is, maar dat valt gelukkig heel erg mee
13-07-2011, 10:34 door Spiff has left the building
Door svenvandewege, 12-7, 15:55 uur: @Spiff: Is het niet zo dat service packs ook een rol spelen in die life cycle? Windows Vista sp1 zal denk ik gestopt worden per 2012, maar Vista sp2 toch nog niet? [...]
Door Anoniem (Ilja. _\\//), 12-7, 17:02 uur: Ik denk dat het inderdaad om Vista zonder ServicePack's gaat [...]
Op de post van svenvandewege heb ik gisteren om 17:25 uur gereageerd, zie hierboven.
Dit is een reactie op de post van Ilja:

De ondersteuning voor Vista zonder servicepacks is al beïndigd per 13 april 2010.
De ondersteuning voor Vista SP1 is beëindigd per 12 juli 2011.
De beëindiging van de algemene ondersteuning voor Vista per 10-4-2012 betreft dus wel degelijk Vista SP2, behalve de Business en Enterprise edities, waarvoor de verlengde ondersteuningsperiode geldt.


En best lastig hoor, Ilja, dat je niet de moeite nam om in te loggen.
Had ik je reactie gisteren gelijk gezien, dan had ik er gelijk op kunnen reageren in mijn reactie van 17:25 uur.
Inloggen is toch een fluitje van een cent?
14-07-2011, 10:34 door Anoniem
Door Anoniem: Mac is besteld :-)

Hahaha weltrusten.. Mac heeft zo zijn eigen problemen en cashen weten ze bij Apple ook hoe dat moet.
14-07-2011, 14:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Door spatieman: Wat zij Bill Gates ooit nog eens ?
W95 veiligste OS ooit..(FAIL dus)
W98 veiligste OS ooit..(FAIL dus)
W98SE veiligste OS ooit..(FAIL dus)
WME veiligste OS ooit..(UBER FAIL dus)
W2000 veiligste OS ooit..(hmm,fail ??)
WXP veiligste OS ooit..(fail? )
Wvista veiligste OS ooit..(fail fail fail)
W7 veiligste OS ooit..(FAIL dus)


Daarom zijn ze nu ook bezig aan Windows 8 :-)

Steeds weer een "nu nog veiliger o.s."

Ik heb Windows7 gewoon even als testmachine lopen, en nog de gratis test versie van toen hij uit kwam.
Beetje aangepast naar wens en de activatie omzeilt voor test doeleinden
Als ik kijk dan vind ik persoonlijk Windows7 alleen maar Bagger.
Sommige dingen zijn moeilijk te vinden, andere al bijna helemaal niet.
Dan de nep UAC beveiliging waar je niks mee op schiet veroorzaakt alleen maar ellende.
Dan vind ik XP tot op heden hun beste O.S.

Maar goed alles draait gewoon om geld terwijl als ze WindowsXP langer zouden supporten zouden ze daar hun geld ook aan kunnen verdienen. Naar mijn idee hadden ze ook wat update's of addon's kunnen aanbieden om het er allemaal wat mooier of strakker mee te laten uitzien. Met heel veel dingen moeten mensen nu omschakelen en meestal willen mensen dat niet. If it ain't broke, don't fix it

Ben nu al een paar jaar over op Linux en dat was ook iets omschakelen maar als ik het nu vergelijk met XP of Win7
dan vind ik Linux toch makkelijkere dus Lang leve Linux.

Vele geven Linux niet eens een kans en denken dat het allemaal moeilijk is, maar dat valt gelukkig heel erg mee


Jullie hebben allemaal gelijk................ Maar alle OS-en uit de MS stal zijn hetzelfde (kies maar eens voor snelste instellingen). Je koopt helemaal geen nieuw OS, je koopt de verzekering dat het 10 jaar ondersteund wordt. Je huurt de software voor een (relatief veilige) periode van 10 jaar.....Hoe veilig het is, bepaalt de gebruiker!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.