De ABN AMRO belt klanten die malware op de computer hebben staan. Dat laat de Telegraaf vandaag weten. Volgens Paulus de Wilt, directeur particulieren, gaat het om een paar honderd telefoontjes per maand. "Mensen weten het vaak niet, maar als ze proberen in te loggen bij ABN Amro met een virus op hun computer dan kunnen wij dit zien. Tenminste voor bepaalde type virussen."
Klanten zouden vaak verbaasd zijn als de bank hen belt. "Maar ze zijn ook blij dat we waarschuwen en tips geven hoe ze zichzelf beter kunnen beveiligen", laat De Wilt weten.
De telefoontjes zijn vooral bedoeld om klanten bewuster met internetbankieren om te laten gaan. "Dat je een pincode niet meer achterop de bankpas schrijft, weet iedereen nu wel. Maar dat je computer up-to-date moet zijn, is nog geen gewoonte."
Vergoeding
Een gewoonte die mensen zich wel moeten aanleren. De bank gaat namelijk maatregelen tegen 'hardleerse' klanten nemen die na een eerdere vergoeding van een geplunderde rekening hun computer niet hebben beveiligd. "Vanaf 1 januari keren we bij aantoonbare nalatigheid geen schade meer uit."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.