Het zal nog wel een paar jaar duren voordat Facebook-gebruikers doorhebben waar ze zichzelf voor hebben opgegeven en wat voor gevolgen dit heeft. Dat zegt identiteitsexpert Kim Cameron naar aanleiding van de aanpassingen die LinkedIn onlangs doorvoerde. "Ik weet dat er veel zijn die denken dat als Facebook de 'ongewassen massa' kan uitmelken, iedereen dat kan doen."
Gebruikers van zakelijke sociale netwerksite LinkedIn hebben volgens Cameron beter in de gaten welke informatie ze op de website delen en waarom. De meeste LinkedIin-gebruikers zijn lid vanwege hun carrière en toekomstige mogelijkheden, en zijn daarom voorzichtig met het delen van informatie. "Tot gisteren was ik overtuigd dat LinkedIn slim genoeg was om dit te begrijpen, maar klaarblijkelijk is dit niet het geval."
Vertrouwen
Het gaat om het gebruik van profielfoto's van gebruikers voor advertenties, iets wat LinkedIn inmiddels heeft teruggedraaid. Toch is volgens Cameron de vertrouwensbreuk tussen de sociale netwerksite en diens gebruikers compleet.
"LinkedIn heeft ons als gemeenschap van professionals uitgedaagd om veilige en democratische manieren te verzinnen om te netwerken. We hebben een netwerk nodig dat de rechten van gebruikers respecteert en LinkedIn heeft net mijn stem verloren."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.