De Nederlandse online adverteerdersbranche lanceert aanstaande dinsdag het digitale volg-me-niet-register, waar internetgebruikers kunnen aangeven dat ze niet op het web gevolgd willen worden. Het register is volgens brancheorganisatie Interactive Advertising Bureau Nederland (IAB) een antwoord op het cookieverbod dat de overheid wil invoeren.
Vanaf 30 augustus zal bij elke advertentie een zogenaamd ‘informatie-icoon’ worden getoond. Dit icoon leidt naar een pagina met daarop het privacybeleid van de desbetreffende organisatie. Vanuit deze pagina kan er worden doorgeklikt naar www.youronlinechoices.eu/nl, die de bezoeker laat zien welk partijen cookies op zijn computer plaatsen. Vervolgens kan de gebruiker de betreffende cookies aan- of uitzetten.
Cookieverbod
Volgens IAB representeren de internetpartijen die bij de lancering actief zijn, gezamenlijk meer dan 75% van het Nederlandse internetbereik. Met het register richt het IAB ook haar pijlen op het cookieverbod. "Rond de uitvoering van dit besluit leven nogal wat onduidelijkheden. Zoals het negatieve effect wat een dergelijk besluit heeft op het gebruiksgemak van internet", aldus de brancheorganisatie. "De zelfregulering is geen vervanging van de wet, maar een aanvulling erop."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.