image

Administratieve nachtmerrie dreigt voor Abfab

maandag 22 juli 2002, 11:26 door Redactie, 15 reacties

Een Nederlandse internetter heeft een standaardbrief opgesteld waarmee mensen een verzoek tot inzage in hun gegevens, die het spambedrijf Abfab eventueel over hen heeft, kunnen aanvragen. Abfab zou verplicht zijn binnen 4 weken te antwoorden. Mochten er gegevens van een persoon in hun databank voorkomen, dan heeft degene op wie die gegevens betrekking hebben het recht deze te laten verwijderen. Als duizenden mensen dit gaan doen, zou er weleens een administratieve nachtmerrie voor Abfab kunnen ontstaan. De standaardbrieven zijn overgenomen van de site van de registratiekamer, een overheidsorgaan dat over de privacy waakt.

Reacties (15)
22-07-2002, 12:01 door Anoniem
Geweldig, als een spam bedrijf door de mazen van de wet slipt moeten we ze maar anders aanpakken. Ik hoop dat vele met mij dit bedrijf gaan bestoken met verzoeken tot inzage in de informatie die ze hebben over personen.
Ik hoop dat ze het teveel wordt en dat men stopt met deze praktijken.

Ik heb het verzoek reeds verstuurd....

Richard
22-07-2002, 12:42 door Anoniem
Ja... laten we lekker business generen voor AbFab; hebben ze gelijk de gegevens compleet met N.A.W. en bewijs maar dat ze die lijst hebben doorverkocht...

B.t.w.
Bron: http://www.registratiekamer.nl/documenten/bro_wbp.htm
//
Voor het geven van deze informatie kan de verantwoordelijke doorgaans een vergoeding van ten hoogste 4,50 Euro vragen.
//

Zal AbFab ook niet erg vinden...

Zucht...
22-07-2002, 12:43 door Anoniem
Originally posted by Unregistered
Geweldig, als een spam bedrijf door de mazen van de wet slipt moeten we ze maar anders aanpakken. Ik hoop dat vele met mij dit bedrijf gaan bestoken met verzoeken tot inzage in de informatie die ze hebben over personen.
Ik hoop dat ze het teveel wordt en dat men stopt met deze praktijken.

Ik heb het verzoek reeds verstuurd....

Richard

Goed gedaan.

Als ze hun gegevens nog niet compleet hadden dan hebben ze het nu wel :)

Zelfs zullen ze die niet meer mogen gebruiken maar voor de verkoop aan andere spammers is de waarde aanzienelijk gestegen door de toevoeging van naam, adres en legitimatie.

Verbaas je er niet over als je nu nog meer Spam Krijgt.
22-07-2002, 12:45 door Anoniem
en abfab moet kapot ole ole ole
22-07-2002, 13:53 door Anoniem
Originally posted by Unregistered
Ja... laten we lekker business generen voor AbFab; hebben ze gelijk de gegevens compleet met N.A.W. en bewijs maar dat ze die lijst hebben doorverkocht...

B.t.w.
Bron: http://www.registratiekamer.nl/documenten/bro_wbp.htm
//
Voor het geven van deze informatie kan de verantwoordelijke doorgaans een vergoeding van ten hoogste 4,50 Euro vragen.
//

Zal AbFab ook niet erg vinden...

Zucht...

* zodra u verzet aantekent tegen het gebruik van uw gegevens voor commerciële en charitatieve doelen, moet de verantwoordelijke dat gebruik altijd direct beëindigen. Dit is het absolute recht van verzet. U hoeft niet te zeggen waarom en de verantwoordelijke mag geen vergoeding vragen om een verzoek in behandeling te nemen. Een verantwoordelijke moet u informeren over het recht van verzet. Voor het aantekenen van deze vorm van verzet kunt u modelbrief D achter in deze brochure gebruiken.
22-07-2002, 14:09 door Anoniem
Originally posted by Frans Egberink Zelfs zullen ze die niet meer mogen gebruiken maar voor de verkoop aan andere spammers is de waarde aanzienelijk gestegen door de toevoeging van naam, adres en legitimatie.


Geschillenbeslechting

Het CBP bemiddelt bij geschillen over het uitoefenen van rechten. Reageert de verantwoordelijke niet op bijvoorbeeld een inzageverzoek of is de betrokkene niet tevreden met de reactie, dan kan de betrokkene een verzoek om bemiddeling indienen bij het CBP. Bij behandeling van het verzoek past het CBP het beginsel van hoor en wederhoor toe: beide partijen krijgen de gelegenheid om hun standpunt nader toe te lichten. Aan de behandeling van een verzoek door het CBP zijn geen kosten verbonden. Het CBP beëindigt doorgaans de bemiddeling als u tevreden bent met de uitkomst bijvoorbeeld doordat u inzage in uw gegevens heeft gekregen of als uw gegevens zijn verbeterd of verwijderd. Informatie over uw rechten met betrekking tot uw persoonsgegevens bij de politie staat in de brochure Wet politieregisters, uw gegevens bij de politie.

Geschillen kunnen ook worden voorgelegd aan de rechter. De rechter kan in dergelijke gevallen advies vragen aan het CBP.

Indien men meent schade te hebben geleden doordat de verantwoordelijke bepaalde verplichtingen niet nakomt, dan moet men naar de rechter stappen: het College is niet bevoegd om schadevergoeding vast te stellen.

Oftewel: goed opletten, maar dan kan er ook nog een dagje rechtbank extra aan vastzitten, plus een schadevergoeding of een administratieve boete voor de fabjes.
22-07-2002, 21:02 door Anoniem
De Registratiekamer heet tegenwoordig College Bescherming Persoonsgegevens.
En inderdaad, particulieren en bedrijven mogen inderdaad niet zo maar een bestand van personen bijhouden. Daar moet eerst toestemming voor zijn. Men kan inderdaad eisen dat de persoonsgegevens worden gewist. Doet men dit niet, dan kan men een klacht indienen bij het bovengenoemde College.

Succes verzekerd!

Pierpanda.
23-07-2002, 10:02 door Anoniem
TIP: Iedereen heeft een stomme hotmail spam acoount, toch...? Ik hou de gegevens van mijn spam accounts erg nauwkeurig bij (fictieve namen, adresgegevens en telnrs van overheidsinstellingen, email van hotmail.com) Ik vraag van al die accounts de gegevens op en schrijf me uit bij abfab. Het gaat mij immers vooral om de administratieve nachtmerrie voor abfab...
23-07-2002, 10:22 door Anoniem
Originally posted by bombastique
TIP: Iedereen heeft een stomme hotmail spam acoount, toch...? Ik hou de gegevens van mijn spam accounts erg nauwkeurig bij (fictieve namen, adresgegevens en telnrs van overheidsinstellingen, email van hotmail.com) Ik vraag van al die accounts de gegevens op en schrijf me uit bij abfab. Het gaat mij immers vooral om de administratieve nachtmerrie voor abfab...

Het aardige is dat ZIJ moeten opgeven welke gegevens ze van je hebben.
24-07-2002, 22:20 door Anoniem
Ik heb de standaard brief naar Abfab gemaild en kreeg een keurige dame aan de lijn die me te woord stond.

Zij legde me uit dat XS4all op de rechtszaak aangedrongen heeft. Abfab bood voor die tijd aan om de XS4all adressen helemaal niet meer te gebruiken.
De rechter was duidelijk: spam mag niet in Nederland. Maar er zijn voldoende mogelijkheden om daar onderuit te komen.

Zij adviseerde om altijd via DMSAinfofilter.nl een melding te doen van het feit dat je geen ongewenste post via wat voor medium dan ook wilt. Dat werkt echt, want een klacht bij die DMSA van een ontvanger, komt de overtreder te staan op hoofdpijn en een nota.

Ik kwam niet op hun lijst voor. En kom er ook niet op.
Ik kreeg wel het advies om de uitspraak van de rechter nog eens door te lezen . Want dan kom je vanzelf tot de conclusie dat Abfab niet tot de boosdoeners behoort. Dat zijn obscure aziatische firma's. Maar die zijn op geen enkele manier aan te pakken.

Mijn persoonlijk advies: niet meedoen aan de brievenactie, meld je (jaarlijks) af bij de dmsa

Frank
24-07-2002, 22:57 door Anoniem
Originally posted by frankgoossens

Mijn persoonlijk advies: niet meedoen aan de brievenactie, meld je (jaarlijks) af bij de dmsa

Frank [/B]

Moet je vooral doen, Ab.fab is een dochteronderneming van DMSA !!!
Je kunt trouwens maar 3 mailadressen invullen en deze gegevens worden maar een jaar bewaard, dus zul je je om het jaar moeten inschrijven om hún spam te voorkomen!!!
24-07-2002, 23:00 door Anoniem
Originally posted by frankgoossens
Ik heb de standaard brief naar Abfab gemaild en kreeg een keurige dame aan de lijn die me te woord stond.

Zij legde me uit dat XS4all op de rechtszaak aangedrongen heeft. Abfab bood voor die tijd aan om de XS4all adressen helemaal niet meer te gebruiken.

[/QUOTE]
Quote van XS4ALL medewerkster Sjoera Nas:

"We tried to opt-out our 150,000 customers and the DMSA rejected that", says Nas. "Pure logic", says Reuderink, "people need to make that decision themselves and XS4ALL cannot do that for them".
24-07-2002, 23:45 door Anoniem
Originally posted by Remier


Moet je vooral doen, Ab.fab is lid van DMSA !?
Je kunt trouwens maar 3 mailadressen invullen en deze gegevens worden maar een jaar bewaard, dus zul je je om het jaar moeten inschrijven om hún spam te voorkomen!!!
25-07-2002, 19:44 door Anoniem
Originally posted by frankgoossens
Ik heb de standaard brief naar Abfab gemaild en kreeg een keurige dame aan de lijn die me te woord stond.

"Keurige dame", ja? Ik werd ook gebeld, en dit was een viswijf die haar longen uit haar lijf schreeuwde in een poging mij duidelijk te maken dat Ab.Fab niks fout doet en dat wij internetters maar een stelletje domme lulletjes zijn die nergens iets van af weten en gewoon onze bek moeten houden en alle spam mail gewoon moeten doorslikken zoals een dure hoer zaad slikt.

Of iets in de trant dan.

Mijn acties tegen spam gaan door, zolang ik die troep nog in mijn mailboxen krijg.
26-07-2002, 00:23 door Anoniem
Originally posted by Adamus


"Keurige dame", ja? Ik werd ook gebeld, en dit was een viswijf die haar longen uit haar lijf schreeuwde in een poging mij duidelijk te maken dat Ab.Fab niks fout doet en dat wij internetters maar een stelletje domme lulletjes zijn die nergens iets van af weten en gewoon onze bek moeten houden en alle spam mail gewoon moeten doorslikken zoals een dure hoer zaad slikt.

Of iets in de trant dan.

Mijn acties tegen spam gaan door, zolang ik die troep nog in mijn mailboxen krijg.

Volgens mij hebben ze geen donder te doen daar, want ook ik ben gebeld door deze zelfde 'dame'. Ze begon haar gesprek op een zeer irritant toontje wat me al gelijk niet aanstond.
Ik heb niet eens de moeite genomen om naar haar naam te vragen, maar gezien de vele reacties ben ik er achter dat het gaat om ene Juliette Quaedvlieg - [email]juliette@abfab.nl[/email]

Of ze proberen zich in te dekken om te voorkomen dat er nog meer brieven komen (lees meer werk) of ze hebben echt niets te doen. Het laatste lijkt me meer logischer, zeker gezien de huidige economische ontwikkelingen. Het kan natuurlijk zijn dat ze een zeer creatieve boekhouder in dienst hebben waardoor ze helaas nog even lucht hebben...
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.