Vanaf 1 januari volgend jaar gelden er nieuwe regels voor commerciele e-mail die aan bedrijven en consumenten wordt gestuurd. DDMA en Thuiswinkel.org hebben in samenwerking met werkgeverskoepel VNO-NCW een nieuwe Code E-mail opgesteld. Organisaties, zoals adverteerders, bestandseigenaren en bewerkers, hebben tot 1 januari 2012 de tijd om de code te implementeren. Hierna zal de Stichting Reclame Code toezicht houden op de naleving.
In de nieuwe Code E-mail staan belangrijke wijzigingen. Zo moet toestemming voor het ontvangen van e-mail direct zichtbaar zijn en niet enkel meer worden vermeld in algemene voorwaarden. Daarnaast moet iemand zich kunnen afmelden op het niveau waarop hij is aangemeld, bijvoorbeeld bij de holding of - in het geval van hostmailings - rechtstreeks bij de bestandseigenaar.
Rechter
De belangrijkste wijzigingen in de code stellen eisen aan transparantie in het vragen van toestemming, bij het afmelden en in het geval van derdeverstrekking. “Een ontvanger moet te allen tijden weten waar hij aan toe is", zegt DDMA-voorzitter Henry Meijdam.
Volgens Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org werkt zelfregulering beter dan wetgeving: “De bereidheid van ondernemingen is groter om eigen gedragsregels te volgen. Daarbij, als het tot een geschil komt tussen een bedrijf en consument, is een procedure bij de Reclame Code Commissie voor alle partijen goedkoper dan de gang naar de rechter.”
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.