Het "Volg-me-niet register" van de advertentiebranche bedreigt nog steeds de privacy van online consumenten. Consumentenorganisaties in zowel Europa als Verenigde Staten, verenigd in de Transatlantic Consumer Dialogue (TACD), hebben daarom een brief naar Jacob Kohnstamm gestuurd, de voorzitter van de Europese Artikel-29 werkgroep. Onlangs kondigde de advertentiebranche het "Volg-me-niet register" aan, als antwoord op een mogelijk cookieverbod. Volgens de branche komt de zelfregulering zowel de consument als de adverteerders ten goede, maar TACD twijfelt daaraan.
Bij advertenties verschijnt nu een icoon om gebruikers te waarschuwen dat ze ervoor kunnen kiezen om niet gevolgd te worden. Uit onderzoek blijkt dat zeer weinig gebruikers op het icoon klikken, laat staan zich uitschrijven. Toch is het dit icoon dat de basis voor het programma vormt en gebruikers over hun online privacy zou moeten inlichten.
Advertenties
Volgens de consumentenorganisaties zouden internetgebruikers die wel op het icoon klikken in eerste instantie worden ontraden om de benodigde stappen te nemen om hun privacy te beschermen. De website van de adverteerdersbranche zou namelijk stellen dat het online profileren vooral draait om het bieden van de juiste advertenties en dat dit hun toegang tot een "gratis" internet mogelijk maakt. Ook wordt consumenten niet verteld dat ze nog steeds gevolgd en geprofileerd worden, zelfs als ze zich uitschrijven.
Maatregelen
TACD vraagt Kohnstamm om het real-time volgen en de verkoop van gegevens van internetgebruikers te onderzoeken en maatregelen te treffen. Ook moet de Artikel-29 werkgroep meewerken aan de wereldwijde standaard voor privacybescherming en consumentenwelzijn, "die de hoogst mogelijk standaard voor mensenrechten weergeven." Verder moet er "data-minimalisatie" worden geïmplementeerd, waarbij de noodzaak en duur voor het opslaan van gegevens wettelijk wordt vastgelegd.
Als laatste moet de werkgroep de steeds nieuwe technieken die adverteerders gebruiken voor het profileren van internetgebruikers aanpakken. Het gaat dan om maatregelen die verder dan "third-party cookies" gaan, iets waar de beleidsmakers zich nu alleen op richten.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.