Microsoft heeft de relatie met een "Gold status" partner verbroken, omdat het bedrijf Windows-gebruikers oplichtte. Werknemers van het Indiase Comantra belden mensen thuis op en deden zich voor als Microsoft personeel of partner. Ze waarschuwden dat de computer van de gebelde met virussen was geïnfecteerd. Om de malware te verwijderen moesten slachtoffers in sommige gevallen tweehonderd euro betalen.
Zowel in Groot-Brittannië als in Nieuw-Zeeland waren "cold-calling scammers" de afgelopen maanden een groot probleem. Een kwart van de Britse en Nieuw-Zeelandse volwassenen zou met de oplichters te maken hebben gekregen, waarbij de scammers miljoenen euro's buitmaakten. In juni gaf Microsoft een waarschuwing voor de scam af
Oplichting
Uit onderzoek bleek dat Gold-partner Comantra bij de scams betrokken was. Microsoft heeft nu de relatie met het Indiase bedrijf opgezegd, hoewel het Gold-partner label nog op de website staat. Volgens een verklaring van Microsoft staat het bedrijf niet toe dat partners zich als Microsoft voordoen.
Gezondheidscontrole
Comantra laat in een reactie weten dat de actie van Microsoft als een verrassing kwam en dat het geen Windows-gebruikers heeft opgelicht. De klachten op websites en fora zouden van concurrenten afkomstig zijn.
Wel biedt het bedrijf mensen een "gezondheidscontrole" aan, waarbij de gezondheid van het systeem wordt doorgelicht. Daarbij zou personeel niet vertellen dat de computer met virussen besmet is of andere beveiligingsproblemen zou hebben. Het bedrijf heeft met Microsoft contact opgenomen om de Gold-status weer terug te krijgen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.