image

De 6 beste hackerfilms aller tijden

maandag 26 september 2011, 11:17 door Redactie, 45 reacties

Als het gaat om hacking en IT-security slaan veel Hollywood films de plank mis, mede omdat het kijken naar hackers nogal saai is. Dat zegt beveiligingsexpert Donn Parker, die verschillende hackerfilms van advies voorzag. De Wall Street Journal vroeg verschillende beveiligingsexperts om hun mening wat de beste hackerfilmes aller tijden zijn, en kwam tot het volgende overzicht.


De lijst kom overeen met de voorkeur van veel Security.nl lezers, zo blijkt uit deze twee polls. Toch horen we graag van onze lezers welke films er in het overzicht nog ontbreken.
Reacties (45)
26-09-2011, 11:26 door Anoniem
Swordfish!
26-09-2011, 11:29 door realone
Tja, het is natuurlijk vrij saaie materie voor de leek als alles zou moeten kloppen. Dus als je enige verstand van zaken hebt zul je je al snel ergeren aan de onzin die verkocht wordt in zo'n film en natuurlijk de snelheid en eenvoud waarmee alles gedaan wordt. Hetzelfde geldt voor series als CSI en NCIS op het gebied van forensisch onderzoek en politiewerk.

Als je er echter met een nuchter en niet al te kritisch oog naar kijkt kunnen dit soort films en series wel degelijk vermakelijk zijn. Oerdomme fouten zoals IP adressen in de vorm van 53.144.357.19 zijn natuurlijk wel het minste om te voorkomen zou je zeggen, toch worden die maar al te vaak gemaakt.
26-09-2011, 11:34 door Anoniem
De film 23 http://www.imdb.com/title/tt0126765/ gebaseerd op een waargebeurd verhaal mist in beide lijsten.
26-09-2011, 11:39 door SirDice
Ik mis "Hackers". Toch een vooruitstrevende film waar Macs al draaiden op Intel processoren.
26-09-2011, 11:41 door SirDice
Door realone: Oerdomme fouten zoals IP adressen in de vorm van 53.144.357.19 zijn natuurlijk wel het minste om te voorkomen zou je zeggen, toch worden die maar al te vaak gemaakt.
Hoezo oerdom? Misschien was het expres? Om dezelfde reden dat telefoonnummers in films altijd met 555- beginnen?
26-09-2011, 11:54 door dutchfish
Jumpin jack flash
Hackers
26-09-2011, 12:01 door Anoniem
Ja Hackers, daar zitten wat dingen in die gewoon kloppen. Zo hebben ze het over the Dragon book (Compilers: Principles, Techniques, and Tools), dat weet je alleen als je wat kennis hebt.
26-09-2011, 12:02 door choi
Ik mis in het overzicht Die Hard 4 en bijv. Battle Royal (hoewel die geen Hollywood film is) waarin tenminste, net als in The Matrix, schermen met echte hackersoftware te zien zijn (in dit geval Nmap) en niet die Fantasia toestanden z.a in Hackers en Swordfish.

Niet zo bekend maar zeker de moeite waard is de film Untraceable: http://www.imdb.com/title/tt0880578/

Overigens is de manier waarop hackers in films worden afgebeeld ook een aardig onderwerp voor een antropologische studie.
Sinds de onnavolgbare Chloe O'Brian (bekend uit de 24 series) heeft zowat elke Amerikaanse politieserie een semi-autistische hackerfiguur in dienst.

Oh ja, en Takedown natuurlijk:http://www.imdb.com/title/tt0159784/
26-09-2011, 12:06 door realone
Door SirDice:
Door realone: Oerdomme fouten zoals IP adressen in de vorm van 53.144.357.19 zijn natuurlijk wel het minste om te voorkomen zou je zeggen, toch worden die maar al te vaak gemaakt.
Hoezo oerdom? Misschien was het expres? Om dezelfde reden dat telefoonnummers in films altijd met 555- beginnen?

Dan hebben ze een veel beter alternatief door een private address te gebruiken. Dat ziet er een heel stuk minder dom uit en dan kun je het alsnog verklaarbaar maken.
26-09-2011, 12:06 door Jacob Boersma
Is Matrix een hackerfilm? Dan is Indiana Jones zeker ook een film over archeologie...

En als Catch me if you can een hacker film is, dan nomineer ik The Usual Suspects als ultieme film over Social Engineering.
26-09-2011, 12:18 door Anoniem
waar blijft de verfilming van stuxnet?
http://www.wired.com/threatlevel/2011/07/how-digital-detectives-deciphered-stuxnet/all/1
26-09-2011, 12:34 door PeterB
Hacker films kunnen best interessant gemaakt worden, zeker als men zich toelegt op de processen die er draaien.
Waar ik me aan stoor naast de doorgaans foutieve ipnummers is toch wel dat men veelal een DIR listing ziet als het ultieme hackers scherm....hoe suf kun je zijn...Door net even wat dieper in de materie te duiken of de focus iets te verleggen kun je best een interessante film maken. Sneakers was inderdaad een goed voorbeeld. Verhalen over een firestorm zijn ook best realistisch te maken....
26-09-2011, 12:34 door Anoniem
Ergens rond 1990 was er een Duitse mini-serie genaamd Der Bastard, was meesterlijk!
26-09-2011, 12:40 door Anoniem
Alles in 1 film http://www.imdb.com/title/tt0408345/ Firewall met Harrison Ford
26-09-2011, 12:49 door choi
Is Matrix een hackerfilm? Dan is Indiana Jones zeker ook een film over archeologie...
En als Catch me if you can een hacker film is, dan nomineer ik The Usual Suspects als ultieme film over Social Engineering.

Hoewel niet zo bedoeld heb je helemaal gelijk.
'Hacken' heeft niet uitsluitend betrekking op computers en software (en helemaal niet op het inbreken op systemen); het is vooral een mentaliteit die omschreven kan worden als de drang om een willekeurig systeem (en niet per se een computer systeem) tot het bot uit te pluizen om achter de werking ervan te komen. Vervolgens leidt dit inzicht tot de capaciteit om dit systeem volledig naar je eigen hand te zetten.

In de film is de matrix zelf het systeem (dat mensen in een droomtoestand houdt om zodoende hun bio-elektrische energie te kunnen gebruiken om de machines op gang te houden). Bepaalde individuen zijn achter de werking van het systeem gekomen en trachten dat te manipuleren.

Voor Catch me if you can geldt hetzelfde; of het nou om het vervalsen van een cheque gaat of het gratis kunnen reizen, de hoofdfiguur probeert achter de werking van iets te komen om dit te kunnen manipuleren.
26-09-2011, 12:50 door Anoniem
23 Nichts Ist So Wie Es Scheint

Hacken in de koude oorlog, interessante film.

http://nl.wikipedia.org/wiki/23_-_Nichts_ist_so_wie_es_scheint
26-09-2011, 12:50 door Anoniem
jah "hackers" is een vrij oude film zat toen nog op school en ging ij de videotheek de VIDEOBAND huren... ken je nagaan.

er is trouwens ook een deel 2 van deze film, het verhaal van deel 2 heeft niets met het eerste deel te maken en deel 2 is ook behoorlijk saai.
als je de 1e hachers nog niet gezien hebt moet je 'm echt kijken

tailer: http://www.youtube.com/watch?v=Ql1uLyuWra8
26-09-2011, 12:53 door choi
Door PeterB: .... Verhalen over een firestorm zijn ook best realistisch te maken....
Je bedoeld een firesale?
26-09-2011, 13:01 door Reboot
Mis hier toch the Social Network. Misschien gaat het niet echt over hacken, hoewel het wel genoemd wordt. Er vallen ook termen als sql injection bijvoorbeeld. Gewoon een van de betere films vind ik zelf.

En misschien moeten ze eens een film maken over een criminele bende die een botnet financiert en er hele SLECHTE dingen mee van plan is :).
26-09-2011, 13:19 door Anoniem
Antitrust
26-09-2011, 13:21 door choi
Door Reboot: En misschien moeten ze eens een film maken over een criminele bende die een botnet financiert en er hele SLECHTE dingen mee van plan is :).

Het materiaal om een film over hackers te maken vanuit het perspectief van echte insiders ligt er al:
Ex black hat hacker en editor bij Wired heeft Kingpin geschreven: http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/kingpin/1001004010971611/index.html

Windows guru Mark Russinovich (bekend van de handige Sysinternals tools) is ook op de litteraire toer gegaan met Zero Day: http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/zero-day/1001004010712280/index.html

Het is nu wachten op Hollywood om er een niet al te verminkte versie van te maken.
26-09-2011, 13:24 door Anoniem
jammer dat jullie niet eerst op jullie eigen site zoeken.
Ik heb jaren geleden een post hier over gemaakt:
http://www.security.nl/artikel/21814/hacker_films.html
26-09-2011, 13:28 door Mysterio
Door SirDice:
Door realone: Oerdomme fouten zoals IP adressen in de vorm van 53.144.357.19 zijn natuurlijk wel het minste om te voorkomen zou je zeggen, toch worden die maar al te vaak gemaakt.
Hoezo oerdom? Misschien was het expres? Om dezelfde reden dat telefoonnummers in films altijd met 555- beginnen?
Als je een medische film/serie kijkt met de ogen van een medicus wordt het ook zwaar frustrerend. Ik ken iemand die geen CSI meer kijkt sinds ze een keer met handschoenen, veiligheidsbrillen en de hele reut op heel voorzichtig met een fles H2O liepen. Dit soort zaken is in de eerste plaats vermaak en vanuit dat oogpunt zie ik de humor vaak wel van dit soort missers. Je gaat geen House kijken om een betere dokter te worden net zo min als dat je Gone in 60 seconds kijkt om er beter van te leren rijden.

Veel films laten een nerd zien die iets doet met een computer waardoor er van alles automagisch open of dicht gaat etc. Vooral liften zijn erg populair. Ik denk wel dat dit bijdraagt aan het stigma van de hacker: de zonschuwe loser met bovennatuurlijke affiniteit met alles waar enige automatisering bij komt kijken, waardoor niets en niemand veilig is.
26-09-2011, 13:31 door Jacob Boersma
Door choi:
Is Matrix een hackerfilm? Dan is Indiana Jones zeker ook een film over archeologie...
En als Catch me if you can een hacker film is, dan nomineer ik The Usual Suspects als ultieme film over Social Engineering.

Hoewel niet zo bedoeld heb je helemaal gelijk.

Heh, was wel zo bedoeld hoor. The Usual Suspects zou ik persoonlijk aan iedere wannabe hacker/computerbeveiliger aanraden als voorbeeld van hoe een goede social engineer je verwachtingen kan manipuleren (met als ultieme hack dat je als kijker _ook_ gemanipuleerd wordt).
The Matrix kan ik absoluut aanraden als een vermakelijke film met zelfs wat interessante filosofische ideeen over de beleving van de werkelijkheid, maar voor een hacker ongeveer even leerzaam als Star Wars is voor iemand die bij NASA wil gaan werken...
26-09-2011, 14:24 door Marti van Lin
Ik denk dat de meeste geeks helemaal niet van echte hacker films houden. Ik zelf krijg namelijk altijd last van een soort plaatsvervangende schaamte bij dat soort films. Bij Hackers bijvoorbeeld als die twee in het zwembad rond dobberen en de lichten van al die wolkenkrabbers opeens door dat irritant kereltje zijn "geprogrammeerd". Werkelijk, dan ga ik toch echt iedere keer weer over mijn nek :-)

The Matrix was overigens geen Hacker film, het was een cult film, zoals Metropolis dat ook was. Hoewel Trinity in The Matrix Reloaded wel (gedeeltelijk) reëel zit te hacken.

Zelf ga ik voor Revolution OS.

http://video.google.com/videoplay?docid=7707585592627775409

Maar dat is eigenlijk meer een docu.

De aller vetste Hacker docu vind ik echter "Hackers In Wonderland":

http://video.google.com/videoplay?docid=-7229210551126277249

Diep onder de indruk van Robert D. Steele en de Moloch groep.
26-09-2011, 14:46 door Marti van Lin
Oh, en what about 2001: A Space Odyssey http://www.imdb.com/title/tt0062622/

Of is dat ook alweer de verkeerde categorie (cult film)?
26-09-2011, 14:53 door Anoniem
Jammer dat ik Operation Takedown (de film over kevin mitnick) niet op de lijst ze
26-09-2011, 16:20 door Anoniem
Geef mij maar Debbie does Dallas
26-09-2011, 16:32 door Anoniem
Door Anoniem: Antitrust

Dit was inderdaad een goede film, alleen een heel apart iets.
DE Software was in Java :| Java decompillen is kinderspel!
26-09-2011, 16:52 door suder
Die Hard 4.0
26-09-2011, 17:14 door Anoniem
Wierd Science?
26-09-2011, 17:56 door Anoniem
hippies-from-hell NLD bodem (meer docu maar goed)
26-09-2011, 18:27 door choi
Door Anoniem: Geef mij maar Debbie does Dallas

WOW, blast from the past!!
26-09-2011, 20:02 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
26-09-2011, 20:33 door Anoniem
Takedown, met Tsutomu Shimumora en uitvinder van Social Enginering Kevin Mitnick
26-09-2011, 21:11 door Anoniem
Misschien zou Hackers (1995) ook in die lijst moeten staan

http://www.imdb.com/title/tt0113243/

ShortWire
26-09-2011, 22:11 door Anoniem
Door Anoniem: Jammer dat ik Operation Takedown (de film over kevin mitnick) niet op de lijst ze


dat is toch hackers 2?
26-09-2011, 22:30 door Anoniem
Bij mij zijn de beste 3 films over hacking nog steeds:

Hackers (1995) (met een heel jonge Angelina Jolie)(Acid Burn & Crash Overide)
Hackers 2 - Take Down (met Kevin Mitnick vs de FBI)
Hackers 3 - Anti Trust. (gewoon leuk)
27-09-2011, 09:07 door Anoniem
Door Anoniem: Swordfish!
als slechtste bedoel je?
27-09-2011, 09:12 door Anoniem
Door rookie: Ik had het hier laatst toevallig nog met iemand over.

De beste hackerfilm allertijden kent bijna niemand en is waar gebeurd, dat wel raar is overigens en dat is: Nichts ist so wie es scheint.

http://www.imdb.com/title/tt0126765/
http://de.wikipedia.org/wiki/23_%E2%80%93_Nichts_ist_so_wie_es_scheint

Nadeel: het is een duitse film.


Ontgaat me enigszins waarom dat een nadeel zou moeten zijn. Zou je dat kunnen toelichten? Of is dit een opmerking waar niet echt over na is gedacht?
27-09-2011, 09:13 door Anoniem
Door rookie: Ik had het hier laatst toevallig nog met iemand over.

De beste hackerfilm allertijden kent bijna niemand en is waar gebeurd, dat wel raar is overigens en dat is: Nichts ist so wie es scheint.

http://www.imdb.com/title/tt0126765/
http://de.wikipedia.org/wiki/23_%E2%80%93_Nichts_ist_so_wie_es_scheint

Nadeel: het is een duitse film.


Ontgaat me enigszins waarom dat een nadeel zou moeten zijn. Zou je dat kunnen toelichten? Of is dit een opmerking waar niet echt over na is gedacht?
27-09-2011, 09:23 door Anoniem
Door rookie: Ik had het hier laatst toevallig nog met iemand over.

De beste hackerfilm allertijden kent bijna niemand en is waar gebeurd, dat wel raar is overigens en dat is: Nichts ist so wie es scheint.

http://www.imdb.com/title/tt0126765/
http://de.wikipedia.org/wiki/23_%E2%80%93_Nichts_ist_so_wie_es_scheint

Nadeel: het is een duitse film.

Ontgaat me enigszins waarom dit een nadeel zou zijn? Das Boot, Wir kinder, de hierboven reeds genoemde Metropolis, allemaal meesterwerken.
Of was dit een niet volledig doordacht commentaar?
27-09-2011, 16:39 door Anoniem
Wat de beste zijn valt over te debateren, maar kunnen we 't met z'n allen wel er over eens zijn dat "The Net" niet thuis hoort in een lijstje waarvan de naam begint met "De beste......"?
27-09-2011, 20:27 door Anoniem
Afgezien van de vraag 'de beste films die in 't rijtje ontbreken' > rijst bij mij de vraag op: "Vanwaar deze vraag?" Sinds wanneer is hacken in films (on)realistisch > als ze laten zien in een film hoe 't allemaal werkt, dan is geen computer/netwerk meer veilig; Ik zie het als een vraagstelling, om erachter te komen wat de interesse / (film) kennis van burgers m.b.t. dit onderwerp is (de vraag komt niet voor niets bij ' The Wall Street Journal ' vandaan ;). De echte personen kijken natuurlijk niet zulke films, maar zorgen zelf voor een spannende avond ;)
28-09-2011, 21:43 door Anoniem
Ik mis nog een docu serie genaamd Tigerteam. Deze is te vinden op internet.Er zijn hier van maar een paar proef afleveringen gemaakt.
Hier bij word bij echte bedrijven een securitie test gedaan. (alleen de eigenaar weet het) ea heeft wel wat sneakers
Zo word er oa in gebroken bij een juwelier (gewoon door de bevieligde voor deur naar binnen) en word bij een luxe auto garage aan de mexianse grens even een auto geleend. Deze garage is extra beveiligd ivm het groote diefstal percentage
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.