De branchevereniging voor adverteerders heeft een website gelanceerd die de gevolgen van een cookieverbod demonstreert. De Belgische afdeling van het Interactive Advertising Bureau (IAB) hoopt met cookiedemosite.eu te laten zien wat de "overdreven strenge interpretatie" van de toestemming voor cookies op de surfervaring van consumenten heeft. Het wetsontwerp, die de Europese e-Privacy Richtlijn omzet in nationaal recht, voorziet in een toestemming die websites moeten krijgen om cookies te mogen plaatsen op de computer van de gebruiker.
Over enkele weken start het debat hierover in het Belgisch parlement, waarbij de digitale reclamesector via de nu gelanceerde websites de gevolgen wil tonen die de wetgeving, zoals voorgesteld in Nederland, heeft voor de consument.
Telecomwet
De cookie demo site is gebaseerd op de Nederlandse Telecomwet die de Tweede Kamer op 22 juni 2011 heeft aangenomen. Het is nu aan de Nederlandse Eerste Kamer om de wet definitief goed te keuren of te verwerpen. Deze wetgeving verplicht Nederlandse websites om een ondubbelzinnige toestemming te verkrijgen van de surfer voordat een cookie op zijn computer geplaatst mag worden.
Sommige organisaties pleiten voor gelijkaardige wetten in de andere EU-lidstaten die de Europese e-Privacy Richtlijn nog niet omgezet hebben. Recent onderzoek van Nielsen berekende dat meer dan de helft van de cookies op de meest bezochte Nederlandse websites onder deze nationale wetgeving vallen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.