Indiase telefoonscammers die zich als Microsoftmedewerker voordoen en niet bestaande problemen op de computer willen oplossen hebben een nieuwe truc gevonden. Vanuit callcentra bellen de scammers hun slachtoffers en vertellen dat er een probleem met hun computer is. Om het probleem op te lossen moet het slachtoffer een programma downloaden waarmee de oplichter toegang tot de pc krijgt.
Eén van de scammers belde onlangs David Jacoby van anti-virusbedrijf Kaspersky Lab. "Deze keer probeerden de scammers een andere methode om me te overtuigen dat mijn computer met malware besmet was."
Volgens de oplichters zou op de pc van Jacoby de 'Frozen Trojan' staan. Deze malware blijkt echter helemaal niet te bestaan.
Werkwijze
Het nieuwe aan de werkwijze van de scammers is dat die nu een zoekfunctie in de indexeringsservice van Windows gebruiken om slachtoffers te misleiden. "Ze vertelden met dat mijn softwarelicentie niet werkte, en dat daarom mijn security faalde." Vervolgens lieten de scammers Jacoby naar de woorden 'software warranty' zoeken, waarna er een waarschuwing verscheen dat deze service niet draaide.
Om het probleem op te lossen stuurde de scammers een bestand naar de virusexpert, wat een virusscanner zou moeten zijn. Dit 'programma' trof nog meer problemen aan. Als oplossing wordt een abonnement op de helpdesk aangeboden, die 245 euro voor 2 jaar kost, terwijl voor een ondersteuning van 15 jaar 501 euro moet worden neergelegd.
Het is niet de eerste keer dat de telefoonscammers Jacoby bellen. De eerste keer wist hij de scammers een website te laten bezoeken zodat hij hun IP-adres kon achterhalen en ook nu is deze tactiek succesvol. De gegevens zouden inmiddels aan opsporingsdiensten zij overhandigd.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.