Meer dan de helft van de 185 drukst bezochte websites op het internet delen gebruikersnamen of andere identificerende informatie met een andere website, zo ontdekten onderzoekers van de Stanford Universiteit. Google, Facebook, comScore en Quantcast behoren tot de websites die de meeste informatie ontvangen.
Sommige websites lekken gebruikersnaam of userID naar tientallen andere websites. Zo blijkt dat populaire fotosite Photobucket de gebruikersnaam in veel URLS verwerkt, en ook advertenties op veel websites plaatst. Daardoor wordt de gebruikersnaam naar 31 'third party' websites gestuurd.
Privégegevens
En zo zijn er nog meer voorbeelden in het onderzoek te vinden. Het bekijken van een lokale advertentie op de Home Depot website zorgt ervoor dat de voornaam van de gebruiker en zijn e-mailadres naar dertien bedrijven wordt gestuurd. Het invoeren van het verkeerde wachtwoord bij de Wall Street Journal zorgt ervoor dat zeven bedrijven het e-mailadres ontvangen.
Wie zijn gebruikersinstellingen op Metacafe wijzigt, zorgt ervoor dat voornaam, achternaam, geboortedatum, e-mailadres, fysiek adres en telefoonnummer bij twee bedrijven terecht komen. Door het aanmaken van een account bij NBC wordt het e-mailadres naar zeven bedrijven gestuurd.
Een account aanmaken bij Weather Underground laat het e-mailadres zelfs bij 22 bedrijven belanden. Wie iets op Classmates.com doet zorgt ervoor dat zijn voor- en achternaam bij 22 bedrijven bekend wordt. In hun gebruikersvoorwaarden stellen de bedrijven en websites dat ze geen persoonlijke informatie opslaan of doorspelen. "Dit is geen 1984-achtige hypothetische paniekzaaierij. Dit is wat er vandaag gebeurt", zegt onderzoeker Jonathan Mayer.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.