Driekwart van de Nederlanders heeft een profiel op de Amerikaanse sociale netwerksite Facebook. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Multiscope dat ruim 13.000 Nederlanders een onderzoek liet invullen. Uit de cijfers komt naar voeren dat het gebruik van social media een flinke stap heeft genomen. Grote winnaar is Facebook. Het gebruik verzevenvoudigde in de afgelopen twee jaar.
Waar social media zich twee jaar geleden nog in een overgangsfase leek te bevinden, is het nu bij de meeste mensen onderdeel van hun dagelijks leven geworden. De naamsbekendheid is onverminderd hoog (97%) en het aantal mensen dat een profiel op minimaal één van de netwerken heeft, steeg van 89% naar 93%. De grote stijging zit vooral in het aantal uren dat gebruikers online aan het ‘socializen’ zijn.
Facebook
In 2010 netwerkte Nederland 40 miljoen uur per maand, twee jaar later is dat met 50% gestegen naar ruim 60 miljoen uur. Grootste stijger onder de netwerken is Facebook. 62% van de tijd op social media wordt besteed aan Facebook, waar dat twee jaar geleden nog 16% was. Met een naamsbekendheid van 92% is Facebook ook het bekendste netwerk.
De naamsbekendheid van het zakelijke netwerk LinkedIn steeg relatief het hardst, van 46% naar 69%. Grote verliezer de afgelopen twee jaar is Hyves. Het aantal ondervraagden dat aangaf een profiel op dit Nederlandse netwerk te hebben lag ruim een derde lager dan in 2010. Ondanks dat is Hyves, na Facebook, nog steeds het bekendste netwerk in Nederland.
Google+ is het enige nieuwe netwerk dat in de afgelopen twee jaar een rol van betekenis heeft weten te bemachtigen. Al blijft het aantal profielen (9%) nog ver achter bij de bekendheid (50%).
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.