De producten van Google zijn standaard ongeschikt voor journalisten, bloggers en kleine bedrijven, aldus twee werknemers van de zoekgigant. Google's privacy lobbyist Will DeVries liet weten dat "journalisten (en bloggers en kleine bedrijven) een aantal uren de tijd moeten nemen om te leren hoe ze met gratis, algemeen beschikbare beveiligingsmaatregelen hun gegevens en communicatie kunnen beveiligen."
"Als Google's producten standaard veilig waren, hadden journalisten niet een aantal uren de tijd moeten nemen om te leren hoe ze hun gegevens en communicatie kunnen beveiligen", merkt privacyonderzoeker Christopher Soghoian op. "Will vertelt journalisten niet om hun onveilige Hotmail-accounts op te zeggen en naar Gmail over te stappen, of hun eenvoudig te traceren iPhones te dumpen en een Android te nemen."
Encryptie
Volgens Soghoian verdient Google geld aan gegevens, en is het lastig om geld te verdienen aan gegevens die je niet kunt zien. Bedrijfsbelangen komen dan ook voor het beschermen van gebruikers hun communicatie. "Dat betekent niet dat Google, Microsoft en Yahoo! kwaadwillend zijn. Het is alleen dat hun businessmodel conflicteert met jouw privacy."
Daarin krijgt de privacyonderzoeker bijval van "internetvader" en Google internet evangelist Vint Cert. "Ik denk dat je gelijk hebt, we zouden niet onze systemen kunnen draaien als alles versleuteld was, omdat we dan niet zouden weten welke advertenties we je moeten laten zien. Dit is een systeem dat rond een bepaald businessmodel is ontworpen."
Daardoor is Google een vergaarbak van persoonlijke gegevens geworden. "Het eindresultaat is dat opsporingsdiensten regelmatig gebruikersgegevens van het bedrijf vragen, verzoeken die nergens naar toe zouden leiden als het bedrijf de veiligheid en privacy van gebruikers op de eerste plek zou zetten", besluit Soghoian.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.